Vilken soppa bör man använda till en spikningsbenägen veteranhoj?

• Thread starter Thread starter DrT
  • Start date Start date

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Så här är det......

En av mina gamla älsklingar - Laverda SF 750 - 1972 har genom åren givit mig många härliga minnen men alla turer har inte varit en dans på rosor.........
Motorn har så gott som alltid varit spikningsbenägen - säkerligen beroende bla på att tändsystemet är osäkert - men kanske även på att förbränningsrummen inte är av dagens standard och effektivitet. Förgaseriets funktion kan säkert spela med också.....

Under perioder då den här maskinen brukades hårt lärde den mig många saker - tex om vad som kan hända när det uppstår hål i kolvar när den 22 åriga semesterfirande föraren kör om en lastbil klockan 07:15 första dagen på semestern - 24 mil hemmifrån på den tiden då mobiltelefoner inte var kända...........

Då blir det en lång dag på närmsta mack ( sådär en halvmil bort...) - och sedan ett par dagar av farande mellan nämda mack och en välvillig mekanisk verkstad i närheten medans släktingen lokaliserade en ny ( eller användbar begagnad....) kolv och levererade den till den mekaniska verkstaden........

Under liknande sporadiska intermezzon genomlevdes forntiden men med tiden så blev det allt svårare att få tag i vettiga delar till priser som en ansträngd ekonomi kunde hantera och maskinen fick vila sig ett antal år innan det var dags att ta tag i en i vart fall "riktigare" renovering - vid denna tid införskaffades ett par kolvar - de enda som gick att finna på en marknad som var så stor som den kunde vara innan internettets globala spridning......
Det visade sig att de var avsedda för att öka prestanda - högkomp...........

Då - för 17-18 år sedan var man bara glad att ha fått tag i något......... - nu när man har fått tag i tiden att ta projektet vidare funderar man över hur ändå mer komp skall funka med den motorns historik......

Då maskinen med största säkerhet inte kommer att rulla några vidare sträckor - snarare kommer det handla om att starta upp den och lyssna på paralelltwinnens vackra sång under uppvärmning för att sedan möjligen andäktigt köra någon kilometer funderar jag över om man skulle kunna motverka forntidens spikande genom att använda alkylatbensin ?
Om man läser produktbladen för några av Aspens produkter så hittar man en del intressanta data....

http://www.aspen.se/DxF-26186759/204000SE___Produktblad_Aspen_2___4_low.pdf?TS=634834880194983750

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204030SE_low.pdf?TS=634834878762640000
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204020SE_low.pdf?TS=634834878683265000

Jag undrar vad ni tror om de olika produkterna ? kan någon av dem ge någon fördel mot vanlig pumpsoppa om man vill minska risken för spikningar ? vilken skall man i så fall välja ? är det förmodade högre priset och svårare tillgängligheten på "R" modelen värt att ta jämfört med vanlig Aspen 4T-bränsle ?

Använde 98 och blyersättning sist min var igång. Dock har jag storasystern med 3 kolvar:tummenupp

Aspen R ser ut att vara helt överlägsen de andra när det gäller att förebygga spikning genom att den har ett väldigt högt oktanvärde.

I princip borde du kunna köra även på standardbränsle om du har möjlighet att justera förtändningen så att den t.ex. tänder 5 grader senare än nu. En annan faktor som påverkar är att köra med lite för fet blandning i.s.f mager. Det kan du få genom att se till att trottelnålen sitter lite högre och ha större huvudmunstycken.

Använde 98 och blyersättning sist min var igång. Dock har jag storasystern med 3 kolvar:tummenupp

Mïn kunsin körde på den tiden det begav sig en jota - 1982 och jag har andra bekanta som hade 3cl Laverdas från slutet av -70talet och de har alla förefallit vara snällare vad gäller spikningar/hål i kolvarna än min 750......

Vilken trimmningsgrad har din ? är den högkompad och allt vad det innebär med Jota specen eller är den mer gjord för att köras ?
Jag kan inte redogöra för vad som skiljer på förbränningsrummens utforming mellan din ( eller någon 3-pip ) och de äldre twinnarna men jag gissar att tändsystemen kan ha en avgörande betydelse..

edit - ser nu att du av din presentation att dömma kan ha flera gamla Breganze-maskiner möjligen.....vore kul om du ville beskriva mer specifikt vad du har !

Aspen R ser ut att vara helt överlägsen de andra när det gäller att förebygga spikning genom att den har ett väldigt högt oktanvärde.

I princip borde du kunna köra även på standardbränsle om du har möjlighet att justera förtändningen så att den t.ex. tänder 5 grader senare än nu. En annan faktor som påverkar är att köra med lite för fet blandning i.s.f mager. Det kan du få genom att se till att trottelnålen sitter lite högre och ha större huvudmunstycken.

Då jag är en snål smålänning bör man kanske även väga in att det tycks svårt att köpa "R" i annat än 20 litersdunk........

Fast det borde jag kanske inte väga in även om 20 liter sannolikt kommer att räcka i många år....

Men jag har gjort samma reflektion som du - dock hängde jag någonstans upp mig på specifik vikt - som skiljde sig en del mot pumpsoppa - det skulle möjligen kunna ställa till det med bestyckningen en del i mina antagenden.......

Tror någon att det är så att man behöver ta hänsyn till specifik vikt eller andra egenskaper på olika "bensiner" eller är det bara att köra på ...?

Det är bara att köra. Ja bestyckningen skiljer men en gatcykel är inte så snävt bestyckad att det innebär ett problem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT