Vilken skåpbil/racebuss/crossbuss?

Hur stort är flaket på en Skoda Pickis? Eller finns det någon Pickis man kan ha som alternativ till en Skåpbil att frakta hoj?
Med lämmen nere får du enkelt upp två motarder på en skoda pickup :)

Växellådan på kollegans vivaro har rasat 3 gånger. Efter 2 månader hade ena primastaren förbrukat alla motorfästen utom ett. I övrigt har de varit relativt problemfria, lastar bra och drar lite.
Motorfästen som går av låter ju.. lite.. intressant :näsblod
Är sugen på en vivaro/traffic, har du nån koll på hur många hojar det borde gå att knöla in i en sådan?
 
Med lämmen nere får du enkelt upp två motarder på en skoda pickup :)


Motorfästen som går av låter ju.. lite.. intressant :näsblod
Är sugen på en vivaro/traffic, har du nån koll på hur många hojar det borde gå att knöla in i en sådan?

Det är ju samma bil som nissan, bara andra loggor. 2-3 st beroende på storlek, inredning och hur rädd du är om dem. Håll dig borta från deras automatlåda.
 
Jag sitter här och funderar på att skaffa en skåpbil som kan användas för att frakta mig, en person till och en eller två motorcyklar mellan hemmet och diverse bandagar. Just nu har jag hittat två "objekt" som känns intressanta.

1) Toyota HiAce D4D -02, ~24500 mil, 37000 kr, fixat skåp med lite hyllor och grejs.
2) VW Transporter 2,5 TDI -03, ~18000 mil, 39500 kr, en ägare, vet inget om skåpet är fixat.

Är det något jag bör tänka på när jag kollar på dem? Är det någon jag bör strunta i eller någon som jag skall prioritera?

Kravet som sagt är att få plats med två personer, två motorcyklar, packning/mc-utrustning. Ett starkt önskemål är att resan blir bekvämare än att sitta på motorcykeln och köra till/från bandagar. Det vore fint om komforten även tillät långa resor (50+ mil åt gången) utan att kroppen är så sliten efteråt att jag inte kan köra motorcykeln...
 
Jag sitter här och funderar på att skaffa en skåpbil som kan användas för att frakta mig, en person till och en eller två motorcyklar mellan hemmet och diverse bandagar. Just nu har jag hittat två "objekt" som känns intressanta.

1) Toyota HiAce D4D -02, ~24500 mil, 37000 kr, fixat skåp med lite hyllor och grejs.
2) VW Transporter 2,5 TDI -03, ~18000 mil, 39500 kr, en ägare, vet inget om skåpet är fixat.

Är det något jag bör tänka på när jag kollar på dem? Är det någon jag bör strunta i eller någon som jag skall prioritera?

Kravet som sagt är att få plats med två personer, två motorcyklar, packning/mc-utrustning. Ett starkt önskemål är att resan blir bekvämare än att sitta på motorcykeln och köra till/från bandagar. Det vore fint om komforten även tillät långa resor (50+ mil åt gången) utan att kroppen är så sliten efteråt att jag inte kan köra motorcykeln...

Transportern har kamrem när byttes den? Antagligen vid 12000 mil? Det är i alla fall en ganska robust bil. Jag har kört upp till 160 mil på en dag med min och det funkar men man sitter ju inte som hemma i tv-soffan, och den är ganska bullrig. Körde Vito några månader och glömde växla upp till 5an bara för att den var så mycket tystare. Men Vito rostar ju sönder i en rasande takt så den vågade jag ändå inte behålla.

Tror Hiace har kamkedja? Tror bägge är robusta bilar men Toyota har jag aldrig ägt själv...
 
Last edited:
Lånar tråden lite; jag funderar på en jumpy/expert/scudo.
Visst fasen går väl en enduro/motard in i såna?
Tanken är att åka till jobbet med den i veckorna och med hojen lastad på helgerna.
Har kikat på 2.0hdi helst med webasto och ac. Vad ska jag akta mig för? Visst det är franskt men även rätt billigt.
 
Sen är väl frågan om man kan försvara en skåpbils inköpspris när man får väldigt avancerade släpvagnar för samma pris.. Men det är ju upp till den som ska ligga och köra förstås.
 
Man behöver väl inte mer än en skåpbil? Så sälj Svennebilen och köp en skåpbil.

Haha ja anamma den iden och köpte en lång transporter igår, hyffsat bekväm skatten va inte farlig och piggare än jag förväntat mig! Att jag fick en blå älg i fronten e ett plus!
 
Lånar tråden lite; jag funderar på en jumpy/expert/scudo.
Visst fasen går väl en enduro/motard in i såna?
Tanken är att åka till jobbet med den i veckorna och med hojen lastad på helgerna.
Har kikat på 2.0hdi helst med webasto och ac. Vad ska jag akta mig för? Visst det är franskt men även rätt billigt.
ja de får du men de e jobbigt trångt
 
Jag har en Jumpy, 1,9. Använder den som bruksbil. Får in 2 endurohojar utan större problem. Funkar att marscha 120 utan att bli skadad. Skåpet är klätt, kanske tar bort lite buller.
 
Jag har en lång caravelle (transporter) 00a, 23000 mil med 9 säten som man lätt plockar ur helt nybesiktad som jag vill bli av med.
Ge ett vettigt bud och kom och hämta.

/Stefan
 
Transportern har kamrem när byttes den? Antagligen vid 12000 mil? Det är i alla fall en ganska robust bil. Jag har kört upp till 160 mil på en dag med min och det funkar men man sitter ju inte som hemma i tv-soffan, och den är ganska bullrig. Körde Vito några månader och glömde växla upp till 5an bara för att den var så mycket tystare. Men Vito rostar ju sönder i en rasande takt så den vågade jag ändå inte behålla.

Tror Hiace har kamkedja? Tror bägge är robusta bilar men Toyota har jag aldrig ägt själv...

I Transporter-annonsen står det "Välservad, kamrem bytt" men inget miltal.
I HiAce-annonsen står inget om kamrem/kamkedja.
Bullrig är ju en relativ term och öronpropparna är ändå med om jag skall köra motorcykel.

Sen är väl frågan om man kan försvara en skåpbils inköpspris när man får väldigt avancerade släpvagnar för samma pris.. Men det är ju upp till den som ska ligga och köra förstås.

Skåpbil: Får köras i 120 km/h på motorväg med hastighetsbegräsningen 120 km/h.
Släpvagn: Får köras i 80 km/h på motorväg med hastighetsbegräsningen 120 km/h.

Om man nu väljer att köra lagligt alltså. Du får räkna själv på hur lång tid det skulle ta att köra en skåpbil jämfört med en bil med släpvagn om man rör sig utanför 50-skyltarna och till exempel gör som "Two stroke man" och kör 160 mil. Och förresten, vem vill vara en vägsnigel...?
 
Caravelle/transporter må vara bra bilar, men de lite nyare är för dyra och för stora tror jag. Vill ha en smidig bil. Så en tresitsig expert som man kan använda som kombinerad hojtransport/verktygskjul/mobilt soprum/byggvarutransport är perfekt i mina ögon.
Dessutom är jag lite nojig över att köra en massa last i en caravelle utan mellanvägg. Hade en king cab innan med enkelhytt. Den var bra förutom allt meck att lyfta av flakkåpan när hojen skulle på.
 
Jag har en Jumpy 2.0HDI och den rekommenderar jag varmt, betydligt skönare motor än 1,9:an. Inga problem att marscha 140-150 med ok förbrukning.
Enda problemet jag har är att det inte går in en cross i den misstänker jag :(
 
Jomen visst fan går det väl in? Har åkt för många år sedan med en crf450 i en expert. Vet inte riktigt om själva mellanväggen eller annat skiljer mellan jumpy/expert eller mellan årsmodeller? Har sett en längre variant också men verkar ovanlig.
 
Jag har använt min Caravelle till hojtransport, flyttbil, campingbil och som buss till exempel på fjällresa.
Dessutom använder jag den nästan dagligen till jobbet.
Parkera osv är inga problem pga storlek bara man vant sig lite. Vissa Phus kan ha lite lågt i tak men oftast är inte det några problem heller. Mångsidigare bil vet jag inte om man kan ha.
Ett lastgaller har jag till den också för de gånger man känner att det behövs.
Kom och köp http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73375
/Stefan
 
Jomen visst fan går det väl in? Har åkt för många år sedan med en crf450 i en expert. Vet inte riktigt om själva mellanväggen eller annat skiljer mellan jumpy/expert eller mellan årsmodeller? Har sett en längre variant också men verkar ovanlig.

Hmm, det kanske det gör :va Jag har för mig att jag mätte för några månader sedan men insåg att jag skulle behöva använda släp. Nu har jag förvisso ett stort skåpsläp färdigt för 3st hojar men det är skönt att slippa dra när man ska åka en bit till sjöarna. Inte så kul att mångla ut med ett 1500-släp heller på isen med FWD...
Nåja, jag får mäta igen helt enkelt. Fick jag in en enorm Husa 650 med finndubb i en Daihatsu HiJet så borde det mesta gå :crash
 
Hmm, det kanske det gör :va Jag har för mig att jag mätte för några månader sedan men insåg att jag skulle behöva använda släp. Nu har jag förvisso ett stort skåpsläp färdigt för 3st hojar men det är skönt att slippa dra när man ska åka en bit till sjöarna. Inte så kul att mångla ut med ett 1500-släp heller på isen med FWD...
Nåja, jag får mäta igen helt enkelt. Fick jag in en enorm Husa 650 med finndubb i en Daihatsu HiJet så borde det mesta gå :crash

Det går, körde en gammal Kawa KDX220 i en Jumpy av äldre modell (korta), man får ställa hojen lite på diagonalen.
 
Det går, körde en gammal Kawa KDX220 i en Jumpy av äldre modell (korta), man får ställa hojen lite på diagonalen.

Ja, längden tror jag inte blir något problem även om jag har inredning på vänstersidan. Jag hade en Partner för länge sedan och i den körde jag min Raptor 660 och det var på fitthåret att det gick. Dörrarna fick jag spänna ihop med en bläckfisk naturligtvis men det gör jag gärna på Jumpyn med om inte crossen får plats.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top