Vilken olja?

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Vad är det för skillnad på 10w/40 olja och 15w/50 olja??

Vilken av dem rekomenderar ni till en Suzuki 1100F -92??

//Johan

Hej Johan!

10.40:n är en tunnare olja än 15.50:n.

Båda torde gå lika bra, men jag skulle själv köpa 15.50:n eftersom den alltid kommer att vara tjockare vid en given temperatur, och därigenom skydda motorn bättre en riktigt het sommardag, genom en stabilare oljefilm.
I övrigt är det inga skillnader på oljorna i teknisk mening så länge vi bara talar viskositet, men är det olika fabrikanter till de två kan de givetvis vara oceaner av skillnad på dem i både kvalitet och tillsatser. Observera oxå att jag svarar ENDAST på viskositeten.
Du har inte frågat om oljetyp.

Vill du veta mera hittar du det i de oljetrådar som redan ligger på detta forum, samt även genom att följa de länkar som finns i vissa svar.

M.v.h

SirBarret skrev:
Vad är det för skillnad på 10w/40 olja och 15w/50 olja??

Vilken av dem rekomenderar ni till en Suzuki 1100F -92??

//Johan

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Hej Johan!

10.40:n är en tunnare olja än 15.50:n.

Båda torde gå lika bra, men jag skulle själv köpa 15.50:n eftersom den alltid kommer att vara tjockare vid en given temperatur, och därigenom skydda motorn bättre en riktigt het sommardag, genom en stabilare oljefilm.
I övrigt är det inga skillnader på oljorna i teknisk mening så länge vi bara talar viskositet, men är det olika fabrikanter till de två kan de givetvis vara oceaner av skillnad på dem i både kvalitet och tillsatser. Observera oxå att jag svarar ENDAST på viskositeten.
Du har inte frågat om oljetyp.

Vill du veta mera hittar du det i de oljetrådar som redan ligger på detta forum, samt även genom att följa de länkar som finns i vissa svar.

M.v.h
Tack för svaret!!!!

Det är förövigt Castrol GPS olja som jag ska köpa men viste inte vad det var för skillnad på dem.

//Johan

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing