vilken sorts färg till hjälmmålning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en kompis till mig berättade att han hade läst i en artikel att ifall man som mc-åkare har ljusa färger istället för mörka färger på hjälm och ställ och hoj så kommer man att bli inblandad i 30% färre olyckor. låter ju bra.

jag klurade därför lite på om jag ska spraymåla min hjälm knallgul. vad ska man då har för färg. är det nån slags platsfärg som gäller? min hjälm är av glasfiber.

ska man behandla hjälmen på nått visst sätt innan målning. tex slipa den med sandpapper så att den nya färgen fäster bättre?

Se till att hålla koll på dina medtrafikanter istället tycker jag, knallgul hjälm..... :rolleyes:

bmwjohan skrev:
en kompis till mig berättade att han hade läst i en artikel att ifall man som mc-åkare har ljusa färger istället för mörka färger på hjälm och ställ och hoj så kommer man att bli inblandad i 30% färre olyckor. låter ju bra.

jag klurade därför lite på om jag ska spraymåla min hjälm knallgul. vad ska man då har för färg. är det nån slags platsfärg som gäller? min hjälm är av glasfiber.

ska man behandla hjälmen på nått visst sätt innan målning. tex slipa den med sandpapper så att den nya färgen fäster bättre?

Du får bara måla om hjälmen med en färg (fabrikat) som hjälmtillverkaren godkänt.
Och knappt ens då...

Du riskerar hjälmens hållfasthet och skydd, samt eventuella F-pengar om olyckan är framme.

campar skrev:
Se till att hålla koll på dina medtrafikanter istället tycker jag, knallgul hjälm..... :rolleyes:

jo men jag håller koll på dom. jag vill bara göra allt jag kan för att tex minska mina risker att bilar ska svänga ut rakt framför mig.

Henkmaster skrev:
Du får bara måla om hjälmen med en färg (fabrikat) som hjälmtillverkaren godkänt.
Och knappt ens då...

Du riskerar hjälmens hållfasthet och skydd, samt eventuella F-pengar om olyckan är framme.

vaaaaaaaaaaa??? oj då. det var som fan. då får man väl försöka kontakta tillverkaren för att fråga. jag har en AGV hjälm hur som helst. billigaste glasfibermodellen.

he he.. eller så trär man en knallgul badmössa över hjälmen och klipper hål för visiret. kanske inte funkar allt för bra dock när man ska posera utanför stans fik :hihi

slipa inte ner till glasfibret bara sen är det bara att lacka den i lämplig billack, du vet ju hur det ser ut under färgen och det är ju du som ska ha den men har du sprickor under så få du ju skylla dig själv...men GUL wtf

peter the great skrev:
slipa inte ner till glasfibret bara sen är det bara att lacka den i lämplig billack, du vet ju hur det ser ut under färgen och det är ju du som ska ha den men har du sprickor under så få du ju skylla dig själv...men GUL wtf

nej det kanske inte är så snyggt med en gul hjälm, men gul känns som den färg som syns bäst. jag är ju ingen posör så det spelar inte nån roll ifall det inte ser så snyggt ut. jag vill bara synas bra i trafiken.

t-rex skrev:
Det blir sällan helt tråkigt när man ser att johan startat en ny tråd!

råkade bara se att du kör en trx 850. en kompis till mig har precis köpt en sån och jag körde den 18 mil vid köptillfället. den var riktigt kul att köra måste jag säga. härligt ljud som fan och klart bra vrid på toppen. det skakade dock ganska mycket när man belastar den om man ligger under 3000 varv. gör din det också?

Edit: måste passa på och fråga en sak till. hur mycket grejer måsta man ta bort egentligen för att komma åt tändstiften? räcker det med tanken eller måste mer saker bort? vi skulle ha bytt igår på den men det såg så jobbigt ut att vi lät bli för tillfället.

Last edited:
bmwjohan skrev:
råkade bara se att du kör en trx 850. en kompis till mig har precis köpt en sån och jag körde den 18 mil vid köptillfället. den var riktigt kul att köra måste jag säga. härligt ljud som fan och klart bra vrid på toppen. det skakade dock ganska mycket när man belastar den om man ligger under 3000 varv. gör din det också?

Edit: måste passa på och fråga en sak till. hur mycket grejer måsta man ta bort egentligen för att komma åt tändstiften? räcker det med tanken eller måste mer saker bort? vi skulle ha bytt igår på den men det såg så jobbigt ut att vi lät bli för tillfället.

Japp, lever om rätt bra under 3000. Kolla att förgasarna är i bra form, annars kan det bli riktigt jobbigt. Tändstiften kommer du åt om man bara lossar lite på kylaren.

Kul att se någon som prioriterar säkerhet framför utseende.
Men för att citera boken:
"Hjälmen ska vara SIS- eller E-märkt. Du får inte måla om hjälmen, göra hål i hjälmskalet och inte sätta på dekaler (undetaget är dekaler tillverkaren har satt på)."
Kan blir strul vid eventuell försäkringssituation som tidigare nämnts.

bmwjohan skrev:
vaaaaaaaaaaa??? oj då. det var som fan. då får man väl försöka kontakta tillverkaren för att fråga. jag har en AGV hjälm hur som helst. billigaste glasfibermodellen.

he he.. eller så trär man en knallgul badmössa över hjälmen och klipper hål för visiret. kanske inte funkar allt för bra dock när man ska posera utanför stans fik :hihi
Köp en sån där färg glad mössa som speedway åkarna har. :tungan

Last edited:
Montera en saftblandare på hjälmen istället, sen kan du ha en LGF skylt på ryggen utifall nån snabb j-l kommer ikapp dig på en kurvig väg, dessutom bör du klä in hela hojen i ugnsfolie så att naturen speglas mot din hoj, detta gör att polisen inte kan bedöma hur fort du kör, dessutom reflekterar lasern på aluminium och ger 13% lägre fart.

Eller så kör du med insidan istället.

:tungan

GSXR1100R skrev:
Eller så kör du med insidan istället.

bmwjohan må vara galen och skriva knasiga inlägg så att man ibland undrar om killen är verklig. Måla om en hjälm är galet och det ska man nog inte göra.
Men, hur mycket man kör med insidan eller hur defensivt man än kör så är det aldrig fel att försöka synas lite bättre på vägen.
Sluta snacka om att köra lungt och försiktigt i stället, varför inte kombinera defensiv körstil och självlysande hjälm. För hur lungt du än kör så kommer det en gammal kärring och kör på dig en vacker dag, så är det!

Bra bmwjohan att du skiter i hur du ser ut och tänker på säkerheten för en gångs skull!
Till er som tycker att man inte kan ha gul och säkrare hjälm för att det är fult: :fatta!

Och med gul hjälm är det faktiskt tillåtet att köra om på vägrenen på motorväg, glöm inte det bmwjohan.

En glasfiberhjälm kan lackas. Fråga någon som kan göra det, det lär vara viktigt att inredningen inte blir lackad eftersom det frigolitliknande materialet, under stoppningen, kan "smälta" av lacken. Klart att du ska ha en knallgul hjälm om du vill ha det!

Neanderthalaren skrev:
Kul att se någon som prioriterar säkerhet framför utseende.
Men för att citera boken:
"Hjälmen ska vara SIS- eller E-märkt. Du får inte måla om hjälmen, göra hål i hjälmskalet och inte sätta på dekaler (undetaget är dekaler tillverkaren har satt på)."
Kan blir strul vid eventuell försäkringssituation som tidigare nämnts.

vad är det som kan bli strul vid en försäkringsituation?

är det att
1. jag kan få betala för mig egen sjukvård ifall jag skadar huvudet

eller

2. är det att jag inte kan få pengar till en ny hjälm på försäkring(jag har för mig att man kan få nya hjälmar på försäkring ifall man har dyra hjälmar)

jag bryr mig bara om punkt 1. är det punkt 2 som det kan bli strul med så målar jag den direkt.

Kör man dubbelt så fort som de andra på vägen så lovar jag att du kan måla både dig och hojen i signalgult, det hjälper inte. Och andra undersökningar har visat att reflexvästar och liknande inte hjälper, människan är programerad att upptäcka vad som är farligt för denne, sitter man i en bil är det långtradare och busar man letar efter och inte hojar. Mitt bästa tips: slå av rejält innan korsningar och påfarter. Skaffa gul hjälm om du tror att det funkar men räkna inte med att du syns bättre, speciellt inte i 200.

bmwjohan skrev:
en kompis till mig berättade...så kommer man att bli inblandad i 30% färre olyckor. låter ju bra...
Bla bla bla, be din polare att dra den där med Rödluvan och Vargen också, han kan den nog utantill liksom hela boken Råttan i Pizzan. Det enda du kan göra för att uppmärksamma andra trafikanter på din närvaro är att använda lyset, inte ens en polkagrisrandig dumstrut gör att andra uppmärksammar dig mer. Att förlita sig på att andra ser dig, istället för att köra defensivt, är inget annat än rent självbedrägeri.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back