Vilken olja i cbr929rr?

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Ska byte olie och filter på min cbr929 årsmodell 2000. Vilken olie ska jag köpa och hur många liter??
Tacksam för svar
 
En sådandär brun.....

OKQ8 SBK racing är bra. Köp en 20L dunk och kör alla dina hojar på. Swedol och hydroscand brukar ha det på hyllan annars kan macken beställa hem.
 
Tack för svar, undrade mest hur mycke olie det går i hojen
 
Brukar väl vara drygt 3L. Vill du ha det mer noga än så får du googla....
 
Jag tycker man vid oljebyte ska följa Hondas servicemanual. Som man kan ladda hem här.
http://www.cbrextreme.com/downloads/manuals/honda_cbr929rr_repair_manual-10.html
Oljeförbrukning vid oljebyte ligger mellan 3,5 till 3,7 liter så du inhandlar 4liter eller mer olja (för framtida bruk)
Rekommendation på olja är på sid 1-5 i manualen API SF eller SG olja. Äldre typ av olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat, antislitagemedel för att förlänga livet på svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
ZDDP är borttaget ur moderna oljor pga av att katalysatorn på moderna fordon inte får förväntad livslängd, ca 24000mil, med ZDDP i oljan.
T.ex. har politiskt korrekta Biltema tagit bort ZDDP ur sina oljor för ett par år sedan.
Och jag har slutat köra med Biltemas olja och kör numera också på
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Vilket Boris JR redan föreslagit längre upp i tråden.
Inhandlat hos SWEDOL
Q8 MOTO SBK Racing 10W-50 innehåller fortfarande 1 - 2,5% ZDDP = Normal dosering i API SF och API SG olja.
Det engelska namnet på ZDDP är en tungvrickningsövning. Tycker jag.
Phosphorodithioic acid O,O-di-C1-14-alkyl esters zinc salts
 
Last edited:
Bensinmackarna brukar sällan ha motorolja avse´dd för mc-motorer/våtkoppling på hyllan - glöm inte att fråga efter denna sortens olja, annars kan kopplingen (lamellerna) gå sönder !
 
Ännu ett inlägg om zinkdialkylditiofosfat...

Jag imponeras, eller nåt, av ditt korståg i denna fråga.

Jag körde, den idag 14 år gamla blejden som gick 500 mil per år, på Biltemas olja utan vare sig kopplingsslir (som är den verkliga orosfaktorn) eller motorhaveri. Såvitt jag vet rullar hojen än, och har passerat 5000 mil.
 
Last edited:
Jag tycker man vid oljebyte ska följa Hondas servicemanual. Som man kan ladda hem här.
http://www.cbrextreme.com/downloads/manuals/honda_cbr929rr_repair_manual-10.html
Oljeförbrukning vid oljebyte ligger mellan 3,5 till 3,7 liter så du inhandlar 4liter eller mer olja (för framtida bruk)
Rekommendation på olja är på sid 1-5 i manualen API SF eller SG olja. Äldre typ av olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat, antislitagemedel för att förlänga livet på svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
ZDDP är borttaget ur moderna oljor pga av att katalysatorn på moderna fordon inte får förväntad livslängd, ca 24000mil, med ZDDP i oljan.
T.ex. har politiskt korrekta Biltema tagit bort ZDDP ur sina oljor för ett par år sedan.
Och jag har slutat köra med Biltemas olja och kör numera också på
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Vilket Boris JR redan föreslagit längre upp i tråden.
Inhandlat hos SWEDOL
Q8 MOTO SBK Racing 10W-50 innehåller fortfarande 1 - 2,5% ZDDP = Normal dosering i API SF och API SG olja.
Det engelska namnet på ZDDP är en tungvrickningsövning. Tycker jag.
Phosphorodithioic acid O,O-di-C1-14-alkyl esters zinc salts

Värker som att du vet vad du pratar om, ska nog köra på den olja som du och Boris rekommendera!
Tack så mycket
 
Jag förstår inte hur någon kan rekommendera Biltemas olja. Jag har testat deras racingolja i tre hojar och alla har blivit klart mer trögväxlade. Jag kommer aldrig att hälla i Biltemas olja i min hoj igen.
 
Jag tycker man vid oljebyte ska följa Hondas servicemanual. Som man kan ladda hem här.
http://www.cbrextreme.com/downloads/manuals/honda_cbr929rr_repair_manual-10.html
Oljeförbrukning vid oljebyte ligger mellan 3,5 till 3,7 liter så du inhandlar 4liter eller mer olja (för framtida bruk)
Rekommendation på olja är på sid 1-5 i manualen API SF eller SG olja. Äldre typ av olja med ZDDP, zinkdialkylditiofosfat, antislitagemedel för att förlänga livet på svårsmorda delar som kamnockar och kamsläpor.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/zinkdialkyl.htm
ZDDP är borttaget ur moderna oljor pga av att katalysatorn på moderna fordon inte får förväntad livslängd, ca 24000mil, med ZDDP i oljan.
T.ex. har politiskt korrekta Biltema tagit bort ZDDP ur sina oljor för ett par år sedan.
Och jag har slutat köra med Biltemas olja och kör numera också på
http://www.okq8.se/~/media/Produkt-...och skoteroljor/Q8 Moto SBK Racing 10W-50.pdf
Vilket Boris JR redan föreslagit längre upp i tråden.
Inhandlat hos SWEDOL
Q8 MOTO SBK Racing 10W-50 innehåller fortfarande 1 - 2,5% ZDDP = Normal dosering i API SF och API SG olja.
men Q8 SBK Racing är ju en API SM olja ;) dvs senaste API klassningen.

Skit i API vafan vet jänkare om hondamotorer :P (american petrolium institute) i EU har vi ACEA och Jaso klassningar

edit: sbk racing är oavsett väldigt prisvärd olja som funkar bra i din hoj
 
Varför slutar alltid oljetrådar med en massa inlägg där folk har en åsikt att olja 1 är bra och fungerar för mig och olja 2 är skit för min kompis koppling började slira/blev trögväxlat/rasade motorn?

Jag utmanar alla som är säkra på att en specifik olja orsakar kopplingsslir/klonkig låda etc på ett blindtest.

10 oljebyten samma dag. Den "dåliga oljan" vs valfri studieolja, blindat byte och du måste klara minst 8 av 10 rätt annars skurar du mitt garagegolv med tandborste. Klarar du utmaningen får du 20L Motul 300V till ett värde av drygt 4000kr. Vem är på?
 
Jag är gärna med och sponsrar en del av priset om du lyckas hitta en utmanare.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top