Vilken packningspasta?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg
 
philsson skrev:
2107823 Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg

Jag hade Blå Loctite flenstätning till min, funkar kanon!
 
Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
Jambo
 
Jambo skrev:
2108035 Köp den blå varianten då slipper du läckor, har plockat ner/ihop tre rovor under vintern, och kört med blå, och ingen läcker, var bara noga med att rengöra ytorna först, samt givetvis så skall du använda momentnyckel och dra i "kors" så att allt sätter sig rätt, sen är det bara att torka av överflödigt material.

Voila, that's it,
Jambo
Blå locktight? eller blå packningspasta av något slag. Sist jag tog isär en motor så satt det packningar överallt som jag kletade packningspasta på. Vet inte hur det är på packningsfria anläggningsytor.
 
Jag brukar köra med Biltemas röda packningssilicon, funkar till allt, tål både kemikalier och hög värme. Har använt det till avgassystem och har aldrig krånglat. Skadar inte heller att den är billig också. :)

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-194_l.jpg
 
Last edited:
philsson skrev:
2107823 Ska förbi biltema och tänkte inhandla packningspasta till ihopmonteringen av motorn. Är ute efter nån blå pasta som rekommenderats tidigare här på forumet.
Kan detta vara något? Det gäller ihopmonteringen av blockhalvorna samt montering av cylindern mot blocket mm. Dessa ytor har inga packningar så pastan skall vara anpassad för det.
Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-188_l.jpg

Själv körde jag med plasting paddnigs "form a gasket" (rött) när jag satt ihop halvorna på min yzf. Funkat hur bra som helst och inte droppat en droppe.
 
Alla verkar säga olika, finns det ingen massa/gegga som är gjord för just endamålet? Givetvis fungerar nog det mesta men man vill gärna slippa riva pga man använt fel gegga.
 
Kör på TheerBond 1215, fick detta rekomenderat av Husaberg och det funkar kanon :tummenupp Kör den över allt block, ventilkåpa inspektions luckor mm.
 
Ta inte föör mycket nu bara, överflödig packningsklet lossnar och sätter igen oljekanaler och dylikt. Förhoppningsvis sätter det sig i oljesilen och filtret, men i värsta fall täpper det igen det lilla hålet i vevaxeln och då är du på ruta ett igen. :huvet
 
Funkar Loctite blå flänstätning även mellan ventilkåpa och topp?
Det är det enda jag har hemma och jag vill få ihop min 625 snarast...

/ Andreas
 
Last edited:
Fick tipset av en motorguru här i trakterna som renoverar massor av cycklar om året att hylomar va att rekommendera vid blockhalvor,provade detta själv o det funkade bra. Finns också på mekonomen
 
Highland-Micke skrev:
2110144 Den där blå Loctite, kallas för Loctite 587. Den är kanon.

Säljer Loctites produkter på firman.... :tummenupp

Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.
 
Puttra skrev:
2110169 Vad skiljer på Loctites 587 & 5926 flänstätning ?
Hade tänkt använda mig av 5926 när jag monterar motorn.

587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars. :tummenupp
 
Folkezx9r skrev:
2110762 http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/binarydata/pdf/AAM_Sverige_SISTA_FOR_TRYCK_DEC_2004.pdf

Men till just blockhalvor har jag använt Hylomars blåa packningsgegga. Blev rekommenderad det av 2 mc-verkstäder o det fungerar mkt bra.

Hylomaren är populär, den har jag sålt en hel del utav också, så den är det nog inget fel på.
Loctites svar på Hylomaren är 5922 som jag börjat plocka hem, den är t.om. billigare (hos mig iaf.).
Kommer inte ihåg nu vad fördelen med 5922:an var jämtemot Hylomaren, det ska jag kolla upp imorgon. :va
 
Highland-Micke skrev:
2110730 587: Är en flänstätning och tätar bra mot alla typer av oljor. Perfekt för växellådor, oljetråg, ventilkåpor, bakaxlar m.fl.
Det som kommer utanför flänsen löses upp i oljan och hamnar i filtret.
Denne härdar genom kontakt med metalljoner eller vaccum.

5926: Är en silikontätning, måste härda ordentligt innan kontakt med oljor. Den kan svälla något i kontakt med bensin. Tål vibirationer och höga tryck bra samt att denne krymper ej.
Silikoner härdar genom avdunstning av exempelvis ättika (ej bra i kontakt med elektronik!), då kan du få en gummiliknande bit på utsidan som senare kan lossna och falla i oljan.
Silikoner tål dock ett högre värmetal och blir som gummi, den blir då avdragsbar. Den är mycket bra då två olika material sättes ihop, som gjutjärn och aluminium, då aluminium gärna "rör" sig lite och eftersom silikon är som gummi så följer den med.

Fick nyss en kurs i detta....omöjligt att komma ihåg annars. :tummenupp


Då kan jag med andra ord använda 5926 med gott samvete då till mina blockhalvor, eller är 587 att föredra ändå?
 
Lyfter denna tråden...

Får ej bra tätning mot ventilkåpa på Husabergaren. Jag använder mig nu av Biltemas röda klet. Det har funkat fint tidigare men här vill det fan inte fungera. Har hört mkt gott om dessa "..bond", typ Hondabond, Ducatibond osv. Det gråa, hårdnande kletet asså.. Men vad finns det mer?

Tråden är ju 6 år gammel så lite uppdateringar hade ju inte skadat...

Mvh
 
Biltemas röda fungerar utmärkt. Om det inte blir tätt så beror det inte på biltema i detta fall iaf.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top