Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Biltemas olja är bäst det vet alla
Inget fel på den kör 600 tt,n på topp rpm o en luftkyld stånka med olje temp på 130° o inget pajar den e 32 år gammal med okända förarbetenden o oljebyten.
Med tanke på att Biltema erbjudit 3 olika versioner av sin MC-olja 10W-40 sedan 2014-09-15 till 2015-09-15
Nya säkerhetsdatablad kom ju i November 2014 och på nytt i Maj 2015 så måste man ställa sig frågan vilken Biltema 10W-40 olja avses?
Kör därför på SBK 10W-50. 1liter 179kr på OKQ8 mack. 20 liter ca 1400kr hos SWEDOL.
PS Suzukis rekommendation är olja enligt API SF eller API SG, dvs olja med gamla tiders antislitagemedel ZDDP. Som speciellt skyddar svårsmorda detaljer som kammar. Och ZDDP passar bra ihop med våtkoppling.
10W-40 generellt men om du bara kör din Suzuki när det är varmare än -10C utomhus går också 10W-50; 15W-50 och 20W-50 bra.
I mitt fall gäller senaste data bladet oljan som är i motorn just nu.. Meeen troligen har alla 3olika olje data varit i motorn under det året. Olja e billig.. Efteråt används oljan till gräsklippare o dyliga skit motorer som man ändå byter var 3-4 år.. Orkar inte slipa knivarna bättre att köpa en ny klippare
![]()
Det där förstår jag inte riktigt, jag antar att det ska vara utan W eftersom varmvärdet står sist. Sista siffran säger hur lättflytande oljan är vid 100grader men inget om den kollapsar vid 150grader eller 230grader.Jag kör aldrig under 50w i slutet för man vill ha en olja som klarar hetta bra.
Du menar alltså att jag skulle kunna köra min klippo på den dyra castrol oljan efter att den gått 500-700mil (byter olja varje år på klippon) utan problem?
Du menar alltså att jag skulle kunna köra min klippo på den dyra castrol oljan efter att den gått 500-700mil (byter olja varje år på klippon) utan problem?
Jag kör endast på zddp oljer sedan man sett hur överlägsen de är i timkentester.
Har du nåt exempel på en sån olja? Jag är intresserad både till min motorcykel i 10w-40 och 20w-50 till en veteranbil.
Inte nödvändigtvis. Gräsklipparen är nog luftkyld och luftkylda motorer brukar ha en betydligt högre oljetemperatur än vattenkylda. Vill du och din gräsklippare ha ett långt och lyckligt liv tillsammans så bör även den få oljan som är rekommenderad i instruktionsboken. Men det är mycket möjligt att Castrol oljan fyller kraven och att oljan gått ett par hundra mil i motorcykel är sannolikt försumbart för klipparen
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |