Vilken olja är bäst/mest prisvärd ?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hojen en Duke

Shell Advanced Ultra helsyntet olja har tidigare ägaren kört med. Är den oljan bra och är den värd 160kr litern?

Jag kommer byta olja och filter var 500mil och bara olja var 250e mil.

Och var hittar man olja till bra pris?

Last edited:
Jag kör på Shell Advance. Vet inte om den är bäst men jag köper den billigt (55:-) och jag tror inte nån annan olja skulle kunna vara SÅ jäkla mycket bättre.

Enligt en polare som är ingenjör på området så ska det vara samma skit i alla flaskor.

Visst... Mineral och syntet skiljer samt densitet och sånt... Men står det syntet 10/50 på en flaska av märke x så ska det tydligen vara samma gegga i en flaska från märke y med samma betäckning... Han hävdar att allt kommer "ur samma tunna".

Jag vet inte... Men han _borde_ ju veta...

/Lucky9

Lucky9 skrev:
Enligt en polare som är ingenjör på området så ska det vara samma skit i alla flaskor.

Visst... Mineral och syntet skiljer samt densitet och sånt... Men står det syntet 10/50 på en flaska av märke x så ska det tydligen vara samma gegga i en flaska från märke y med samma betäckning... Han hävdar att allt kommer "ur samma tunna".

/Lucky9

Jag har hört samma sak från en som jobbar på en mack - att det bara finns några få leverantörer och det är samma gucka i flaskorna. Likförbannat är det olika färg på dem och kopplingen t.ex. beter sig annorlunda - så det vete tusan hur mycket sanning det är i påståendet ??

Lucky9 skrev:

/Lucky9
Så är det väl med allt

Jag personligen tror inte att personen bakom disken på byns Texaco har full koll på oljekemi. Huruvida oljan är syntetisk eller ej har inget med viskositeten att göra.

Tips, kolla efter en halvsyntetisk olja av hyfsat välkänt märke som har rätt viskositet. Jämför bästa klassning och priset och köp det som känns bäst! :tummenupp

Betala 160 spänn/litern känns som..jaa..dyrt. Nog bättre med tätare byten och åka på tex. Granngården då

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard