Vilken olja?

Hondatjej_65

Tjej från Kungsbacka/Onsala
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
-03 Honda Hornet 600
Hej alla kunniga! :) Har bara en tysk manual till min Honda 600FII än så länge och fattar lite men inte allt... Kan någon säga mig vilken motorolja jag ska använda?? :confused: Tack...

vad jag kommit fram till under mina 20 års hårt körda och sprängda,skurena exploderade toktrimmade motorer så ska man köra så kort w spann som möjligt som klimatet och kopplingen tillåter för bästa skydd och livslängd på en motor, Bil som mc.. Dvs i ditt fall skulle jag hälla i 20w 40w helsyntet. Nu kan det bli lite svårt att just få tag i 20-40 för 20-50 är vanligare. Så du kan nöja dig med 20W-50w,, den sista siffran är visserligen onödig att ha högre än 40 i ditt fall, för du kör väl inte banracing? 15-40 skulle i värsta fall duga. (finns på biltema och är en stenbra olja för både koppling och motor)

Med 20-40 får du en olja som är extremt bra just i det spannet enda kruxet med så pass tjockt som 20w är att den kan klonka till något i växellådan när du lägger i en växel med kall motor pga att oljan är så pass trögflytande så kopplingen klibbar fast en aning. Men ibland så märks ingen skillnad just gämfört med 10w som många kör med. Så prova gärna från 20w och tycker du att det känns bra forsätt då åka på den viskon resten av livet Det kommer dina motorer gilla:tummenupp

En vanlig mc-olja t.ex 10w40 delsyntet eller syntet bör funka fint. Det viktiga är att oljan är JASO MA klassad. Denna klassning betyder att ojan rätt egenskaper för motorer med våtlamellkoppling som din mc har. Nästan alla MC förutom vissa bl.a Ducati har denna typ av koppling

Q8 SBK Racing 15W-50 :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...