Vilken offroad...?

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Vilken offroad-hoj ska jag välja tycker ni?

Hade tänkt mig lägga ca 30000:- på den..

Har kikat lite på XT600 och KLX650. Någon med lite tips om vad som är bra och dåligt...

XT600 är väl mycket mer vanlig än KLX. Tror dock de fleste kör XL / XR om det ska vära stor offroad.

Vet tyvärr ingenting om hur bra dom är.

Matte_M skrev:
Vilken offroad-hoj ska jag välja tycker ni?

Hade tänkt mig lägga ca 30000:- på den..

Har kikat lite på XT600 och KLX650. Någon med lite tips om vad som är bra och dåligt...
XT ar billiga och haller hur lange som helst :)

Har precis tagit kortet och funderar också på att kanske köpa en offroad. Har kollat lite på DR650'n och tycker det verkar finnas en del i min prisklass (20.000kr). Någon som har åsikter om denna offroad? Om man nu köper en offroad är det då Gortex som gäller...man tänder ju lite mer på läder :p

/Chrille

Last edited:
Hojen är ju bara att prova sig fram. Har man mellankort så kanske man inte ska köpa en LC4...

Gore-Tex eller skinn? Tja...hur ska du köra? I regn eller posa i stan?

Körde hem i ösregn idag. Jag hade Gore-Tex och en grå t-shirt under det. T-Shirten var torr, bortsett från någon svettfläck hör och där.
Hade jag haft skinn vet jag inte om jag hade blivit blöt, men jag tror det.

Verkar trevlig, men jag hade inte tänkt att lägga mer än 30000:-
på en hoj dock..

När det ändå finns en sån här tråd så kan jag kanske fortsätta i den.

Jag ska också köpa offroad nu.I samma prisklass som Matte_M.
Jag är inne på runt 400cc, ska vara fyrtakt.Jag har kollat på husaberg400 och så finns det ju yamaha400 osv...Någon som har några erfarenheter av en bra 400cc?Tips mottages gärna :hej

Nisse Järnet skrev:
Jag kör helskinn!

Skulle INTE tro det är så bra i skogen!!
Kör man med med skinnställ på grus och i skogen så tryckkokas snart kroppen i skinnstället. Använder du din offroad som motard dvs nästan alltid på asfalt så kör med skinn.

Off Road

Jag har bara haft några stycken off road-hojar och kan bara uttala mig om dom men, here we go...

Suzuki DR650 RSE -91: Elstart och bekväm men tung, funkar mer som pendlarhoj än off road, köp den vanliga DR650SE istället om bus föredras. Den är inte heller särskilt krocksäker (men vilken hoj är det....) om man nu gör som jag och mäter sina krafter med en Volvo 245.

Suzuki DR600 -87: Hade den som vinterhoj en vinter, funkade bra men var inte så pigg, stor tank gjorde att man kom långt mellan tankningarna.

Honda XR 600 -87: Betydligt trevligare än DR600 (tycker jag), pigg och glad med mycket ork. En XR med Michelin T63or klarar det mesta från lera till asfalt. Skulle jag köpa en XR idag så skulle jag satsa på en från -90 eller nyare, då fick dom skivbroms bak och enkelförgasare.

Honda XR 650 -00: Behöver jag säga mer, har du råd, KÖP!! Samma tillförlitlighet som XR600 men bättre på allt känns det som. Är inne på mitt tredje år med en sån och den är mumma. Kör både asfalt (Motardhjul) och annat.

Hade jag 30000:- att handla för så skulle det tveklöst bli en XR600 från -90 eller uppåt, men det är ju jag det, som kör på mitt sätt. Skulle jag bara ha hojen för transport och någon enstaka sväng på grus så skulle jag verkligen titta på XT 600. Det måste ju finnas en orsak till att alla MC-Bud kör såna i tjänsten. Förmodligen en väldigt bra motorcykel.

Lycka till med jakten.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...