Vilken olja?

Precis, du skall ha olja. Hel- eller delsyntet- eller mineralolja. JASO-certifierad är det enda som är ett "måste".

Man kan inte längre säga att syntetolja är bäst. Jag har alltid rek fullsynteter men iom att jag följer oljeutvecklingen har jag fått ändra mig mot min vilja.

I dag kan en mineralolja/delsyntet skydda motorn lika bra som en fullsyntet så de spelar mindre roll numer än för 15-20 år sedan. De viktigaste är att den är godkänd för våtkoppling och köra rätt spann speciellt sista siffrorna. Jag kör aldrig under 50w i slutet för man vill ha en olja som klarar hetta bra.
I botten duger allt från 5w-20w . De finns grymma mineraler som kan ha adiver i sig som inte lämpar sig i helsyntet därav att mineral och delsynt kan vara bättre än många synteter.

Om man medvetet väljer en mineral eller delsyntet så bör man kolla att den har samma eller bättre viskositetstabilitet vid högre temp. Ex om en helsyntet som erkänt är bra har ett bra värde vid 100c så bör delsynteten/mineralen ligga nära eller överstiga den viskostabiliteten.

Inget fel på den kör 600 tt,n på topp rpm o en luftkyld stånka med olje temp på 130° o inget pajar den e 32 år gammal med okända förarbetenden o oljebyten.

Med tanke på att Biltema erbjudit 3 olika versioner av sin MC-olja 10W-40 sedan 2014-09-15 till 2015-09-15
Nya säkerhetsdatablad kom ju i November 2014 och på nytt i Maj 2015 så måste man ställa sig frågan vilken Biltema 10W-40 olja avses?
Kör därför på SBK 10W-50. 1liter 179kr på OKQ8 mack. 20 liter ca 1400kr hos SWEDOL.
PS Suzukis rekommendation är olja enligt API SF eller API SG, dvs olja med gamla tiders antislitagemedel ZDDP. Som speciellt skyddar svårsmorda detaljer som kammar. Och ZDDP passar bra ihop med våtkoppling.
10W-40 generellt men om du bara kör din Suzuki när det är varmare än -10C utomhus går också 10W-50; 15W-50 och 20W-50 bra.

Bifogat

• Gsxr602Oil-2.jpg
    Gsxr602Oil-2.jpg
    97.7 KB · Visningar: 62
Last edited:
Med tanke på att Biltema erbjudit 3 olika versioner av sin MC-olja 10W-40 sedan 2014-09-15 till 2015-09-15
Nya säkerhetsdatablad kom ju i November 2014 och på nytt i Maj 2015 så måste man ställa sig frågan vilken Biltema 10W-40 olja avses?
Kör därför på SBK 10W-50. 1liter 179kr på OKQ8 mack. 20 liter ca 1400kr hos SWEDOL.
PS Suzukis rekommendation är olja enligt API SF eller API SG, dvs olja med gamla tiders antislitagemedel ZDDP. Som speciellt skyddar svårsmorda detaljer som kammar. Och ZDDP passar bra ihop med våtkoppling.
10W-40 generellt men om du bara kör din Suzuki när det är varmare än -10C utomhus går också 10W-50; 15W-50 och 20W-50 bra.

I mitt fall gäller senaste data bladet oljan som är i motorn just nu.. Meeen troligen har alla 3olika olje data varit i motorn under det året:-). Olja e billig.. Efteråt används oljan till gräsklippare o dyliga skit motorer som man ändå byter var 3-4 år.. Orkar inte slipa knivarna bättre att köpa en ny klippare:D

I mitt fall gäller senaste data bladet oljan som är i motorn just nu.. Meeen troligen har alla 3olika olje data varit i motorn under det året:-). Olja e billig.. Efteråt används oljan till gräsklippare o dyliga skit motorer som man ändå byter var 3-4 år.. Orkar inte slipa knivarna bättre att köpa en ny klippare:D

Du menar alltså att jag skulle kunna köra min klippo på den dyra castrol oljan efter att den gått 500-700mil (byter olja varje år på klippon) utan problem?

Jag kör aldrig under 50w i slutet för man vill ha en olja som klarar hetta bra.
Det där förstår jag inte riktigt, jag antar att det ska vara utan W eftersom varmvärdet står sist. Sista siffran säger hur lättflytande oljan är vid 100grader men inget om den kollapsar vid 150grader eller 230grader.
Oljan kyler och smörjer. En tjockare olja pumpas runt saktare, kylningen till de varma punkterna kommer fram långsammare - lagertempen ökar, oljan bryts ner snabbare.
I bilen är det 5W-30 och den motorn har camelmode, 8mil säger tillverkaren att man ska kunna köra och motorn ska klara kylningen med olja och luft (cylinderdeaktivering). Behövs olja som är gjort för extra hög temperatur dock.
Problemet med en väldigt tunn olja uppstår när man hamnar på tomgång och pumpen inte längre orkar hålla nog med tryck så att smörjpunkter långt upp på motorn inte får någon sval(are) olja för sin kylning.
Så det är en avvägning, men knepet är väl lite försiktig avkylning efter hårdkörning.
Jag inbillar mig att man kan gå på tillverkarens rekommendationer. Ligger man mer än enstaka gånger över 130grader ska man förbättra oljekylningen istället.

Du menar alltså att jag skulle kunna köra min klippo på den dyra castrol oljan efter att den gått 500-700mil (byter olja varje år på klippon) utan problem?

Vet inte vadför motor det sitter på klippo men på mina sitter det alltid honda o dom har inget imot min gamla motor olja iallafall..
Har en gammal jordfräs som är ca 35 år briggs und strutton den köpte jag ny som 15 åring o den fick gå på allt som brinner o till o med farsans hydraul olja i motorn..

Den rasade :brynadnär jag testade nitro/metanol:D i den för 3 år sedan men nicasilen i cyl var som ny fortfarande trots exprimentet med hydraul olja i motorn i många år..

Som regel är det racingoljer som ligger på 50-60 i slutet som klarar högst temp innan den kollapsar och de är även stabilast i visko vid hög temp.
De va bra att höra att Suzuki rek zddp i sina motorer. Jag kör endast på zddp oljer sedan man sett hur överlägsen de är i timkentester. Växellådsdrev och kammar håller mer än dubbla livstiden med sådan olja.

Saxat från denåterfödde ,,,,Suzukis rekommendation är olja enligt API SF eller API SG, dvs olja med gamla tiders antislitagemedel ZDDP

Är det någon typ denåterfödde som kan länka till oljer som klarar API SF eller API SG för jag har bara hittat 2 oljer hitintills i sverige. I USA är det bet lättare att hitta sådan olja.

Last edited:

Inte nödvändigtvis. Gräsklipparen är nog luftkyld och luftkylda motorer brukar ha en betydligt högre oljetemperatur än vattenkylda. Vill du och din gräsklippare ha ett långt och lyckligt liv tillsammans så bör även den få oljan som är rekommenderad i instruktionsboken. Men det är mycket möjligt att Castrol oljan fyller kraven och att oljan gått ett par hundra mil i motorcykel är sannolikt försumbart för klipparen

:rofl

Har du nåt exempel på en sån olja? Jag är intresserad både till min motorcykel i 10w-40 och 20w-50 till en veteranbil.

Payback har de värsta oljerna jag testat i timkenskärtest de har både zink/penetro/molybond och ptfe medel i sig. De är oljer från Schaefferoil i usa och de är de äldsta oljebolaget i usa så de är bra stuff. Söker man på timkentester så är det Schaefferoil & Royal purple som är värst i höga släpande tryck.

Payback 377 supercomp 20w-50
Payback 376 Supreme Racing sae 5w-50
Jag har även testat en Arcticat olja 0w-30 som va lika bra som payback i skärtest. Den oljan kör Arctic cat i sina 4-takts skotrar men viskospannet passar inte hoj så bra.

Jag vill hitta fler oljer som har zink i sig här i sverige ,tips tack----

Inte nödvändigtvis. Gräsklipparen är nog luftkyld och luftkylda motorer brukar ha en betydligt högre oljetemperatur än vattenkylda. Vill du och din gräsklippare ha ett långt och lyckligt liv tillsammans så bör även den få oljan som är rekommenderad i instruktionsboken. Men det är mycket möjligt att Castrol oljan fyller kraven och att oljan gått ett par hundra mil i motorcykel är sannolikt försumbart för klipparen

Motorn är en B&S och den kommer nog få gå på de flaskor som de står klippo på. Kostar 60kr litern och min motul 300v/Castrol Racing kostar nästan 225kr litern, nej ja bemödar mig inte köpa fat. Borde kanske de..

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back