Vilken skall jag välja ? (akut hjälp)

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Vet inte vilken dator som lämpar sig bäst för mina användningsområden ?

Den skall användas till trådlöstsurfande, counterstrikande, filmtittande, m.m....

Är Sempronprocessorn kass?

Hjälp skall inhandla efter jobbet så kom med era synpunkter.

Mvh Stefan.

Bifogat

• datorval.JPG
    datorval.JPG
    74.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
Köp INTE sempron. AMDs budgetprocessor. Jämför med Intels celeron. Möjligen om du bara ska surfa o likn. Ska du spela CSS eller något annat för den delen, undvik.

EDIT: Är det en bärbar eller stationär vi pratar? Antar att det är en bärbar du vill ha.. Då är ju batteritid också viktig faktor att ta med i beräkningen. I det avseendet är en sempronprolle bra, då den inte äter ström som en muskelprocessor men ändå.. nä. Köp något med mer klös i. Kommer bespara dig mycket frustration.

Last edited:
Det är en bärbar som åsyftas, dock verkar alla som jag kikat på ha denna processor AMD Sempron 3100+, är den helt värdelös så jag måste titta efter annat?

Mr Helmut skrev:
2380275 den i mitten verkar ju bäst annars blir du tex utan ljudkort:näsblod

Ljudkort finns nog, däremot så är det nog inget att skryta med.

Kan tillägga att samtliga 3 datorer ovan har Sempron processorer.

Min budget är på åttatusenkronor så detta är typ vad som erbjuds (hos Siba)

Rocky skrev:
2380278 Det är en bärbar som åsyftas, dock verkar alla som jag kikat på ha denna processor AMD Sempron 3100+, är den helt värdelös så jag måste titta efter annat?
Du bygger/köper dator efter tilltänkt användningsområde. Tänk NOGA på vad du ska ha datorn till. För surfning och ordbehandling, kontorsjobb etc, kan du ha vilket skit som helst i princip.

Videoredigering, bildbearbetning, CAD eller andra 3d-program, spelande osv KRÄVER en fet burk med mycket klös i. (Snabbt och mycket RAM-minne, processor, gfx-kort kanske också extra snabb hårddisk osv) Det blir dyrt vill jag lova, men så är det med datorer.

Rusta/elgiganten/onoff och andra "billighetskedjor" säljer bara mainstreamshit som du inte kommer långt med. De lockar med "en komplett dator för 4999kr" osv..

Kan ju säga att jag betalat runt 25000/st för mina burkar med olika tiders värde på pengar.. Jag har aldrig haft det värsta, men oftast nära det värsta. Ok, jag är kräsen när det gäller datorer men å andra sidan HATAR jag att vänta och jag vill kunna fläska på med inställningar osv. Har kört en hel del CAD och annan 3d-rendering tidigare. Då kommer du inte långt ens med EN snabb dator. Drömmen vore att ha en hel farm själv hemma, sammankopplade... men men. Nu är jag helt OT sorry.

Köp du din sempron, men ha i minnet att det är en slö prolle som du förmodligen kommer få byta snabbt om du blir sugen på att börja göra mer än bara surfa!

Rocky skrev:
2380886 Samma pris, fast utan antivirusprogram m.m.......
Ok. Gråt inte över det. Det du behöver är Windows original. Thats it. Resten är onödigt då det finns att tanka ner på diverse ställen o hubbar. Försäljare vill säkerligen hävda att du ska ha både det ena o det andra men skit i det du. Kostar dig bara surt förvärvade pengar du kan lägga på själva datorn istället.

Betala du för hårdvaran, resten är gratis. (Dock behöver du Windows original pga registreringen och uppdateringarna..)

Vet vad ni menar...dock så är det ett jefla meckande eftersom microsoft är duktiga på att täppa till sina säkerhetsluckor (uppdateringar via windows update). Har själv testat med "gratisversioner" :D och nä.. det var värt de 1000 riksdalerna o köpa skiten. Det är ju trots allt en engångsavgift.

Programvaror som inte behöver ständiga uppdateringar för att fungera som det ska är en sak, med windows är det lite viktigare. Tycker jag.

En kompis mammas ICA-butiksbeträde sa en gång, sen om det är sant eller inte vet jag inte, att det bara tar ca 60 sek extra om man vet hur man ska göra. Annars tar de kanske nån timme eller två att lista ut.

Med bra tålamod och lite pengar...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...