Vilken säsong är bäst för köp av handlare?

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag funderar starkt på att byta in min honda mot en ny mc och har hört mig för lite grann. Det verkar som det är jättestressigt när man pratar man handlarna. Helst ska man byta in redan nu även fast modellen inte ens finns för provsittning ännu och då funderade jag lite.

När vill handlarna ta in beggade hojar egentligen? "Bunkrar" dom under vintern inför starten av säsongen eller håller dom samma takt oavsett årstid? När borde man kunna få bäst betalt och spela på deras behov snarare att dom spelar på mitt behov?

Jag ser inte att det är någon fördel att stressa igenom ett köp/inbyte om det inte är ekonomiskt bättre. Argumentet har varit att man får tillbaka på försäkringen men det är väldigt lite då man oftast betalar mest under säsongnen och mindre på vintern. Ett annat är att man får leveransen tidigt och har då hela säsongen. När jag köpte min honda tog det 2 veckor innan den kom från att jag beställde den. Är det snabbt eller normalt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle inte tro att det har med så mycket mer att göra än att de vill klämma in några till försäljningar under räkenskapsåret, och att de kanske kan bjuda lite sämre för inbyteshojen nu.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Skulle inte tro att det har med så mycket mer att göra än att de vill klämma in några till försäljningar under räkenskapsåret, och att de kanske kan bjuda lite sämre för inbyteshojen nu.

Jag är snarare orolig att dom kommer betala sämre framåt våren då efterfrågan på den nya hojen högst troligen stiger och därav sämre inbyte. Dessutom finns det fler kunder på våren och då behöver man som handlare inte ha lika små marginaler som när man "jagar sälj" under lågsäsong.

Rätt / fel ?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Mc-handlare ger knappast bra betalt för en inbyteshoj nu, dom kommer ju att ligga ute med pengarna i många månader innan säsongen drar igång. Antingen så ger dom så dåligt betalt för den att dom kan sälja den omgående trots vintern, d v s grymt billigt. Eller så är den hoj du köper en riktig hyllvärmare som dom är villiga att gå plus/minus noll på, då använder dom vinstmarginalen för att kunna ge dig skapligt betalt för ditt inbyte vilket gör att du slår till och köper hojen dom vill bli av med.

Skulle tippa att du får som bäst betalt för ditt inbyte i början av säsongen när dom ser en möjlighet att sälja den snabbt och få skapligt betalt för den.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Mc-handlare ger knappast bra betalt för en inbyteshoj nu, dom kommer ju att ligga ute med pengarna i många månader innan säsongen drar igång. Antingen så ger dom så dåligt betalt för den att dom kan sälja den omgående trots vintern, d v s grymt billigt. Eller så är den hoj du köper en riktig hyllvärmare som dom är villiga att gå plus/minus noll på, då använder dom vinstmarginalen för att kunna ge dig skapligt betalt för ditt inbyte vilket gör att du slår till och köper hojen dom vill bli av med.

Skulle tippa att du får som bäst betalt för ditt inbyte i början av säsongen när dom ser en möjlighet att sälja den snabbt och få skapligt betalt för den.

Hur ligger dom ute med pengarna menar du? Om dom tar ett inbyte och "säljer" en hoj som levereras i mars så har dom ju enbart fått en hoj som dom kan göra pengar på direkt under vintern och säkrat en framtida sälj i vår. Den enda som ligger ute med pengar är ju den som byter in hojen. Om inbytet följer marknaden så har dom ju sålt en hoj utan att jobba för det. Dessutom har dom då eventuella objekt framåt januari/feb då mc mässan är dvs dom bunkrar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Handlare vill helst slippa en massa inbytta hojar som står och kostar pengar, i synnerhet över vintern.
För ditt eget vidkommande så tror jag inte det skiljer många tusingar om du byter in vår eller höst...
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Handlare vill helst slippa en massa inbytta hojar som står och kostar pengar, i synnerhet över vintern.
För ditt eget vidkommande så tror jag inte det skiljer många tusingar om du byter in vår eller höst...

Fast dom står ju inte och kostar pengar över vintern vid ett inbyte då firmorna inte betalar ut pengarna utan dom är innestående hos bolaget fram tills det är leverans av ny hoj. Har kollat detta flera handlare och det verkar praxis. Dvs man ställer dit sin hoj som dom köper(eller förmedlingsuppdrag) varav företaget hamnar i skuld mot kunden fram tills leverans av ny hoj då man avslutar köpet. Inget kostar pengar för handlare så länge dom har fysisk plats i lokalen. Enda dom kan tjäna är vinsten på eventuell försäljning på vintern och på nya objektet.

Skiljer det en enda spänn åt fel håll så tycker jag det är fel. Är man snål så är man ;). Jag tror det får bli vår innan jag bråkar mer om detta.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Isf bokförs ju affären som en skuld hos handlaren, och skulder är obra, om så bara på pappret.
Orka bry sig. Köp hojen när du vill ha den :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En ny hoj för säkert +100kkr och man funderar om man kan få ur nån tusing till på affären? Kör ni med 4kg i däcken på bilen med?:tummenupp
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
En ny hoj för säkert +100kkr och man funderar om man kan få ur nån tusing till på affären? Kör ni med 4kg i däcken på bilen med?:tummenupp

Varför ska handlaren få den tusingen och inte jag som kund/konsument? Varför ska dom få min intjänade och hårt beskattade tusenlapp eventuellt helt i onödan?
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Isf bokförs ju affären som en skuld hos handlaren, och skulder är obra, om så bara på pappret.
Orka bry sig. Köp hojen när du vill ha den :)

Flera månader kvar att bry sig! Om du inte märkt det så är det höst/vinter ute och det är tråkigt att köra hoj i. Angående skuld inte skuld så försvinner nog summan i köpet så jag tror inte ens det reggas hos firmorna förrän hojen är såld eller att köpet med inbyte är klart. Så länge inga pengar bytt ägare så finns det inget att bokföra.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
förstår inte varför man byter in öht. man får betydligt mer på blocket. men det är ju iofs ett project i sig att handskas med alla idioter som hör av sig.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Framför allt så ska man ställa frågan till ett antal olika handlare då deras "vilja" att betala för ett inbyte kan skilja sig sjukt mycket.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är snarare orolig att dom kommer betala sämre framåt våren då efterfrågan på den nya hojen högst troligen stiger och därav sämre inbyte. Dessutom finns det fler kunder på våren och då behöver man som handlare inte ha lika små marginaler som när man "jagar sälj" under lågsäsong.

Rätt / fel ?

Det är sämre rörelse på hojmarknaden på hösten/vintern än på våren. På våren kan de ganska lätt få iväg en begagnad hoj, medans den över vintern kommer stå och bli ett år äldre och några tusen mindre värd, alltså kommer de att ta en förlust på att ta in hojen på hösten till samma pris de skulle kunna under den överhettade vårmarknaden när alla vill ha en hoj för säsongen. Plus att det inte är gratis att hålla sig med lagringsutrymme, så även om den inte minskar i värde över vintern så kommer den kosta bara av att stå på lager.
Den nya hojen du vill ha står ju inte på lager och genererar därför ingen merkostnad, men visst skulle de nog gärna klämma iväg en till hoj innan bokslutet, frågan är om kostnaden för inbytet äter upp försäljningen för isf kommer de vilja ge mindre för inbytet.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top