vilken ska man välja zx9r,cbr 954 eller R1

Smaken är delad. För bana skulle jag kunna tänka mig en liten smidig 600-moppe o fjutta runt på men på gata är det literhoj som gäller. Det är den där riktiga effektpungen jag vill ha o den får man inte med ett halvblod.

Känns lite tjejigt med små motorer dessutom. :banana
 
tack för alla snabba svar.

har hört man tröttnar eller vad man ska kallade på 750 för att man sen går på en 1000cc för att den har mer effekt med mera.. så den blir en onödig mellan hoj.
tänkte ha hojen till vanlig körning.. men kanske lite bankörning då och då
zx9r vill jag ha för att den har handtagen där passageraren kan hålla sig i så man slipper bli kramad runt magen.
954 vill jag ha p.g.a. kvaliten från honda och utseendet.
R1 vill jag ha för utseendet..
här var en liten snabb förklaring vad jag tycker om hojarna.

Välj zx9r om du tänkt köra mkt med skuts men inte för handtagens skulle. Det finns ingen som använder dom till det och ingen som bör göra det heller. Helt omöjligt att hänga med på ett vettigt sätt vid lite aktivare körning om man inte sitter med händerna i tanken.
 
tack för alla snabba svar.

har hört man tröttnar eller vad man ska kallade på 750 för att man sen går på en 1000cc för att den har mer effekt med mera.. så den blir en onödig mellan hoj....
Jag körde 750 i sex år innan jag kände att jag behövde effekten i en 1000. Med ordning på en 750 hänger man av de flesta 1000 om man vet vad man gör bakom styret.

Av de tre du nämner är 954:an klockren, men kanske något tråkig. På typiskt Honda-manér gör den allt sådär odramatiskt bra. Lite karaktärslös men klarar allt utom att gasas upp på slangen. Koppla krävs ;)
 
det där beror nog från person till person.. för mig så tycker jag det funkar bra när passageraren håller i handtagen där bak. har även varit passagerare där jag höll i handtagen och det fungerade hur bra som helst.

Skulle nån passagerare få för sig att sitta och hålla i några handtag istället för att klämma åt runt mig så skulle denne förpassas till trottoaren bums. Så åker man inte som passagerare om föraren ska kunna ha nån form av kontroll på cykeln. Prova att bli skjutsad på det viset igen men be föraren vrida mer än två milimeter på rullen, helst knycka till när han gasar, och vara ordentligt modig i böjarna så får du nog en annan uppfattning.
Nåväl. Zx9 går inte att jämföra körmässigt med de andra cyklarna, den ligger några år efter i utvecklingen gällande det mesta. Gsxr 750 är inte direkt slöare än en gammal R1 eller 954 men lever på lite högre varvtal. Frågan om man tröttnar, ja det beror väl på vad du använder hojen till. Är du enbart ute på motorvägen eller stora landsvägar och gasar så ska du nog köpa en Busa eller en ZX12 istället, medans det är betydligt lättare att bli bra på att köra hoj på riktigt med en mindre hoj som du vågar gasa på med ut ur böjarna tex. Har du för vana att ha passagerare ofta så ska du ha en 954 eller R1 eftersom du kan slököra på höga växlar och ändå ha tillgång till vridmoment.
 
Inskickat av OLJEKYLDGSXR
Skulle nån passagerare få för sig att sitta och hålla i några handtag istället för att klämma åt runt mig så skulle denne förpassas till trottoaren bums. Så åker man inte som passagerare om föraren ska kunna ha nån form av kontroll på cykeln
kan någon säga mig då vad är syftet med att så många hojar har handtag? det ser ju direkt inte snyggare ut med de

det verkar som om cbr 954 och R1an är det bästa valet så det får nog bli en 954 om jag inte ändrar mig senare
 
tthomas
vad tycker du om 954 har den några dåliga sidor och som någon annan skrev att man hade svårt att gasa upp den stämmer det?
 
En hand på handtaget o en hand runt magen så sitter passageraren bäst. Då håller dom emot när man bromsar , så man slipper all tyngd på sina egna armar. Handtag är bra !

Ang att INTE kunna gasa upp 954:an ?...:D . Jag gasade upp min 929:a på 3:an o gasade även upp kompisens 954:a på 3:an. Inga störra problem... Med rätt teknik gasar du upp det mesta...
 
En hand på handtaget o en hand runt magen så sitter passageraren bäst. Då håller dom emot när man bromsar , så man slipper all tyngd på sina egna armar. Handtag är bra !

Ang att INTE kunna gasa upp 954:an ?...:D . Jag gasade upp min 929:a på 3:an o gasade även upp kompisens 954:a på 3:an. Inga störra problem... Med rätt teknik gasar du upp det mesta...

Lustigt, varenda gång det talas om att slanga måste alltid nån berätta att de minsann är mästare... Bevisligen går det att slanga med en Triumph Rocket, går den alltså att gasa upp på slangen?
 
kan någon säga mig då vad är syftet med att så många hojar har handtag? det ser ju direkt inte snyggare ut med de

Antar att det är för att kunna leda hojen, speciellt bakåt. De hojar som inte har handtag har ju oftast en rem (eller vad man ska kalla det) på passagerarcutsen, så jag gissar att det är det som är syftet.
 
Har själv haft en zx-9r -02 men har oxå kört cbr 954 -02, r1 -01 och -03. Kawan är klart den bekvämaste av dem men är lite större, framförallt så är tanken mkt bredare. Den går dock nästan lika bra som dem andra men inte riktigt. Med de hojarna jag kört så tyckte jag att cbr:en och r1:an kändes väldigt lika i effekt men vill minnas att cbr:en kändes lite mindre. Hade jag köpt r-hoj igen så hade jag valt r1 först (tror jag:)), cbr sen zx-9r. Kan du tänka dig att gå upp och köpa en -04 så hade jag helst valt zx-10:an, - 04 &-05 ska vara "betydligt" grymmare än än de andra med ett jävla drag i motorn! Dessutom jäkligt snygg:tuttar
 
Kan du tänka dig att gå upp och köpa en -04 så hade jag helst valt zx-10:an, - 04 &-05 ska vara "betydligt" grymmare än än de andra med ett jävla drag i motorn! Dessutom jäkligt snygg:tuttar

Ja där lägger jag också min röst, en svart ZX10:a.
Fy fan så läcker den är:tummenupp
 
haha hade inte suttit fel men nu är det så att jag också tänker på försäkringen. det blir lite dyrare desto nyare hoj.. får bli någonstanns mellan runt 98-03
 
Lustigt, varenda gång det talas om att slanga måste alltid nån berätta att de minsann är mästare... Bevisligen går det att slanga med en Triumph Rocket, går den alltså att gasa upp på slangen?


Då lär det finnas en hel del mästare här på forumet... Jag är knappast ensam om det. Det är ju för 17 en potent literhoj med dryga 150 hk ??? O du har helt missförstått poängen... Jag är ingen mästare på att slanga ! Det jag försökte få fram , som du tydligen inte förstod :rolleyes: , är att med bra teknik så går den att gasa upp som vilken annan hoj som helst.....
 
:rofl Skulle inte cbr:en gå att dra upp pa enbart gas..? Den som säger så har antingen aldrig åkt på en eller så är personen världssämst på att slanga.

Cbr:en är nästan lika potent som de andra literhojarna.

EDIT: o fan så mycket snyggare :yoparty
 
firebladen går givetvis att dra upp på bara gas. Måste ligga lite högre på rpm än på R1 dock.

Effekt och kvalitet är enligt mig likvärdiga mellan de tre. Gå på utseende, det är minst lika viktigt.

Varför inte kolla på alla tre och välja den som är i bäst pris och skick när du ska köpa? Du kommer inte bli missnöjd med någon av dem.
 
Då lär det finnas en hel del mästare här på forumet... Jag är knappast ensam om det. Det är ju för 17 en potent literhoj med dryga 150 hk ??? O du har helt missförstått poängen... Jag är ingen mästare på att slanga ! Det jag försökte få fram , som du tydligen inte förstod :rolleyes: , är att med bra teknik så går den att gasa upp som vilken annan hoj som helst.....

Lite otrevlig ton av mig...sorry. Dock förstod jag precis poängen. Det jag menar är att om man ska använda begreppet som ngt slags mått på hojens slangvänlighet, så är det ju rätt irrelevant (men sant) att alla hojar går att slanga med bra teknik. Jag tycker "går att gasa upp" innebär att den går upp med bara gasa-släpp-gasa, utan att rycka i styret, stå upp eller gunga.

Däremot så är det ju helt riktigt att hojen i fråga naturligtvis lätt går att gasa upp på slangen. Ettan lätt som en plätt, tvåan med visst besvär, trean kräver bra teknik/lots of violence, här räcker det inte med lite gasasläppgasa...
 
Smaken är delad. För bana skulle jag kunna tänka mig en liten smidig 600-moppe o fjutta runt på men på gata är det literhoj som gäller. Det är den där riktiga effektpungen jag vill ha o den får man inte med ett halvblod.

Känns lite tjejigt med små motorer dessutom. :banana

kan man inte köra fort i kurvorna får man gör det på raksträckorna, eller?

Lite otrevlig ton av mig...sorry. Dock förstod jag precis poängen. Det jag menar är att om man ska använda begreppet som ngt slags mått på hojens slangvänlighet, så är det ju rätt irrelevant (men sant) att alla hojar går att slanga med bra teknik. Jag tycker "går att gasa upp" innebär att den går upp med bara gasa-släpp-gasa, utan att rycka i styret, stå upp eller gunga.

Däremot så är det ju helt riktigt att hojen i fråga naturligtvis lätt går att gasa upp på slangen. Ettan lätt som en plätt, tvåan med visst besvär, trean kräver bra teknik/lots of violence, här räcker det inte med lite gasasläppgasa...

nu kan jag iof inte slanga, men på 954an så lyfter den på framhjulet i ettan på full gas vid 4-5000varv oavsett om man vill det eller ej.
 
Last edited:
kan man inte köra fort i kurvorna får man gör det på raksträckorna, eller?



nu kan jag iof inte slanga, men på 954an så lyfter den på framhjulet i ettan på full gas vid 4-5000varv oavsett om man vill det eller ej.
Fy fan, värsta moppen, vem vågar åka med ett sådant monster.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top