Vilken olja i framgafflen.....?

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
KTM 1290 super duke -20
Tjena...

Då var det dax! Packboxen i ena gafflen gick idag.... :(
Kollade lite på gaffelolja men vilken ska jag ha.....? tänkte på dom här:

Gaffelolja ( Castrol )

Artikelnr Artikeltext Liter Cirkapris
55-155 SAE 5w syntetisk 0,5 81,00 kr
55-156 SAE 10w mineral 0,5 68,00 kr
55-157 SAE 15w mineral 0,5 68,00 kr

E det den syntetiska man ska ha....?

Sweppe skrev:
Tjena...

Då var det dax! Packboxen i ena gafflen gick idag.... :(
Kollade lite på gaffelolja men vilken ska jag ha.....? tänkte på dom här:

Gaffelolja ( Castrol )

Artikelnr Artikeltext Liter Cirkapris
55-155 SAE 5w syntetisk 0,5 81,00 kr
55-156 SAE 10w mineral 0,5 68,00 kr
55-157 SAE 15w mineral 0,5 68,00 kr

E det den syntetiska man ska ha....?

Har du en R6-00 orginalgaffel som din avatar antyder rekommenderar jag starkt en tjockare viskositet, gärna SAE 20. 125 mm luftkammare mätt utan fjädrar.

jiwe skrev:
Har du en R6-00 orginalgaffel som din avatar antyder rekommenderar jag starkt en tjockare viskositet, gärna SAE 20. 125 mm luftkammare mätt utan fjädrar.

Vad blir skillnaden?
I Haynes mekbok står det att gaffeloljans oljenivå ska vara 107mm fullt kommprimerad.... E det bättre och ha mer olja i?
Hur beter sig fjädringen med tjockare olja i?

Sweppe skrev:
Vad blir skillnaden?
I Haynes mekbok står det att gaffeloljans oljenivå ska vara 107mm fullt kommprimerad.... E det bättre och ha mer olja i?
Hur beter sig fjädringen med tjockare olja i?

Den lägre oljenivån (125 mm) är i samband med en tjockare olja. Den tjockare oljan gör att du får en fungerande returdämpning som är en svag punkt på R6. I gengäld får du släppa lite på kompressionen då även den påverkas.

Såvitt jag vet så påverkar nivån bara progressiviteten i gaffeln och inte dämpningen. Så i princip är nivån och viskositeten helt skilda saker.

Kan dock tänka mig att med högre (komp)dämpning så behöver man inte så mycket progressivitet på den hojen. Är det en korrekt gissning/tolkning av rådet om lägre nivå med tjockare olja ?
/u

ulf_lundin skrev:
Såvitt jag vet så påverkar nivån bara progressiviteten i gaffeln och inte dämpningen. Så i princip är nivån och viskositeten helt skilda saker.

Kan dock tänka mig att med högre (komp)dämpning så behöver man inte så mycket progressivitet på den hojen. Är det en korrekt gissning/tolkning av rådet om lägre nivå med tjockare olja ?
/u

Det stämmer bra, nivån har inget med dämpningen att göra utan kompenserar i detta fall endast bristen på returdämpning. Genom att öka viskositeten (i detta fall för att kompensera returen) blir progressiviteten "för bra" med den högre nivån.

Bör också tillägga att det är egentligen bara på R6/R1 man gör på detta sätt alltså inget som skall tillämpas rakt över i tron om att allt blir bättre. Just R1/R6 har ett nålventilsystem på returdämpningen som fungerar riktigt uselt. På nästan alla cyklar skall man följa tillverkarens rekommendationer som fungerar alldeles utmärkt.

jiwe skrev:
Det stämmer bra, nivån har inget med dämpningen att göra utan kompenserar i detta fall endast bristen på returdämpning. Genom att öka viskositeten (i detta fall för att kompensera returen) blir progressiviteten "för bra" med den högre nivån.

Bör också tillägga att det är egentligen bara på R6/R1 man gör på detta sätt alltså inget som skall tillämpas rakt över i tron om att allt blir bättre. Just R1/R6 har ett nålventilsystem på returdämpningen som fungerar riktigt uselt. På nästan alla cyklar skall man följa tillverkarens rekommendationer som fungerar alldeles utmärkt.

Tack för hjälpen!
Nu har jag fått lite mer uppfattning om det...
Så nu blir det hem och meka isär och köpa boxar imorgon! :tummenupp
Sen blir det ut och åka igen.....

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...