Vilken router ska jag ha?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har precis flyttat till ny lägenhet med 100/100-fiber.

Kopplar jag in laptopen med sladd direkt i uttaget får jag ut 95 Mbit (kanon).
Kopplar jag in laptopen med sladd genom routern får jag ut 35 Mbit (oacceptabelt)
Kopplar jag in laptopen trådlöst mot routern får jag ut 20 Mbit (fullkomligt värdelöst)

Med andra ord behöver jag byta ut min trötta föråldrade router.

Så till frågan: Vilken router ska jag köpa för att få ut mest av min 100/100-lina? Gärna lite prisvärt också.

Datorn i fråga är en helt ny MacBook Pro och jag antar att den klarar den senaste standarden trådlöst.

Hur många IP får du av leverantören? Köra switch först kanske?

Åker du skidor?
10st ip-adresser har jag för mig. Det är via stadsnätet i Växjö och leverantören är Bahnhof. Har som mest 3-4 enheter anslutna, så det borde inte skapa några problem.

wnr3500, wndr3700, RT-N16 eller värstingen RT-N56U
Det blev en RT-N16. Du brukar ju veta vad du pratar om, och recensionerna på prisjakt var hyllande. Kopplar in den as we speak, så vi får väl se om det blir någon skillnad :)

Nu är allt inkopplat, men jag får bara ut 26-27 Mbit enligt bredbandskollen.

Några idéer?

Jag förmodar att det är på det trådlösa och du kör 802.11g eller wpa/wpa2-tkip som maxar ut på den hastigheten. Du lär köra wpa2/aes om du vill upp i närmare 100 Mbit.

Några idéer?

Vad har laptopen för nätverkskort för det trådlösa?

Jag får runt 50 med min laptop, medans en annan laptop på samma nät aldrig kommer över 25, båda påstås ha "N" nätverkskort.

Min stationära får ibland den högre, men oftast den lägre varianten.

Kopplar jag sladden från väggen direkt i laptopen ligger jag väldigt nära 100....

Ni är ytterst bortskämda..

Sitter med min 3G-router här ute i torpville och utorrent maxar 5-30kB/s

Serieavsnittet jag tankar är klart efter jag kommer hem imorrn, tjohoooo!

Jag förmodar att det är på det trådlösa och du kör 802.11g eller wpa/wpa2-tkip som maxar ut på den hastigheten. Du lär köra wpa2/aes om du vill upp i närmare 100 Mbit.
Du har rätt i att jag bara kör WPA. Nu provade jag WPA2, men då fick jag 20 en dalade det till 2-3. Ska prova runt lite mer imorgon, så får vi se. Provade precis helt utan säkerhet, då fick jag 65Mbit och det är ju bra, men sen dalade det till 2-3Mbit.

Provar mer imorgon, sen återkommer jag.

wnr3500, wndr3700, RT-N16 eller värstingen RT-N56U

RT-N16 får ju lite blandat betyg men RT-N56U verkar ju najz.
Netgear har jag helt tappat förtroendet för då jag har 3 routrar från dem som är riktigt dåliga. Både billigare och dyrare serie. Har dock ingen erfarenhet av de 2 du tipsar om.

Varför inte dir 855? Tycks få kanonbetyg överallt... Lite dyr dock.

Last edited:
RT-N16 får ju lite blandat betyg men RT-N56U verkar ju najz.
Netgear har jag helt tappat förtroendet för då jag har 3 routrar från dem som är riktigt dåliga. Både billigare och dyrare serie. Har dock ingen erfarenhet av de 2 du tipsar om.

Varför inte dir 855? Tycks få kanonbetyg överallt... Lite dyr dock.
Jag tycker betygen ser bra ut iaf :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=505458

Några idéer?

Jupp, kolla upp vad routern klarar av. (antalet PPS, Packets Per Second)

Jag sysslar normalt sett med typ cisco ASA eller deras routrar eller liknande utrustningar, en asa5505 för 10 användare borde du kunna hitta för ca pris 3000.
Den har dock inte något trådlöst. så om det är viktigt går det ju att komplettera med en AP.

Antalet PPS berättar hur mkt trafik routern klarar av att skicka och ta emot.
beräkningen sker med denna formeln.
Antal PPS x 64 x 8 = antalet bits den kan skicka i värsta fall.
sedan bör man eftersom du skall använda den till internet trafik beräkna med IMIX dvs Internet Mix av paket och där finns det lite olika formler men jag brukar säga ca 430 för att göra det enkelt i beräkningarna.
dvs Antalet PPS x 430 x 8
det ger dig en överblick på vad du realistiskt kan förvänta dig.

sedan skall du vara klar över att ju mer grejer du slår igång i routern ju hårdare får routern jobba och det är här som de flesta problemen uppstår, routern har inte processorkraft nog för att orka genomföra allt som man säger till den att den skall klara av.

när det gäller trådlöst så beror det på många olika faktorer vad du får ut.
är det en N standard så bör du få ut åtminstånde 100Mbit beroende på hur du ansluter nätverkskorten till datorn, via usb 1.0 ? nej då får du inte ut mkt. sedan finns det de som kör med dubbla N osv.

sedan beror det även på vad för skit som går i ethern, dvs hur mkt skit går på samma kanalomfång som du sitter med ditt trådlösa.
sitter du i ett hyreshus med tunna väggar och en jävla massa andra (tänk studenthem) som också har trådlöst, trådlösa telefoner, blåtandsenheter, trådlös tv osv så kan du räkna med att det blir mkt störningar. mkt störningar = sämre prestanda.
eller om du placerar utrustningen för nära elkablar osv.
Det är många faktorer som resulterar i vad du får för slutresultat.

Det var någon som ville ha åsikter (via PM)... propriära routers är ett elände, dvs routers som kör med egen stäng mjukvara. Jag förespråkar enbart konsumentrouters som kan köra dd-wrt, tomato etc. För att skrämma upp hastigheten i konsumentrouters brukar man impla nåt som kallas för fast-NAT - som inte alls lirar när det väl gäller. Av de öppna routermjukvarorna är det tomato/tomatousb som är snabbast - och de kör med riktig NAT.

Kör DD-WRT på min Asus RT-N16 nu. Har glömt vilken version men gissar på att den är 6-8 månader gammal. Var inte helt lätt att hänga med i versionshistoriken.

Vinner jag något på att byta till Tomato?

Kommer snart trilla in 100MBit fiber så man vill ju ha maximal hastighet genom råjjtern :D

Det var någon som ville ha åsikter (via PM)... propriära routers är ett elände, dvs routers som kör med egen stäng mjukvara. Jag förespråkar enbart konsumentrouters som kan köra dd-wrt, tomato etc. För att skrämma upp hastigheten i konsumentrouters brukar man impla nåt som kallas för fast-NAT - som inte alls lirar när det väl gäller. Av de öppna routermjukvarorna är det tomato/tomatousb som är snabbast - och de kör med riktig NAT.
Får ut 50-85 Mbit nu efter lite trixande med wpa2, så problemet är löst och det tackar jag hjärtligt för :)

Ska prova att flasha om med tomato-usb ikväll och se om det blir någon skillnad. Har hört mycket gott om den firmwaren så det skadar ju inte att prova.

Lite jobbigt dock att Asus Firmware Restoration Utility inte verkar finnas till Mac. Kör Parallells så det är inga problem så sett, men lustigt ändå att de inte utvecklat till fler plattformar än windows.

Last edited:
Lite jobbigt dock att Asus Firmware Restoration Utility inte verkar finnas till Mac. Kör Parallells så det är inga problem så sett, men lustigt ändå att de inte utvecklat till fler plattformar än windows.

Hiren's Boot-CD (som du kan boota från USB-sticka) innehåller en mini-XP som körs från ram-disk. Perfekt att använda för diverse windows-specifik meckning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park