Vilken router passar mig?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
som titeln säger, vilken router skulle passa mig, här är en sammanställning på vad jag har på nätverket (med förväntade uppgraderingar).

Huvudlaptop med N nätverk, ska kunna ta mot streamande DVD kvalite utan buffrande(över nätverket) samtidigt som den tar mot torrents som normalt maxar ut på ~1.2MB(yte).

surflaptop som används parallellt. G nätverk, används inte tungt

ännu en surflaptop som kör G, används inte ofta så kan nästan räknas bort

Lagringsserver som tar mot torrents, skickar filer över SMB samt administreras över SSH, trådbunden.

framtiden, HTPC som troligtvis kommer att vara trådbunden, möjligtvis N.

just nu körs allt på en speedtouch 780 som kommer att fortsätta agera modem i framtiden, enkelt att slå av Wlan på den men hittar inte hur man stoppar DHCP, fast det behövs kanske inte :va

routern får väldigt gärna stödja DD-WRT då jag trots allt är nörd :gnissla
vad krävs för att få detta att lira smidigt :va har kikat lite på DIR-615 men den har endast 100Mb portar, kanske lite klent?

budget ligger på upp till 1000kr, gärna mindre, kan variera mig lite beroende på vad som krävs.

Jag köpt en DIR-685 härom dagen.
Kostar runt 2200kr som billigast på prisjakt.nu.
Men, hittade en helt ny på ebay för 1100kr inkl frakt.
Är helnöjd med den hittills, lätt att konfigurera och bra prestanda.
Kanske en sådan skulle passa dig!?

Eftersom du har maskiner som kör både N och G så är det viktigt att du väljer en som stödjer "dual band". Annars kommer hela nätet gå från N till G när en maskin med G kopplar på sig.

Svårt att hålla sig under 1.000:- med de kraven - i alla fall om du ska handla konsumentgrejer över disk. Dubbla radio (ett krav om du ska kunna köra både G och N samtidigt) med N/A/G/B-standarder och en massa jox kostar en hel del - i synnerhet om du ska ha router-funktioner och med NAT, DHCP m.m.

Jag vet grejer som fixar allt det där och med GB-uplink, men då är det Meru, Cisco och H3C med wlan-controller och AP som inte kan köra standalone. Priset brukar också vara ungefär som att handla en mindre ny bil :gnissla Konsumentprylar - tja, jag skulle satsa på Linksys, ASUS eller D-Link. Vet inte hur open soure-operativen numera kan hantera N-standarden - var ett tag sedan jag jobbade med dessa...

jag har ingen användning av HDD i routern eller en fet LCD skärm, så det borde gå att få tag i resten av dens specar i ett billigare paket.
Eftersom du har maskiner som kör både N och G så är det viktigt att du väljer en som stödjer "dual band". Annars kommer hela nätet gå från N till G när en maskin med G kopplar på sig.
hmmm det var något jag inte tänkt på, verkar som att en dir-825 har allt jag behöver :va
Svårt att hålla sig under 1.000:- med de kraven - i alla fall om du ska handla konsumentgrejer över disk. Dubbla radio (ett krav om du ska kunna köra både G och N samtidigt) med N/A/G/B-standarder och en massa jox kostar en hel del - i synnerhet om du ska ha router-funktioner och med NAT, DHCP m.m.

Jag vet grejer som fixar allt det där och med GB-uplink, men då är det Meru, Cisco och H3C med wlan-controller och AP som inte kan köra standalone. Priset brukar också vara ungefär som att handla en mindre ny bil :gnissla Konsumentprylar - tja, jag skulle satsa på Linksys, ASUS eller D-Link. Vet inte hur open soure-operativen numera kan hantera N-standarden - var ett tag sedan jag jobbade med dessa...

är mina krav verkligen så höga att jag måste börja kolla på industriprylar :näsblod

EDIT: speedtouchen crapade ut för mig IGEN när jag skulle skriva detta, man blir förbannad :huvet lagom irriterande när jag hade ett par SMB överföringar igång.

DIR-655 fungerar oxå, samma som 685 fast mindre lull lull, men samma prestanda i nätverket

DIR-655 fungerar oxå, samma som 685 fast mindre lull lull, men samma prestanda i nätverket

Ok.
Ja för min del hade jag lika gärna kunnat köpt en dir-655.
Men det var bra pris på dir-685 så jag slog till på den.

hmmm 825an såg så bra ut på pappret men verkar som många har problem med den :va någon med erfarenhet?

jag har ingen användning av HDD i routern eller en fet LCD skärm, så det borde gå att få tag i resten av dens specar i ett billigare paket.

hmmm det var något jag inte tänkt på, verkar som att en dir-825 har allt jag behöver :va

är mina krav verkligen så höga att jag måste börja kolla på industriprylar :näsblod

EDIT: speedtouchen crapade ut för mig IGEN när jag skulle skriva detta, man blir förbannad :huvet lagom irriterande när jag hade ett par SMB överföringar igång.

Annars har du ju D-link DIR-655 också.
Förutom att den väl inte har dubbla radios. Dvs om du drar igång din dator med G-nät så kan N-nätet få försämrad prestanda.
dock har den ju N-nät, gigabitportar och bra throughput. Dessutom kan jag efter att ha haft den i över ett år säga att den är ruskigt stabil. Inga problem med att den krashar eller hänger sig även om man har väldigt många samtidiga anslutningar på torrent eller något sådant.

Letar du lite borde du kunna få tag på en sådan för dom pengar du är villig att lägga ut.

Annars har du ju D-link DIR-655 också.
Förutom att den väl inte har dubbla radios. Dvs om du drar igång din dator med G-nät så kan N-nätet få försämrad prestanda.
dock har den ju N-nät, gigabitportar och bra throughput. Dessutom kan jag efter att ha haft den i över ett år säga att den är ruskigt stabil. Inga problem med att den krashar eller hänger sig även om man har väldigt många samtidiga anslutningar på torrent eller något sådant.

Letar du lite borde du kunna få tag på en sådan för dom pengar du är villig att lägga ut.

jo 655 ser bra ut på allt förutom just det med dual/quadband, har också hört att den ska vara väldigt stabil, skulle vilja ha dens motsvarighet fast för dubbla nät :va

saken är den att jag lägger hellre ut lite mer pengar nu och får det jag vill ha/behöver då jag planerat att inte behöva byta router på flera år.

jäkla djungel :va

Färska WLAN recensioner @ http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wireless/Itemid,200 som är den absolut bästa källan för råd och rön vad gällande routers.

För WAN-LAN throughput mer info @ http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Dvs DIR-685 is da shit.

efter runt en timmes kollande där så ser det ut som att jag vill ha en Netgear WNDR3700, har de funktioner jag vill ha och mängder med positiv kritik, dock några negativa kommentarer med :/ för 1300:- känns den mer prisvärd än 685an, även om den saknar sexigheten...

några kommentarer om min nya favorit?

efter runt en timmes kollande där så ser det ut som att jag vill ha en Netgear WNDR3700, har de funktioner jag vill ha och mängder med positiv kritik, dock några negativa kommentarer med :/ för 1300:- känns den mer prisvärd än 685an, även om den saknar sexigheten...

några kommentarer om min nya favorit?

Polarn är nöjd med sin WNDR3700 och jag överväger att byta ut min Airport Extreme till en sån just för att få bättre throughput.

jo 655 ser bra ut på allt förutom just det med dual/quadband, har också hört att den ska vara väldigt stabil, skulle vilja ha dens motsvarighet fast för dubbla nät :va

saken är den att jag lägger hellre ut lite mer pengar nu och får det jag vill ha/behöver då jag planerat att inte behöva byta router på flera år.

jäkla djungel :va

Ja. Det är klart att avsaknaden av dualband är en liten nackdel.
Ska du ha dualband så är det i så fall deras 855 som gäller men då kostar den ju en del mer. Den har ju i och för sig funktionen att du kan koppla till en usb disk till routern och få den delad via nätverket lätt och bra. Det går iofs med 655 också men där behöver man installera programvara på alla datorer som ska komma åt den.

Jag har provat massor Linksys, D-link, Netgear, osv men Netgear WNR834B v2 med dd-wrt är bäst. På MacbookPro jag får nästan 75mbit i transfer och räckvidd är grymt.

Router Model
Netgear WNR834B v2
Firmware Version
DD-WRT v24-sp2 (10/10/09) std - build 13064

blev att jag köpte en wndr3700, den känns jäkligt bra att använda men jag känner ändå att jag bör kunna kräma ut en hel del till ur den :va å andra sidan så kan flaskhalsen helt klart sitta i andra änden :gnissla

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back