Vilken rabatt fick du vid köp av helt ny hoj?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Tjaba,

Som rubriken säger.
Vad kan man förvänta sig för rabatt vid renköp av ny hoj?
Hojen kostar ca 170 (140+30 i tillbehör) loppor enligt prislistan.

När jag köpt bil har jag alltid fått mellan 7 och 10%.
Skall man kunna få samma vid hojköp?

Vad fick ni och var fick ni det?

Tacksam för svar! :tummenupp

Allt om MC hade en genomgång av detta för något nummer sedan, och det skiljer helt mellan återförsäljarna. Vissa ger rabatt, vissa blankvägrar och en tredje gav ingen rabatt, men å andra sidan kunde du får andra saker billigare, eller på köpet. etc.

Jag tror aldrig jag fått rabatt på köpepriset på splejsans ny hoj, men jag har alltid fått grejer så som slipon gratis, eller till bra pris.

:hej

Sen beror det ju mycket på om du köper en hoj för 130-150 tuss och sen exra prylar för ytterligare 20-30k kontra någon som köper en hoj i 80k klassen. antar att den första har lite mer prutmån.

att du betalar hälften eller en tredjedel på tillbehören skulle jag tro är rimligt.
Tjejen fick riktigt fin rabatt på claessons i Bromölla. typ 20% men då var den övervintrad 2 vintrar också...

Rabatt fick jag ingen på hojen. Men litet tillbehör fick säljaren bjuda på båda gångerna jag köpt från handlare. Ena gången flång ny hoj, då hamnade grejer för nästan 20.000:- med utan extra kostnad.

Någonting kan man som kund alltid få med i dealen utan extra kostnad. Min erfarenhet är att tillbehör är lättare att få med gratis än att få rabatt på ren hoj.

Har aldrig fått rabatt men alltid dealat med inbytespriset på dåvarande hoj och lite gratistillbehör. Så det har gått på ett ut mot att jag fått rabatt på nya hojen.

Men går man med pengar på fickan, cashar en sprojtans hoj plus div. utrustning och betalar listpris så är man definitivt lurad.

På hojar som stått i lokalen har jag fått upp till 10% men det varierar kraftigt. På hojar som måste beställas från fabrik 0% kontant men 5-7% i gratis utrustning/tillbehör.

Förvänta dig ingen prutmån när säsongen är igång på hojen. Köper du däremot på hösten finns det absolut prutläge på hojar som redan står hos handlaren. Då är det helt plötsligt "förra årets modell" och de måste ändå sänka priset till nästa år. Då vill de sälja den för att ge plats åt nya till våren.
Köper du hoj+tillbehör kan man få riktigt schyssta priser på tillbehören. =)

Listpris 149´000:- på en splitterny ZX10R, prutade ner till 100 lakan jämt, dock var årsmodellen 2 år gammal.

Som sagt, föregående årsmodell som står kan man pruta en en del på, ny hoj direkt från fabrik har jag aldrig hört nån som kunnat pruta mer än högst marginellt på.

Tillbehören finns det dock alltid rejäl prutmån på, allt från 10 till 100% beroende på omständigheterna.

Personligen brukar jag vara måttligt intresserad av prutmån, vet alltid vad som är rimligt pris och frekventerar inte handlare som inte har det. Är dessutom mer intresserad av smidiga och trevliga affärsöverenskommelser än att tjafsa om enstaka tusenlappar.

Billigaste 1190 adventure som ligger på blocket säljer Beviks för 129900 och en R för +1000kr så det finns ingen anledning att betala mer än så där finns säkert prutmån hos Beviks också.

Och tillbehören skall du betala långt under listpris då där finns feta marginaler i jämförelse. Ofta är KTM hardparts ombrandade produkter som går att köpa billigare från andra ställen och det vet handlaren. Vilka hade du tänkt köpa?..

Varför ska man automagiskt få rabatt för att något är dyrt? :confused: Brukar ni pruta på Ica och Bensinmacken också?

Varför ska man automagiskt få rabatt för att något är dyrt? :confused: Brukar ni pruta på Ica och Bensinmacken också?
Det handlar väl mest om att du har en bättre förhandlingsposition gentemot säljaren när du köper något dyrt. Kostar mjölken 15% mer litern så är det ändå inte ett alternativ att inte handla mjölk eller handla mjölken på ett annat ställe. Men kostar din bil 15% mer hos handlare Y så handlar du inte där....

Tack igen för alla svar. :)

Hojen verkar inte gå att göra mycket på, men får ca 20% på tillbehören.
Ger ca 7000 i rabatt.
Tillbehören är lite motorbågar, värmehantag och aluväskor (Touratec).
Väskorna är billigare via KTM än Touratec själva.
Köper man en -13 med MSC (4400 eftermonterat) blir det ca 135 vilket är 7 laxar under en -14.
Borde kanske gå att pruta med MSC på en -13.
Då ligger den 12 loppor under en -14 och det är ju några liter soppa. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra