Vilken offroad eller motard ska jag välja?

Låter som att en stormotard skulle passa bra till dig men budgeten spricker där också
 
БОБАН;4483218 skrev:
Låter som att en stormotard skulle passa bra till dig men budgeten spricker där också

Ja, skulle kanske försöka få loss lite mer pengar, men det blir nog svårt... kanske skulle satsa på en ren offroad istället? Borde bli lite billigare och så kan jag köra i skogen också, och det är ju alltid kul :)
 
Putte har helt rätt, jag vill kunna använda den på väg utan att behöva oroa mig om jag skulle bli stoppad av farbror blå. Folk brukar ju tycka att man ska säga "Jag är på väg till träning!" om man blir stoppad med e-reggad hoj, men poliserna går inte på det så ofta längre. (Iallafall inte de som stoppade mig på min gamla KTM 500 MX tvåtakt mitt i Helsingborg :D Men det löste sig till slut. Polisen hade förståelse, han körde själv hoj. Kanske dumt att dra in dit med den men jag hade lite akuta ärenden dit.) MEN, jag vill kunna köra rundor överallt. Därför vill jag ha lv-reggat för att slippa strul.

Det blir ju alltid strul om man stannar och pratar med farbror blå.

Först åker man hoj och e på bra humör, sen stannar man vid farbror blå som är på dåligt humör du blir man själv oxå på dåligt humör. Det är battre att farbror blå står själv och e på dåligt humör medans man åker vidare själv och e på bra humör. Det räcker väl att en är sur?
sånt där sprider sig lixom
 
vill du ha nå modernare som e hyffsat bekväm så dr650 från 96-
jag råka ha en 98..
klarar precis din budget :rolleyes:
 
Det blir ju alltid strul om man stannar och pratar med farbror blå.

Först åker man hoj och e på bra humör, sen stannar man vid farbror blå som är på dåligt humör du blir man själv oxå på dåligt humör. Det är battre att farbror blå står själv och e på dåligt humör medans man åker vidare själv och e på bra humör. Det räcker väl att en är sur?
sånt där sprider sig lixom

Nejdå, dom gånger dom stoppade mig med 640'n var dom snälla o glada. Gnällde bara över att jag inte hade skattemärket på, hade tappat skylten så hade inte fått nått nytt... Inte ett ord om att det inte fanns nån reflex,backpseglar eller att den lät för mycket...
 
Måste bara säga att jag är ruskigt nöjd med min ktm 300.
Kanske inte världens roligaste hoj att åka långt på, men det funkar det också med rätt drevning.
Bra med krut och den är ett riktigt monster i skogen.
Går att hitta under 20000.

Själv så skulle jag undvika gammla ''race'' fyrtaktare.

(gas gas 300 ska tydligen va en bra hoj också.
 
XR eller TT får min röst, annars har jag en aningens dyrare motard i garaget till övers :arsele

Mmmm, får se vad jag hittar. Släpper du den för 20k så köper jag den :tummenupp Sista pris kompis! :D

vill du ha nå modernare som e hyffsat bekväm så dr650 från 96-
jag råka ha en 98..
klarar precis din budget :rolleyes:

Nja, vet inte riktigt. Just DR är jag inte lika sugen på som XR, TTR eller någon KTM. Men tack ändå :)


Måste bara säga att jag är ruskigt nöjd med min ktm 300.
Kanske inte världens roligaste hoj att åka långt på, men det funkar det också med rätt drevning.
Bra med krut och den är ett riktigt monster i skogen.
Går att hitta under 20000.

Själv så skulle jag undvika gammla ''race'' fyrtaktare.

(gas gas 300 ska tydligen va en bra hoj också.

Tvåtakt är helt ointressant för min del, men tack för tipset :)
 
Om din budget är 20k så rekomenderar jag starkt xr600, väldigt bakhjulsbenägen hoj samt god kvalitét

XR600 är betydligt lättare och rappare än TTR600
 
Är inne på min andra XR600 och måste hålla med om att det är en riktigt rolig maskin som känns rejäl. Och med enkla medel går det att skrämma upp dom rätt bra också!

Skulle du ha vägarna norrut någon gång så har jag också en på lager som jag är sugen på att bli av med, SM givetvis!
Finns på köp och sälj här på forumet, PMa för info! (vet inte hur mycket man får göra reklam för i inläggen :))
 
Det du ska ha är en KTM 525/450 eller Husa 650. RFS motorn på KTM håller förvånatsvärt bra. Jag är inne på min tredje nu. Husa har ett rykte om sig att inte gilla bakhjulskörningar, jag tror nog även de flesta Husaåkare håller med mig när jag säger att 525 håller bättre för bakhjulsåka på gata.
CRF450 är trevlig också och verkar hålla bra. Akta dig för dyra servicar bara.

Honda XR600/650 är roligare hojar än Yamahas dito, men fortfarande tunga, tråkiga och slöa i jämförelse. KTM 625 och 660 är bättre men de är för gatanpassade och tunga de med.

Utöka huslånet 15.000 och köp en riktig hoj istället för tunga bojsänken som får dig att tappa tron på glädje i hojkörningen.
 
Är inne på min andra XR600 och måste hålla med om att det är en riktigt rolig maskin som känns rejäl. Och med enkla medel går det att skrämma upp dom rätt bra också!

Skulle du ha vägarna norrut någon gång så har jag också en på lager som jag är sugen på att bli av med, SM givetvis!
Finns på köp och sälj här på forumet, PMa för info! (vet inte hur mycket man får göra reklam för i inläggen :))

Jo, XR är lockande... dig har jag ju redan skrivit till i din annonstråd på ett annat forum! :) Hade varit väldigt aktuellt om det inte hade varit så långt att åka...

Det du ska ha är en KTM 525/450 eller Husa 650. RFS motorn på KTM håller förvånatsvärt bra. Jag är inne på min tredje nu. Husa har ett rykte om sig att inte gilla bakhjulskörningar, jag tror nog även de flesta Husaåkare håller med mig när jag säger att 525 håller bättre för bakhjulsåka på gata.
CRF450 är trevlig också och verkar hålla bra. Akta dig för dyra servicar bara.

Honda XR600/650 är roligare hojar än Yamahas dito, men fortfarande tunga, tråkiga och slöa i jämförelse. KTM 625 och 660 är bättre men de är för gatanpassade och tunga de med.

Utöka huslånet 15.000 och köp en riktig hoj istället för tunga bojsänken som får dig att tappa tron på glädje i hojkörningen.

Tackar för ett utförligt inlägg :tummenupp Nja, har inget huslån så jag funderar lite på att utöka mitt medlemslån istället som jag tog när jag kände mig tvungen att handla en rolig familjebil istället för bara en familjebil. Hmm, ska fundera på det!
 
Last edited:
XR600R får min röst. Dom är ju helt undebar, jag har haft min i cirka 6 månader och har aldrig haft så kul i mitt liv. Bakhjulsåkning är lätt med en XR600 , gasres på 1 , 2 och 3an. Sen att servicen är grymt lätt är ju ett till plus!
 
XR600R får min röst. Dom är ju helt undebar, jag har haft min i cirka 6 månader och har aldrig haft så kul i mitt liv. Bakhjulsåkning är lätt med en XR600 , gasres på 1 , 2 och 3an. Sen att servicen är grymt lätt är ju ett till plus!

Då har du inte provat en racemotard/enduro. XR är fina hojar, har själv haft 2st, och den ena ganska uppskrämd. Men de är hopplöst trötta och tunga i jämförelse.

funderar lite på att utöka mitt medlemslån istället!

DO IT! :yoparty
 
Last edited:
Husqvarna TE 610 E då? Hur är den?
 
Jaaaaoooo, nu var det dags igen... blev ingen motard sist, men nu kanske. Har en liten slant över.

Kraven är fortfarande
* Rapp motor.
* Bakhjulsbenägen.
* LV-reggad.
Pris runt 15 efter hårdprut :D Är det fortfarande de diskuterade modellerna som gäller? Innan var väl gränsen 20 men det var ju 5 år sedan så de borde gått ner lite :hihi Eller inte.

Någon som har något kul? Iiiinga tvåtakt och inga 125:or... 500 och uppåt gäller.
 
Finns ju en Gasgas 450 sm på blocket. Hur är de? Hiittar inte mycket alls om dem... vikt har jag hittat, men effekt då? Är den hyfsat rapp iallafall? Går det att hitta delar till en sån? De är väl lv-reggade...
Tanken är att ibland köra till och från jobbet. 8 km på varje håll. Och dessutom ta någon kvällstur på ett hjul eller två lite då och då på någon timme i stöten. Funkar det med en sådan eller är de för surriga jämfört med 600:orna?
 
Vad är era tankar om Bmw g650 x-moto som bushoj jämfört med ex. KTM 660/90 SMC?
 
Finns ju en Gasgas 450 sm på blocket. Hur är de? Hiittar inte mycket alls om dem... vikt har jag hittat, men effekt då? Är den hyfsat rapp iallafall? Går det att hitta delar till en sån? De är väl lv-reggade...
Tanken är att ibland köra till och från jobbet. 8 km på varje håll. Och dessutom ta någon kvällstur på ett hjul eller två lite då och då på någon timme i stöten. Funkar det med en sådan eller är de för surriga jämfört med 600:orna?

Kör själv KTM 450 -08;a på gatan, lite tröttare än polarens husaberg 650 då jag körde med för "snäll" drivning förra säsongen (och 200cc mindre dock), men min känns mer välbalanserad och betydligt mycket trevligare på vägen i min mening. men är det en ren bushoj för en kvälls tur eller 1mils radie till och från jobbet rekommenderar jag att kolla efter en HUSABERG 650 eller en KTM 450/525 som går att hitta för en billig peng, låg en HUSA ute för 15k nyligen på blocket vet jag, men de kommer väl fler nu när säsongen drar igång alldeles strax. Service intervallerna är ju dock inte dem bästa, men är det för att busa av sig till och från och leka lite med livet så är valet självklart i min mening. :rolleyes:
 
Vad är era tankar om Bmw g650 x-moto som bushoj jämfört med ex. KTM 660/90 SMC?

Slöare, tyngre och dyrare än motsvarande KTM:er. Sämre fjädring, stenhård sadel. bensinsnål.
Långa serviceintervall och bombsäker motor (nästans samma som i BMW 650 Dakar/Sertau m.f., dock med lite lättare svänghjul = lite rappare).

De fanns ju bara ett/två år, så tillgången på allt från hojarna till delar är väll inte på topp.

Det finns en del information om X-moton här på forumet, annars finns det lite överallt om offroadkusinen X-challenge som har luftfjädring bak och offroadhjul men i övrigt är i princip är samma hoj.

Det är en annan kategori av hoj än 660:in i mina ögon.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top