vilken offroad ska man välja?

fredrik_wt skrev:
nej inga större skillnader. R har alusving o ingen elstart... typ

Den har plasttank, högre varvtalsstopp, saknar kylfläkt, något högre fjädringsväg, saknar skjutspinnar och lite sånt trams... Men annars är det i princip samma sak när man väl avlägsnat dessa saker... Förutom svingen och tanken som blir svårare att byta ut... =)


/Zana
 
Kör (jaja övningskör :gnissla ) TTR och går rätt bra att köra längre sträckor
10mil+ (tanken som sätter stopp + farsa som inte gillar komforten det innebär att sitta bak :tungan ).
Kör iofs medeltung så lite mer drag kan man nog önska sig.
En hoj som XR650 eller KTM 625 verkar vara rena drömmen (dock inte som mellanklass reg :( )
Skulle nog ta Hondan om jag fick välja.
 
Min gamla Honda Dominator tyckte jag om! Men det beror ju på om man ska ut i terrängen och hur mycket mos de ska va i motorn! Den e ju inte idealisk att köra skog med och motorn är ganska moderat.
 
Zana skrev:
Den har plasttank, högre varvtalsstopp, saknar kylfläkt, något högre fjädringsväg, saknar skjutspinnar och lite sånt trams... Men annars är det i princip samma sak när man väl avlägsnat dessa saker... Förutom svingen och tanken som blir svårare att byta ut... =)


/Zana

haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.
 
Silwer skrev:
haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.

Kan någon kunnig dra skillnaderna på dessa också?? :va
 
Fastball skrev:
Kan någon kunnig dra skillnaderna på dessa också?? :va

Samma sak där (snackar 600 modellerna nu även om det mesta är likadant mellan XT350 och TT350), TTn har längre fjädringsväg, plasttank, lite större förgasare och högre komp (nån kuse mer på topp).
Vikten skiljer en hel del, runt 20 kg till TTns fördel.
Gammla TT har tyvärr 6v elsystem och ger ett risigt strålkastarsken (tyvärr var det dessa som var bästa på de andra punkterna), senare blev det elstart på vissa TT (och 12v förstås) och de blev allmänt mjukare i framtoningen än de var i början av 90-talet (modellen kom 83).
XT har 12v och är en mer avslappnad hoj för asfalt och grus, den har dock inte i terräng att göra ens.
Bottenstarka lokomotiv som viker väl tidigt på topp, lite stor o bänglig känsla tyckte jag (hade en tt600 -90).

Mycket har hänt på 4taktssidan när det gäller enduro, XR600/500 och TT600 var helt enkelt endurohojar när de kom, de var kanske inet för den absoluta eliten men det var som endurohojar de byggdes.
Käns lustigt idag när man ser de moderna stånkorna.
 
Silwer skrev:
haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.


Jaha, så en Xt blir en TT när man tar bort de överflödiga delarna (typ)? Hmmmm.. NOT
 
Zana skrev:
Jaha, så en Xt blir en TT när man tar bort de överflödiga delarna (typ)? Hmmmm.. NOT
nej den blir en XT utan tank och utan stötdämpare och liknade förstås och med lite klenare motor, men det är samma stomme i grunden.

Det är ju ungefär som en klx C och en R, det skiljer ju ungefär på smma punkter.
 
Silwer skrev:
nej den blir en XT utan tank och utan stötdämpare och liknade förstås och med lite klenare motor, men det är samma stomme i grunden.

Det är ju ungefär som en klx C och en R, det skiljer ju ungefär på smma punkter.

Håller inte med dig.. =)
 
Suzuki DR 650SE. :tummenupp Går att köra i skogen med, lätt att få upp på bakhjulet och hyfsat bekväm. Körde 60 mil på en dag på den....(ok, lite ont i rumpan hade jag...)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top