Vilken offroadhoj ska man ha???

• Thread starter Thread starter K.L
  • Start date Start date

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Funderar på att köpa en stånka å gasa grusväg,skogsstigar och kanske lite landsväg med...

Kraven är att det ska vara en japshoj som är landsvägsreggad och inte behöver så mkt service...

Men vad ska man leta efter DR650SE,KLR650,XT600E,DRZ400S eller en
XT660R???

funderar lite på att en 660r är lite tung kanske och en drz kanske för obekväm...

Kom gärna med för och nackdelar om ni har ägt eller kört nån av dessa...

Funderar på att köpa en stånka å gasa grusväg,skogsstigar och kanske lite landsväg med...

Kraven är att det ska vara en japshoj som är landsvägsreggad och inte behöver så mkt service...

XT660R???

funderar lite på att en 660r är lite tung kanske och en drz kanske för obekväm...

DRZ för mest skogsåka

XT660 för mestadels landsvägsåka

Har en XT-R till salu själv och får väl svara på dina frågor ungefär såhär.

Gasa grusväg - går skitbra, bekvämt och bra. Stor motor gör att du kan ha EN drevning som funkar överallt. T.ex en DRZ får du nog jobba med med drevning för att det ska bli riktigt skoj.

Skogsstigar - inte som en "riktig" enduro, men det går (beroende på HUR liten stig det är, hehe). Där är garanterat DRZn bäst.

Landsväg - klockren. Vibrationsfri, god komfort osv osv. Marscha typ 130 går hur bra som helst, den lilla rutan ger mer skydd än man kan tro.

Som du märker blir XTn lämpligare och lämpligare ju större väg det blir.
Motorn servas var 600e mil (nån har sagt var tusende mil) så det behöver man inte bry sig om. En fördel med Yamman mot de andra är att den är klart modernare med insprutning, startspärr, vettig instrumentering osv. Av de du nämner skulle nog jag kika på XT660 eller DRZ. Varför? För att antingen vill man ha en stor och mer bekväm hoj (och då är XTn bäst) eller en mindre och smidigare och då finns bara en kvar.

Kört bud med XT600 och XT660R, de går fetbort på annat än asfalt.

XT660R???

Alla ovannämnda hojar funkar på grus och asfalt. Jag valde drz400s och har inte ångrat mig. Hojen används i huvudsak till supermotard nu, men har nästan uteslutande kuskat runt på en endurobana i sommar. Har en liten film på hur min drz tar sig fram i skogen.. http://video.google.com/videoplay?docid=2054560129116827723&q=drz

Om du kommer pendla på stora grus/asfaltvägar så skulle jag köpa någon av de större hojarna, men är du ute efter att ha en lättmanövererad, kvick och rolig hoj utan att behöva serva för ofta så är det drz som gäller

Honda XR650R tycker jag är ett vettigt alternativ. En skottsäker slitvarg, hög kvalitet och inte överdrivet tätt med service. Mördarmaskin på grus, kanske lite klunsig när det blir stökigt i skogen. Hygglig på asfalt, mest för de klena bromsarnas skull. Mycket effekt finns att hämta med ett helsystem och annan förgasare. Har varit nöjd ägare till en själv.

ska du ha nåt billigt o bra, så är väl XR600R ett alternativ med, inte modern, men skoj o köra, billigt och håller bra. går bättre än ttr600 med....

Glömde bort att skriva att jag inte är så lång 170cm... En xr650 blir kanske lite hög??? Det kanske drz oxå är iofs?

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!