Vilken ska jag välja? (25KW)

klonas88

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
Honda Cb250n
Hejsan!

Håller på att ta begränsat mc-kort då jag bara är 19. Är nu på jakt efter min första hoj och är förtjust i motarder. Vet dock inte vad jag ska välja, har mest tittat på DRZ-400Sm, men tycker den gula versionen är ful som stryk (ta inte illa upp ni som har den, smaken är som baken) och de svarta verkar va svåra att hitta. Har även kollat lite på Hondas fmx650, men den verkar ha fått rätt dålig kritik här på forumet. Även kollat på lite olika ktm modeller, men budgeten tillåter inte en sån i dagsläget.

Som ni förstår söker jag en 25Kw hoj, den behöver iof inte vara det, kan strypa och regga om själv. Min budget ligger på 40 000:-, så inte dyrare än det. Vad finns det för alternativ? Finns det något likt drz? 250 är inte aktuellt heller då jag planerat att köra upp med hojen, de måste ligga på minst 375cc.

Mvh

Jag kör en KTM 640 strypt till 25 kw och den funkar helt okej tycker jag! Ktm duke har väll samma motor som min om jag inte är helt ute o cycklar så antar väll att den går likadant.

Jag kör en KTM 640 strypt till 25 kw och den funkar helt okej tycker jag! Ktm duke har väll samma motor som min om jag inte är helt ute o cycklar så antar väll att den går likadant.

jaha...vad är det då för skillnad på en duke 2 och en 640 lc4??

jaha...vad är det då för skillnad på en duke 2 och en 640 lc4??

I princip allt utom motorn. Kolla på bilder :tummenupp.

Håller oxå på att fundera över mellanklasshoj. Dessa hojar finns med på min lista:

Yamaha WR 450/426 (Går bra och serviceintervall är längre än 525 men kortare än DRZ/LC4. Övriga komponenter på hojen verkar det vara klass på)

Suzuki DRZ 400 SM(Hyfsat trött original men plöjer man ner lite tid och pengar så går det att få den att gå väldigt bra tydligen(Kolla JPAracing på forumet) Fjädring fram ska vara lite väl mjuk)

KTM 640/625/660/Duke II(Stark motor med hyfsat långa serviceintervaller. Klumpiga jämfört med WR/DRZ)

Har hört med mckompaniet och de har inte 25kw strypningar till Yamaha WR. Man måste även strypa mer för att komma under 16kW/kg som är gränsen för mellankortet. DRZ går att strypa ner. I KTM serien tror jag bara men kan strypa ner 640/Duke, kanske även 625.

Håller oxå på att fundera över mellanklasshoj. Dessa hojar finns med på min lista:

Yamaha WR 450/426 (Går bra och serviceintervall är längre än 525 men kortare än DRZ/LC4. Övriga komponenter på hojen verkar det vara klass på)

Suzuki DRZ 400 SM(Hyfsat trött original men plöjer man ner lite tid och pengar så går det att få den att gå väldigt bra tydligen(Kolla JPAracing på forumet) Fjädring fram ska vara lite väl mjuk)

KTM 640/625/660/Duke II(Stark motor med hyfsat långa serviceintervaller. Klumpiga jämfört med WR/DRZ)

Har hört med mckompaniet och de har inte 25kw strypningar till Yamaha WR. Man måste även strypa mer för att komma under 16kW/kg som är gränsen för mellankortet. DRZ går att strypa ner. I KTM serien tror jag bara men kan strypa ner 640/Duke, kanske även 625.

Tack för svaret, var sånt jag sökte efter när jag startade tråden! :tummenupp

Mjo, har ju mest spanat på DRZ för jag vet att den går att strypa och för att den ligger i min prisklass. WR hade jag inte kollat på, men finns ingen strypning är den inte intressant för mig då jag håller på med begränsat a-kort. Någon speciell anledning till att du inte har med Honda fmx650 på din lista? Har märkt att det finns många sånna strypta till 25Kw.

Jag har sett några TT600R på blocket som är strypta till 25KW så det kan ju kanske vara ett alternativ också.
-Om du inte skall ha KTM som alla andra:rolleyes:

Tack för svaret, var sånt jag sökte efter när jag startade tråden! :tummenupp

Mjo, har ju mest spanat på DRZ för jag vet att den går att strypa och för att den ligger i min prisklass. WR hade jag inte kollat på, men finns ingen strypning är den inte intressant för mig då jag håller på med begränsat a-kort. Någon speciell anledning till att du inte har med Honda fmx650 på din lista? Har märkt att det finns många sånna strypta till 25Kw.

Honda fmx ska enligt uppgifter vara tråkig, slö och klumpig :näsblod

Mitt tips är att välja en lätt hoj, då kommer avsaknandet av effekt inte märkas lika mycket. Med upprätt körställning och kåplöst blir det lätthanterligt och hastigheten hålls nere, det håller även nere kostnaden vid vurpor...
Alltså en supermotard!

Som nämnt tidigare:

Utan att skruva...
DRZ 400SM
640SM
XR650SM
XT 660SM (dock lite tung)
Duke 2
610 SM

Skruva satan:rolleyes: ...
Alla ombyggda crossar/enduros t.ex. 525EXC
650FS
660/625 SMC
450 SMR
SXV 450/550 (service intervaller?)
Highland 950:yoparty

Är inte hundra på service intervallerna på alla men på ett ungefär!
Har en DRZ 400SM själv och är enormt nöjd, roligaste mellanklassaren man kan ha(lagligt dvs!)!

Lutar åt en DRZ alltså.. frågar samma sak som jag gjorde i den DRZ-tråden, något man ska akta sig för när man letar sånna beggade?

få inte för dig att det går att strypa ktm 660 bara. jag köpte en sådan men var tvungen å sälja den pgr avv att den ej går att strypa till mellanklass. Jag satt nyligen i samma sits som du! Jag provade husaberg 650 och xr 650 som båda är mellanklass från grunden. Det vart en husaberg i slutänden. NU så här i efterhand så skulle jag nog valt något lite slitstarkare med tanke på att jag använder hojen en hel del som transportmedel vilket husan ej är lempad för =) . tänk på det innan du köper. Vad ska du använda den till ? och köp hoj därefter. skit i utséendet osv =)

Honda xr650r! Kanonhoj som går bra med långa serviceintervaller. Går att köra som den är på mellanklasskortet. :)

få inte för dig att det går att strypa ktm 660 bara. jag köpte en sådan men var tvungen å sälja den pgr avv att den ej går att strypa till mellanklass. Jag satt nyligen i samma sits som du! Jag provade husaberg 650 och xr 650 som båda är mellanklass från grunden. Det vart en husaberg i slutänden. NU så här i efterhand så skulle jag nog valt något lite slitstarkare med tanke på att jag använder hojen en hel del som transportmedel vilket husan ej är lempad för =) . tänk på det innan du köper. Vad ska du använda den till ? och köp hoj därefter. skit i utséendet osv =)
Den niten gick jag också på! hehe, men så är det!

Om du vill ha en bushoj. Som ändå håller. Köp en WR450. Det som talar emot är ju att den är 5 växlad o endast 450cc. Men det räcker. Jag har haft min i 1 år exaxt. Inte haft antydan till några bekymmer. Sjuk kvalitet :tummenupp

ps. min råkar vara till salu :rolleyes: ds.

Om du vill ha en bushoj. Som ändå håller. Köp en WR450. Det som talar emot är ju att den är 5 växlad o endast 450cc. Men det räcker. Jag har haft min i 1 år exaxt. Inte haft antydan till några bekymmer. Sjuk kvalitet :tummenupp

ps. min råkar vara till salu :rolleyes: ds.

varför ska du sälja?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...