Jag tycker man vid oljebyte ska följa Hondas servicemanual. Som man kan ladda hem här.
http://www.cbrextreme.com/downloads/manuals/honda_cbr929rr_repair_manual-10.html
Oljeförbrukning vid oljebyte ligger mellan 3,5 till 3,7 liter så du inhandlar 4liter eller mer olja (för framtida bruk)
Rekommendation på olja är på sid 1-5 i manualen API SF eller SG olja. Äldre typ av olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat, antislitagemedel för att förlänga livet på svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
ZDDP är borttaget ur moderna oljor pga av att katalysatorn på moderna fordon inte får förväntad livslängd, ca 24000mil, med ZDDP i oljan.
T.ex. har politiskt korrekta Biltema tagit bort ZDDP ur sina oljor för ett par år sedan.
Och jag har slutat köra med Biltemas olja och kör numera också på
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Vilket Boris JR redan föreslagit längre upp i tråden.
Inhandlat hos SWEDOL
Q8 MOTO SBK Racing 10W-50 innehåller fortfarande 1 - 2,5% ZDDP = Normal dosering i API SF och API SG olja.
Det engelska namnet på ZDDP är en tungvrickningsövning. Tycker jag.
Phosphorodithioic acid O,O-di-C1-14-alkyl esters zinc salts