Vilken reggning har ni på era hojar?

Hur många av er som kör offroad aktivt på gata kör E-regg respektive LV-regg


  • Antal röstningar
    0

Generix

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
södra skåne
Hoj
KTM Lc4 men ska byta mot Yamaha WR
Vilken reggning har ni på era hojar? (ingen vanlig hjälp-tråd ang reggning)

NU med röstning!

Har ändrat lite på tråden för att det ska bli lättare att få en så bra och tydlig helhetsbild som möjligt :tummenupp

Jag och några andra vill ha en klar uppfattning hur det "igentligen" ligger till med reggning av dom hojar som körs på vägen..

Regler och för/nackdelar tror jag vi har rätt bra koll på.. men det är inte det som tråden igentligen var tänkt att handla om. Utan hur det fungerar i "värkligheten" och lite "moral" osv.......

Så snälla lägg en röst till dom som behöver....... :Bugar :hihi
 
Last edited:
Mc modell: Husaberg FE 501

användningsområde: Enduro, cross, väg och förhoppningsvis snart även som motard.

Typ av registrering: Pågående LV registrering, E regg för tillfället, verkar dock förbli så.

Har samma funderingar som dig vad gäller samvetet och riskerna med att köra E regg. Det lilla gata jag körde förra året kändes sådär kul iom E reggningen.
 
philsson skrev:
Mc modell: Husaberg FE 501

användningsområde: Enduro, cross, väg och förhoppningsvis snart även som motard.

Typ av registrering: Pågående LV registrering, E regg för tillfället, verkar dock förbli så.

Har samma funderingar som dig vad gäller samvetet och riskerna med att köra E regg. Det lilla gata jag körde förra året kändes sådär kul iom E reggningen.

Jo mitt samvete är ofta riktigt jobbigt. Jag har mer samvete än vad som är nyttigt igentligen :huvet. Men jag går i valet eller kvalet ang detta. men samtidigt så tycker att nånn gräns får det finnas på regg-hystering i sveriges lag bok. :4skrika Det känns ju nästan som att offroad hojar blir "särbehandlade" utan någon bra anledning igentligen :mad: (om man gämnför med alla andra typer av motorcyklar)
 
Lånar tråden lite.
Är det ovanligt att LV-regga crossar, eller är det bara enduros som reggas?
 
Last edited:
Mc modell: Honda XR400R

användningsområde: Enduro,cross(lite),väg(där jag måste)

Typ av registrering: E-regg(verkar vara svårt att Lv-regga)

Samvete/fungerar i praktik: dom gångerna jag ligger(tråkigt som fan) på vägen så kör jag max 80 pga av drevningen. känner inte att jag har dåligt samvete över att jag ibland kör på vägen fast hojjen är e-reggad.

Använd sunt förnuft,funkar inte det så är det ju en enduro hoj som går aldeles utmärkt att köra "av" vägen med... :tungan
 
Generix skrev:
Hmmmm? finns det inte fler som har registrerade hojar :(

XR600r lv-reggad, importerad från .de. Piskade mest grus med skiten. Blev otroligt mycket stadskörning också. Såld nu har fått ärva brorsans XR250r. Även denna är lv-reggad 98a. Ska piska grus med den och försöka börja lite mer med enduro. Men lv-reggat är ju fint som snus, man har så mycket mer möjligheter på laglig väg.
 
Last edited:
kowal skrev:
XR600r lv-reggad,

Jo.. jag har funderat på Honda XR,Suzuki DR och liknande hojar. Men om man jämför med tex: (400cc och ner) Yamaha WRF,Honda CRF Eller KTM EXC så känns XR och DR som riktigt stora,tunga och svårhanterliga i spåret/crossbana :död .

Men om man mot förmodan lyckas hitta en hoj som WRF eller EXC som är LV-reggad. Då kostar det massvis av stålars (typ 40000 papp om man ska ha nått vettigt)

Jag hoppas värkligen att ni skäller ut mig nu och bevisar motsattsen både ang XR,DR´s storlekar och otymplighet. Men även ang pris på dom övriga hojarna för jag har ju trotts allt inte provat någon av dom och ingen blir gladare än jag om jag har fel i detta fallet :hihi
 
Last edited:
Generix skrev:
Jo.. jag har funderat på Honda XR,Suzuki DR och liknande hojar. Men om man jämför med tex: (400cc och ner) Yamaha WRF,Honda CRF Eller KTM EXC så känns XR och DR som riktigt stora,tunga och svårhanterliga i spåret/crossbana :död .

Men om man mot förmodan lyckas hitta en hoj som WRF eller EXC som är LV-reggad. Då kostar det massvis av stålars (typ 40000 papp om man ska ha nått vettigt)

Jag hoppas värkligen att ni skäller ut mig nu och bevisar motsattsen både ang XR,DR´s storlekar och otymplighet. Men även ang pris på dom övriga hojarna för jag har ju trotts allt inte provat någon av dom och ingen blir gladare än jag om jag har fel i detta fallet :hihi

Bestäm dig för vad du skall använda hojjen till. vilket vill du köra mest? skog/spår
eller sand/cross.. skall du köra sand/cross så skippa xr modellerna. vad gäller skog så är xr400r(min vägde 127kg fulltankad) riktigt bra då den har snäll karaktär på motorn som gör att du inte får motorstopp etc..
 
DwD skrev:
Bestäm dig för vad du skall använda hojjen till. vilket vill du köra mest? skog/spår eller sand/cross

Detta blir svårt alltså :va Jag kommer att köra lite av varje (hoppas jag iaf) det känns som att den bör vara LV-reggad (men har fortfarande inte riktig klarhet i det).

Jag kommer nog trotts allt hålla till mest i skog/enduro och en del på väg med motard fälgar. MEN det kommer bli crossåka åxå (den ska va kapabel att klara det)

Är det orimliga krav :va Vill bara passa på att säga att jag hadde en KTM 600 LC4 innan och den var på tok för stor/hög, tung och svår körd i tuff terräng..
 
bara en fråga... hur mkt kostar det att E-regga respektive LV-regga en cross?
 
Jnt skrev:
bara en fråga... hur mkt kostar det att E-regga respektive LV-regga en cross?
Hur långt är ett snöre?
Beror ju helt och hållet på vad du har för papper och intyg att utgå ifrån. Papper och intyg = dyrt. Sen är det ju förståss den tekniska biten på hojen, färdiga kitt har jag hört kostar runt 5 tusen.
 
Generix skrev:
Detta blir svårt alltså :va Jag kommer att köra lite av varje (hoppas jag iaf) det känns som att den bör vara LV-reggad (men har fortfarande inte riktig klarhet i det).

Jag kommer nog trotts allt hålla till mest i skog/enduro och en del på väg med motard fälgar. MEN det kommer bli crossåka åxå (den ska va kapabel att klara det)

Är det orimliga krav :va Vill bara passa på att säga att jag hadde en KTM 600 LC4 innan och den var på tok för stor/hög, tung och svår körd i tuff terräng..

Låter som att du vill ha en ktm 525a (har inte haft en själv)
 
Med en E-reggad hoj får man endast köra till och från träningar och tävlingar.. Dessutom måste man ha en giltig endurolicens till hands..

Sist jag kollade kostade en endurolicens ca 1400:- / år (om jag nu minns rätt)

Jag körde mest på gatan med min E-reggad XR600, men då oroade man sig hela tiden för snuten.. Köp hellre en färdig LV-reggad hoj istället. Du tjänar på det

:fakta
 
Det är ju numera mycket billigare för mig att ha Endurohojen landsvägsreggad än E-reggad, även om jag använder den som Enduro. Kostnaderna för E-reggade motorcyklar har stigit dramatiskt de senaste åren enligt försäkringsbolagen. Krävs inte direkt många hjärnceller för att räkna ut varför... Regga rätt, förbannade motardklåpare!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top