Vilken olja i zx6r som tuktas HÅRT!

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
636 -03
Jag kör en zx6r -03 som bara används till stunt, det vill säga antingen långsamt på bakhjulet eller på varvstopp. Så den går ganska "varmt" så skulle kanske behöva en tjockare olja som pallar lite värme.

Tänkte köra på motuls 15w50 vad tror ni om det?

Hur många liter går det i ?

/Orre

Är det delsynteten 5100? Den oljan har iaf underbara kopplingsegenskaper. En 4l dunk räcker.

Biltemas helsyntetiska duger bra, finns i 15W50 också vill jag minnas. Täta byten är mer värt än märket. Finns oändliga många trådar om oljevalet.

Motuls 5100 15W50 kör jag i min twin. Kopplingen känns finfin, men den är onekligen ganska dyr.

Jag kan va ute o cykla, men var det inte ZX6R som hade en tokigt placerad oljepickup som gärna suger luft vid långa wheelisar?

Bara ett tips att kolla upp!

Jag kan va ute o cykla, men var det inte ZX6R som hade en tokigt placerad oljepickup som gärna suger luft vid långa wheelisar?

Bara ett tips att kolla upp!

Tack för tipset, jag provar nog delsynteten 5100 :)

Troligtvis någon av dem nyare som strular med oljan, just 03-04 636orna klarar vääldigt mycket wheelies med bara en skvätt mer olja. Nog bland dem vanligaste stunthojjarna :)

Updaterar igen! Slutade med att jag hade i SBK racing 10w50 olja i gamla hojjen och den höll inte måttet enligt mig, hade problem med klibbande koppling (Kanske inte var oljans fel men endå) !

Nu har jag handlat en ny hoj (vissligen samma modell som innan) och tänkte kasta i lite fräsh olja.. Har kikat lite på motuls 300v.

Min hoj körs ju runt i cirklar på en parkering i timmar i sträck vilket medför att den åker med ganska hög temperatur hela tiden? Original rekommendation är 10w40 vilket bör jag satsa på istället?

Motul 300 V is da shit. Ja jag ser inga hinder varför du inte skulle kunna köra på deras 15w-50. Vill du inte betala överpris så kolla in F.A Installation & Motor i Vallentuna 599 kr för en dunk

Är det delsynteten 5100? Den oljan har iaf underbara kopplingsegenskaper. En 4l dunk räcker.

Precis.Körde på Motul 5100 - 10/40 först innan jag bytte till en Biltema olja som efter några hundra mil gjorde både koppling och växellåda otroligt tungjobbad.Svårt att få i växlarna och ett djävla kopplingsslir samt att motorn gick betydligt varmare.Bytte tillbaka till Motul 5100 - 10/40 oljan och efter några mil var hojen normal igen med lättväxlad låda och svalare motor och det har nu hållt i sig efter mer än 150 mil.Så visst har oljan en stor betydelse.Pratade sedan med en mc mekaniker om denna olje upplevelse som sa att Biltema oljan passade bäst i gamla bilar.I detta fallet verkar han ju ha rätt.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort