Vilken soppa?

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Honda CBF600SA
Det blir lite frågor så här i början, hoppas ni orkar med några till...

Vilken bensin ska jag ha i min CBX 750 -84? 98 oktan har jag tankat nu, och det funkar ju bra. Skulle det gå bra med 95 oktan? Behöver det vara blyersättning i soppan, eller kan jag bara tanka och köra och vara glad?

Sen undrar jag också om nån vet serviceintervallen för denna hoj. Fick inte med nån handbok. Jag tänkte köra ett oljebyte varje säsong/500 mil, i alla fall. Och ventiljustering/tändstift och sånt varannan säsong. Bra eller inte?

Tack på förhand.

den funkar på 95 skulle jag tro.
Finns ingen blyad bensin idag i vilket fall.
Och bara nåt enstaka mackmärke har tillsatserna kvar.

500 mil är intervallerna på sånna gamla hojar i vanliga fall.

Zattam skrev:
Det blir lite frågor så här i början, hoppas ni orkar med några till...

Vilken bensin ska jag ha i min CBX 750 -84? 98 oktan har jag tankat nu, och det funkar ju bra. Skulle det gå bra med 95 oktan? Behöver det vara blyersättning i soppan, eller kan jag bara tanka och köra och vara glad?

Sen undrar jag också om nån vet serviceintervallen för denna hoj. Fick inte med nån handbok. Jag tänkte köra ett oljebyte varje säsong/500 mil, i alla fall. Och ventiljustering/tändstift och sånt varannan säsong. Bra eller inte?

Tack på förhand.

Blyersättning använder man på äldre bilar med gjutjärns-topp. Inget jag hade hällt i hojjen.. åker iofs 2-t :hihi

Jag tänkte mer på att bensinen skulle vara blyad med tanke på ventilsmörjning och så. Men det gäller på riktigt gamla åkdon då, inte bara vanligt gamla som min. :)

Tusan, vad mycket jag har glömt och så dålig koll jag har nu för tiden! Jag har inte kört hoj eller hållt mig up-to-date sen 1995, på den tiden hade jag kunnat allt sånt här, när man plöjde MC-tidningar och faktarutor dagligen. Tur att det finns hjälpsamt folk här. Tack för hjälpen. :)

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...