DrT
Drömmande tänkare....
- Gick med
- 22 Oct 2004
- Hoj
- SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Så här är det......
En av mina gamla älsklingar - Laverda SF 750 - 1972 har genom åren givit mig många härliga minnen men alla turer har inte varit en dans på rosor.........
Motorn har så gott som alltid varit spikningsbenägen - säkerligen beroende bla på att tändsystemet är osäkert - men kanske även på att förbränningsrummen inte är av dagens standard och effektivitet. Förgaseriets funktion kan säkert spela med också.....
Under perioder då den här maskinen brukades hårt lärde den mig många saker - tex om vad som kan hända när det uppstår hål i kolvar när den 22 åriga semesterfirande föraren kör om en lastbil klockan 07:15 första dagen på semestern - 24 mil hemmifrån på den tiden då mobiltelefoner inte var kända...........
Då blir det en lång dag på närmsta mack ( sådär en halvmil bort...) - och sedan ett par dagar av farande mellan nämda mack och en välvillig mekanisk verkstad i närheten medans släktingen lokaliserade en ny ( eller användbar begagnad....) kolv och levererade den till den mekaniska verkstaden........
Under liknande sporadiska intermezzon genomlevdes forntiden men med tiden så blev det allt svårare att få tag i vettiga delar till priser som en ansträngd ekonomi kunde hantera och maskinen fick vila sig ett antal år innan det var dags att ta tag i en i vart fall "riktigare" renovering - vid denna tid införskaffades ett par kolvar - de enda som gick att finna på en marknad som var så stor som den kunde vara innan internettets globala spridning......
Det visade sig att de var avsedda för att öka prestanda - högkomp...........
Då - för 17-18 år sedan var man bara glad att ha fått tag i något......... - nu när man har fått tag i tiden att ta projektet vidare funderar man över hur ändå mer komp skall funka med den motorns historik......
Då maskinen med största säkerhet inte kommer att rulla några vidare sträckor - snarare kommer det handla om att starta upp den och lyssna på paralelltwinnens vackra sång under uppvärmning för att sedan möjligen andäktigt köra någon kilometer funderar jag över om man skulle kunna motverka forntidens spikande genom att använda alkylatbensin ?
Om man läser produktbladen för några av Aspens produkter så hittar man en del intressanta data....
http://www.aspen.se/DxF-26186759/204000SE___Produktblad_Aspen_2___4_low.pdf?TS=634834880194983750
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204030SE_low.pdf?TS=634834878762640000
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204020SE_low.pdf?TS=634834878683265000
Jag undrar vad ni tror om de olika produkterna ? kan någon av dem ge någon fördel mot vanlig pumpsoppa om man vill minska risken för spikningar ? vilken skall man i så fall välja ? är det förmodade högre priset och svårare tillgängligheten på "R" modelen värt att ta jämfört med vanlig Aspen 4T-bränsle ?
En av mina gamla älsklingar - Laverda SF 750 - 1972 har genom åren givit mig många härliga minnen men alla turer har inte varit en dans på rosor.........
Motorn har så gott som alltid varit spikningsbenägen - säkerligen beroende bla på att tändsystemet är osäkert - men kanske även på att förbränningsrummen inte är av dagens standard och effektivitet. Förgaseriets funktion kan säkert spela med också.....
Under perioder då den här maskinen brukades hårt lärde den mig många saker - tex om vad som kan hända när det uppstår hål i kolvar när den 22 åriga semesterfirande föraren kör om en lastbil klockan 07:15 första dagen på semestern - 24 mil hemmifrån på den tiden då mobiltelefoner inte var kända...........
Då blir det en lång dag på närmsta mack ( sådär en halvmil bort...) - och sedan ett par dagar av farande mellan nämda mack och en välvillig mekanisk verkstad i närheten medans släktingen lokaliserade en ny ( eller användbar begagnad....) kolv och levererade den till den mekaniska verkstaden........
Under liknande sporadiska intermezzon genomlevdes forntiden men med tiden så blev det allt svårare att få tag i vettiga delar till priser som en ansträngd ekonomi kunde hantera och maskinen fick vila sig ett antal år innan det var dags att ta tag i en i vart fall "riktigare" renovering - vid denna tid införskaffades ett par kolvar - de enda som gick att finna på en marknad som var så stor som den kunde vara innan internettets globala spridning......
Det visade sig att de var avsedda för att öka prestanda - högkomp...........
Då - för 17-18 år sedan var man bara glad att ha fått tag i något......... - nu när man har fått tag i tiden att ta projektet vidare funderar man över hur ändå mer komp skall funka med den motorns historik......
Då maskinen med största säkerhet inte kommer att rulla några vidare sträckor - snarare kommer det handla om att starta upp den och lyssna på paralelltwinnens vackra sång under uppvärmning för att sedan möjligen andäktigt köra någon kilometer funderar jag över om man skulle kunna motverka forntidens spikande genom att använda alkylatbensin ?
Om man läser produktbladen för några av Aspens produkter så hittar man en del intressanta data....
http://www.aspen.se/DxF-26186759/204000SE___Produktblad_Aspen_2___4_low.pdf?TS=634834880194983750
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204030SE_low.pdf?TS=634834878762640000
http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Sverige/204020SE_low.pdf?TS=634834878683265000
Jag undrar vad ni tror om de olika produkterna ? kan någon av dem ge någon fördel mot vanlig pumpsoppa om man vill minska risken för spikningar ? vilken skall man i så fall välja ? är det förmodade högre priset och svårare tillgängligheten på "R" modelen värt att ta jämfört med vanlig Aspen 4T-bränsle ?