Vilken rätt har jag till mina bilder?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Med tanke på PUL och alla andra lagar tänkte jag höra om någon vet vad som gäller bilder som jag själv tagit. Är det okej att lägga ut egna bilder på en sajt utan att fråga personen på bilden om det är okej först?
Är det olika regler beroende på om man kan identifiera personen på bilden eller inte?

sandstream skrev:
Med tanke på PUL och alla andra lagar tänkte jag höra om någon vet vad som gäller bilder som jag själv tagit. Är det okej att lägga ut egna bilder på en sajt utan att fråga personen på bilden om det är okej först?
Är det olika regler beroende på om man kan identifiera personen på bilden eller inte?

Jag la ut polarens penis, som han hade lagt på min tandboste och tagit kort med min digitalkamera......stäm mej! :D

jag tror seden är att man "BÖR" fråga men inte måste.

img4095255c22eac.jpg

Last edited:
bunny rabbiT skrev:
Jag la ut polarens penis, som han hade lagt på min tandboste och tagit kort med min digitalkamera......stäm mej! :D
Ser ut som han stoppat tandborsten nånstanns där den inte ska vara :rofl

sandstream skrev:

Om du tar en bild på en publik tex så får du använda den om inte någon utmärker sej. Tex om alla har gula tröjor utom en som har röd så får du inte använda den.
Har du tagit kort på en kompis så är personen medveten om att du tar bilden. Men du har bara rätten till bilden om du har frågat om du får ta bilden först. Annars är d personen På bilden som har rätten.
I vanliga fall när en fotograf tar en bild så har han rätten till bilden (om inte annat bestämts). Men han har bara rätt att använda den till d ändamålet han tagit den för.

Så du har med andra ord ingen rätt att lägga ut nåt diskriminerande på någon annan om inte personen e med på d.
Men om du har lagt ut bilder i ett fotoalbum på en sida så (tror) jag att d e ok. D vill säga om d e ok fotoalbumsbilder.

:tungan

gojje skrev:
Om du tar en bild på en publik tex så får du använda den om inte någon utmärker sej. Tex om alla har gula tröjor utom en som har röd så får du inte använda den.
Har du tagit kort på en kompis så är personen medveten om att du tar bilden. Men du har bara rätten till bilden om du har frågat om du får ta bilden först. Annars är d personen På bilden som har rätten.
I vanliga fall när en fotograf tar en bild så har han rätten till bilden (om inte annat bestämts). Men han har bara rätt att använda den till d ändamålet han tagit den för.

Så du har med andra ord ingen rätt att lägga ut nåt diskriminerande på någon annan om inte personen e med på d.
Men om du har lagt ut bilder i ett fotoalbum på en sida så (tror) jag att d e ok. D vill säga om d e ok fotoalbumsbilder.

:tungan

Eh näe, nu svammlar du..
Du får ta kort på vem som helst så länge du inte är på privat mark där det uttryckligen sägs att du inte får ta kort. Du får sen använda och publicera bilden utan att be någon om lov så länge du inte använder bilden till reklam eller marknadsföring av något slag.

Internet ej innefattat.

eisbaer skrev:
Du får ta kort på vem som helst så länge du inte är på privat mark där det uttryckligen sägs att du inte får ta kort.

Dock får du ta kort in på privat mark (även in i byggnader) om du står utanför det privata området. Trots att markägaren säger åt dig att sluta. Detta gäller inte skyddsområden som är utmärkta med skylt.

Citat från Datainspektionens frågor och svar om Pul:

"All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter."

Mao borde en bild på en hojåkare utan personliga kännetecken, tex namn på skinnstället, vara okej att publicera så länge det inte rör sig om reklam/marknadsföring.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back