Vilken olja?

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Vad är det för skillnad på 10w/40 olja och 15w/50 olja??

Vilken av dem rekomenderar ni till en Suzuki 1100F -92??

//Johan

Hej Johan!

10.40:n är en tunnare olja än 15.50:n.

Båda torde gå lika bra, men jag skulle själv köpa 15.50:n eftersom den alltid kommer att vara tjockare vid en given temperatur, och därigenom skydda motorn bättre en riktigt het sommardag, genom en stabilare oljefilm.
I övrigt är det inga skillnader på oljorna i teknisk mening så länge vi bara talar viskositet, men är det olika fabrikanter till de två kan de givetvis vara oceaner av skillnad på dem i både kvalitet och tillsatser. Observera oxå att jag svarar ENDAST på viskositeten.
Du har inte frågat om oljetyp.

Vill du veta mera hittar du det i de oljetrådar som redan ligger på detta forum, samt även genom att följa de länkar som finns i vissa svar.

M.v.h

SirBarret skrev:
Vad är det för skillnad på 10w/40 olja och 15w/50 olja??

Vilken av dem rekomenderar ni till en Suzuki 1100F -92??

//Johan

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Hej Johan!

10.40:n är en tunnare olja än 15.50:n.

Båda torde gå lika bra, men jag skulle själv köpa 15.50:n eftersom den alltid kommer att vara tjockare vid en given temperatur, och därigenom skydda motorn bättre en riktigt het sommardag, genom en stabilare oljefilm.
I övrigt är det inga skillnader på oljorna i teknisk mening så länge vi bara talar viskositet, men är det olika fabrikanter till de två kan de givetvis vara oceaner av skillnad på dem i både kvalitet och tillsatser. Observera oxå att jag svarar ENDAST på viskositeten.
Du har inte frågat om oljetyp.

Vill du veta mera hittar du det i de oljetrådar som redan ligger på detta forum, samt även genom att följa de länkar som finns i vissa svar.

M.v.h
Tack för svaret!!!!

Det är förövigt Castrol GPS olja som jag ska köpa men viste inte vad det var för skillnad på dem.

//Johan

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back