Vilken skulle ni välja av en RSV4, S1000rr eller MV Agusta F4R och varför??

Hur tufft och fränt är det att ha en RSV4, S1000rr eller MV Augusta F4R nu när nya R1:an har kommit?
Vi alla vet ju att det ska vara lite tufft och fränt med sporthojar :yoparty
Av dessa hojar så kliver den nya R1:an snabbast upp till 299km/h om det nu har någon betydelse :rodnar
Ja fan Vovlo V70 äger! Synd bara att alla har en V70 i vårat land, måste vara ungefär lika många V70 som R1'or! Efter er6'an (som ändå finns i lite olika varianter) måste väl R1'an vara Sveriges vanligaste hoj?
Gäller att vara unik, sticka ut bland mängden, om någon vill veta vad jag tycker.
 
Det blev drygt 1000 mil på min RSV4 under 2014. Det är en väldigt lättkörd hoj som ligger som ett strykjärn. Effekten räckte ungefär till juli, sen ville iaf jag ha mer. :) Som någon nämnde så är det inget man åker och fikar i stan med då den blir väldigt varm och körställningen inte är optimal för stadskörning. Den drar en del soppa och äter bakdäck, men annars har jag inte hittat mycket att klaga på.
I vanliga ordning så är det alltid värt att lägga ett par slantar extra på Öhlins, min inställning är att det är meningslöst att köpa en sån hoj utan ordentlig fjädring.
 
Hej

Glöm inte ZX10R 2011-2015.
Jag var helt säker på att köpa en BMW s1000rr tills jag provade den och en zx10r 2011 på samma dag.
ZX10R 2011 har både ABS och TC som BMW:n
 
Jag ska ner och provköra både nya RSV4 och Tuono 1100 på Misano 20 och 21 april och det ser jag storligen fram mot. När vi testat tidigare V4:or (aPRC och framåt) har de egentliga minustecknen varit hög soppaförbrukning – men å andra sidan så är det värt några deciliter per mil bara för ljudet. Ruskigt fina och potenta hojar i övrigt och de nya modellerna kommer garanterat vara ännu bättre.

Detta test är nog det jag ser mest fram emot detta år iallafall! :) Hoppas verkligen nya Tuono factory får bra resultat. Drömhojen nr 1! Förhoppningsvis har de fått ner bränsleförbrukningen en aning dock. Hört att en liter/mil i normalt tempo inte är ovanligt.... :3freak....
 
Det är faktiskt ganska ovanligt. Min drog 0,8 i början och efter inkörning bara vid inspirerad körning. De nya uppdaterade mapparna som i princip alla hojar har nu om de är servade hos handlare är mycket bättre än första batchen.
 
Det låter ju faktiskt riktigt bra Jåke. :tummenupp Fick för mig att de var rätt standard med den mängden åtgång på bränsle för en Tuono. Får se vad som hamnar i garaget om ett år eller två då :hihi
 
Jag är ju helt Ducati-frälst, men av dessa tre väljer jag Aprilian, v-motorer har mer själ än radfyror tycker jag.
Av dessa tre har jag bara kört S1000RR och gillade den skarpt.
I två timmar, sen ville jag åka V-twin igen.


Ändrade rubriken också, det heter Mv Agusta, inte Augusta :fakta
 
Det är faktiskt ganska ovanligt. Min drog 0,8 i början och efter inkörning bara vid inspirerad körning. De nya uppdaterade mapparna som i princip alla hojar har nu om de är servade hos handlare är mycket bättre än första batchen.

Vi får se hur det är med den saken, vi har just kört 300 mil med en Caponord Rally och om det är samma kille som mappat den som mappat RSV4 och Tuono lär de slicka i sig soppa som vanligt – alltså med god aptit. Vi kom 19 mil på 24 liter i lagom tempo...

Fast på en RSV4 eller Tuono är det ju snudd på strunt samma, under de fåtal mil de lär rulla jämfört med en adventuretourer bör soppakostnaden vara försumbar relativt totalkostnaden.

Det skulle vara intressant att se vad man kan åstadkomma med en bra mappning via Power Commander eller liknande, det borde finnas både effekt och effektivitet att hämta.
 
Kan man låna tråden lite och höra vad folk har för synpunkter på ABS vs utan?

Och lägga till att jag står i samma val & kval som TS. RSv4 lockar mer och mer och mer. Men ska man ha ABS så springer kronorna i väg lite till:gnissla
 
Last edited:
Det kan ju inte bli fel här.

Själv hade jag valt MV:en för att jag gillar att ha annorlunda fordon.
 
Kan man låna tråden lite och höra vad folk har för synpunkter på ABS vs utan?

Och lägga till att jag står i samma val & kval som TS. RSv4 lockar mer och mer och mer. Men ska man ha ABS så springer kronorna i väg lite till:gnissla

Jag har aldrig haft en motorcykel med ABS, det är ju inget negativt men det är inte heller avgörande för mig.
 
Ja fan Vovlo V70 äger! Synd bara att alla har en V70 i vårat land, måste vara ungefär lika många V70 som R1'or! Efter er6'an (som ändå finns i lite olika varianter) måste väl R1'an vara Sveriges vanligaste hoj?
Gäller att vara unik, sticka ut bland mängden, om någon vill veta vad jag tycker.

Om jag gillar Coca Cola så dricker jag hellre det än att vara unik och dricka Zingo.
Men man kan ju uppfattas som tråkig om man dricker Cola eftersom alla andra gör det :)
 
I Sverige tar alla i så dom skiter på sig bara för att vara unika... det slutar med att alla stickar koftor på Sofo, har mössan på sne och engagerar sig i tjuvjakt på varg.

Vem fan orkar bry sig, V70 och R1 är jävla bra saker puNGt :glömdet
 
i sverige tar alla i så dom skiter på sig bara för att vara unika... Det slutar med att alla stickar koftor på sofo, har mössan på sne och engagerar sig i tjuvjakt på varg.

Vem fan orkar bry sig, v70 och r1 är jävla bra saker pungt :glömdet

word!
 
I Sverige tar alla i så dom skiter på sig bara för att vara unika... det slutar med att alla stickar koftor på Sofo, har mössan på sne och engagerar sig i tjuvjakt på varg.

Vem fan orkar bry sig, V70 och R1 är jävla bra saker puNGt :glömdet

AMEN!!! :yoparty
 
Kan man låna tråden lite och höra vad folk har för synpunkter på ABS vs utan?
Och lägga till att jag står i samma val & kval som TS. RSv4 lockar mer och mer och mer. Men ska man ha ABS så springer kronorna i väg lite till:gnissla
Det finns en rad olika typer av ABS (men det talar tillverkarna tyst om, naturligtvis !)
Den första ABS typen kom på bilar och innebär att när ett hjul börjar sakta för friktionen blir för låg, du bromsar för hårt, så minskas bromsverkan.
Den typen var också den 1a som kom till hojar. Men om nu friktionen är bra och du bromsar för hårt, ja då voltar du över framhjulet, stoppie som går för långt och du får hojen över dig. Har du en hoj med sådant ABS, bromsa inte så hårt med bra däck och och torr asfalt så du får en stoppie. För det skyddar INTE ABSn mot.
Det finns en tråd här på SH med två BMW S1000RR med ABS som voltat över framhjulet, en i Ryssland och en i Sverige.
Den "2a" typen av ABS har skydd mot volt över framhjulet. Jag tror jag såg det här först i annonser för Aprilia RSV4 2013 så förmodligen kom den typen med skydd mot volt över framhjulet också på en del andra hojar med Bosch ABS år 2013.
Den "3e" typen av ABS till hojar dök upp 2014, först på KTM 1299 om jag minns rätt. Den ska fungera också i kurvor (!?).
Vad den möjligen skulle kunna göra är att förhindra att hjulet / hjulen försvinner åt sidan om det är halt när du bromsar i t.ex. en rondell. Genom att minska bromsverkan. Dvs förlänga bromssträckan.
För det finns inte minsta chans att hindra att du lägger dig om du bromsar till stopp med nedlägg. Det är ju hastigheten/centrifugalkraften som gör att hojen inte lägger sig på sidan trots att hojen och du lutar innåt i böjen. Försvinner hastigheten, ja då lägger du dig.
På ett bra sätt demonstrerat för mig igår.
Jag trampar på cykelbanan till höger om Marconigatan på väg till V:a Frölunda centrum och gör mig klar för att svänga över till vänster på en cykelöverfart vid rondellen ca 100m före spårvagnshållplatsen Musikvägen. Jag påbörjar svängen i låg hastighet, kollar åt vänster att ingen bil kommer och ser en bil i ca 40km/h 10meter bort. Bedömer att bilen inte kan stanna och bromsar med "nedlägg". Stoppar upp helt och lägger mig och min trampcykel på vänster sida. Precis innan jag skulle kört ut på cykelöverfarten.
ABS kan skydda dig om friktionen mot vägbanan är låg och du bromsar så hårt så framhjulet riskerar/låser sig utan ABS.
Tex om du väljer köra av asfalten ut på gräset bredvid. Med framhjulsbroms också på gräset.
Nyare ABS, från 2013, kan också hindra att du voltar över framhjulet. Om du bromsar hårt under goda förhållanden.
Ännu nyare ABS, från 2014, kan rädda dig om du bromsar hårt med nedlägg i tex rondell eller kurva.
Själv har jag bromsat omkull rakt fram på gräs, hade antagligen klarat mig med 1a typen.
Själv har jag bromsat omkull med nedlägg efter kurva, hade antagligen klarat mig med 3e typen.
Jag hade valt ABS om jag vid köp av hoj hade kunnat välja den 3e typen. :)
Vad ABS inte skyddar mot som en MC handlare påpekade, det är när du kommer i 250km/h och en lastbil kör ut 100 meter framför dig.
Det gäller att hålla en hastighet som inte är högre än man kan klara sig när det händer.
 
Last edited:
R1an e ju coolast å garanterat den som svänger bäst å ljudet e ju gudomligt, ananrs då som andra val, rsv4an. Låter grymt den med men börjar bli gammel men e jäkla nice hoj å man känner sig som en äkta rejsgubbe på den, synd att 1an e så hög å att den e så klen på låga varv bara :p Å väljer du rsv4an så måla över den fula lampan i mitten... fy fan för den så fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult :P

mv:n va fan vill ha en ducati 916/996/998 kopia fast med radfyra, nä fan f3e grymmare då :D

Bmw:n hmm den e rätt snygg nu med sina lite mer mjukare linjer på lamporna. men fan den har inte en suck mot aprilian å nya r1an i coolhetsfaktorn jue :P

mina 5ören i ämnet :D

Obs har bara kört rsv4an av dessa :P
 
Last edited:
R1an e ju coolast å garanterat den som svänger bäst å ljudet e ju gudomligt, ananrs då som andra val, rsv4an. Låter grymt den med men börjar bli gammel men e jäkla nice hoj å man känner sig som en äkta rejsgubbe på den, synd att 1an e så hög å att den e så klen på låga varv bara :p Å väljer du rsv4an så måla över den fula lampan i mitten... fy fan för den så fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuult :P

mv:n va fan vill ha en ducati 916/996/998 kopia fast med radfyra, nä fan f3e grymmare då :D

Bmw:n hmm den e rätt snygg nu med sina lite mer mjukare linjer på lamporna. men fan den har inte en suck mot aprilian å nya r1an i coolhetsfaktorn jue :P

mina 5ören i ämnet :D

Obs har bara kört rsv4an av dessa :P

RSV4an har blivit rätt grundligt uppdaterad till 2015, på de tekniska bitarna.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top