Vilken offroad eller motard ska jag välja?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Måste komplettera min hojflora med en offroad eller motard. Går inte så fort med turbogixxern på grus. (Men Apexin visade 1,6 bar på grusvägen! Men det blev lite väl instabilt) Jaja.

Nu är jag inte den rikaste i byn eftersom jag precis fått en dotter och ska kanske snart köpa hus, så det får bli något billigt. Årsmodell skiter jag hyfsat mycket i, men inte alltför gammalt (får väl vara -93 och nyare iallafall), men fyra krav har jag iallafall:

* Lätt.
* Rapp motor.
* Väldigt bakhjulsbenägen. Vill inte hålla på att kämpa med kopplingen för att få upp den på bakhjulet på 2:an och 3:an.
* LV-reggad.

Jag har snöat in lite på KTM, och är det verkligen värt de extra 15000:- för att få en 625 istället för en 620? För de 15000:- extra har jag nog inte. Max 20000:- totalt får det bli, helst mindre. En offroad borde vara billigare än en motard. Hur är 620:in?

Vad uppfyller kraven annars? Honda XR 600 kanske? Hur är den med bakhjulsbenägenheten? TT 600 då? Slöare? Hade en KLR 600 innan, och på den fick man kämpa med kopplingen. Vill inte göra det.

Ja, det har kanske blivit så att bakhjulsbenägenheten har blivit det viktigaste kravet, men hojen ska bli ren lekhoj och då vill jag inte köpa fel hoj.

Så ni som känner för det: Ös på med tips! :)
 
Skulle rekomendera KTM 525, lätt, rapp och en bra bakhjulsmaskin.

Men 20k kan nog bli svårt...

Kanske en 520?

620, 625 är tyngre maskiner som kräver mindre service och underhåll men är ändå roliga att busa med.
 
Skulle rekomendera KTM 525, lätt, rapp och en bra bakhjulsmaskin.

Men 20k kan nog bli svårt...

Kanske en 520?

620, 625 är tyngre maskiner som kräver mindre service och underhåll men är ändå roliga att busa med.

Håller med Paser. Ska den som du skriver va en ren lekhoj så kanske inte lite tätare service intervaller är något som stör? Då får du mycket roligare på en "race" motard, lägre vikt och mer effekt :tummenupp
 
Ja, en beggad Husa 650 kanske man kan hitta för 15 tusen. Eller KTM 520. Om det bara e lekohoj så kan man ju satsa på en sån. Den gasar man ju lätt upp på bakhulet. Det orkar inte dom stora kottarna lika bra.

Men en hoj i den prisklassen ska man vara väldigt lyhörd på. Den kan rasa när som helst. Eller hålla hundra timmar till.
 
tja.. xr,n är väldigt bakhjulsbenägen.. köp en billig och lägg resten på en turbo till den :tummenupp
 
Tackar för alla svar! :tummenupp Är KTM 520 och och Husa 650 lv-reggade? Har alltid varit svag för Husaberg, men i den prisklassen har jag nog bara hittat enduroreggade. Har haft en KTM 500 tvåtakt som jag enduroreggade och körde på gata, men den drog till sig för mycket blickar från farbror blå. Så jag vill slippa det strulet och köra lv-reggat.
525 finns ju lv-reggade, men då kostar de lite mer :gnissla

Angående serviceintervallerna så tyckte frugan nyss att hon vill kunna köra med den om vi ska ut på långtur tillsammans, så det hade varit skönt att slippa byta olja och filter under pågående runda. Så oljebyte var 5:e timme är nog inte acceptabelt längre.

Att jag måste skruva lite står jag ut med.

Jaså, XR:n är också bakhjulsbenägen? Har sett en massa olika effektsiffror på den så jag vet inte vad jag ska tro... Går ju bevisligen att överladda, men denna ska hållas hyfsat original (tror jag...). Måste har lite pengar över till större turbo till Suzukin.
 
Långtur och motard hör inte ihop...

Nä, men det är inte min röv som får stå ut med långturerna :D Jag hinner iallafall köpa hojen innan frugan upptäcker att den är gjord för kortare turer. Men det är hennes problem. Jag ska bara busa rundor med den.
 
Tackar för alla svar! :tummenupp Är KTM 520 och och Husa 650 lv-reggade? Har alltid varit svag för Husaberg, men i den prisklassen har jag nog bara hittat enduroreggade. Har haft en KTM 500 tvåtakt som jag enduroreggade och körde på gata, men den drog till sig för mycket blickar från farbror blå. Så jag vill slippa det strulet och köra lv-reggat.
525 finns ju lv-reggade, men då kostar de lite mer :gnissla

Angående serviceintervallerna så tyckte frugan nyss att hon vill kunna köra med den om vi ska ut på långtur tillsammans, så det hade varit skönt att slippa byta olja och filter under pågående runda. Så oljebyte var 5:e timme är nog inte acceptabelt längre.

Att jag måste skruva lite står jag ut med.

Jaså, XR:n är också bakhjulsbenägen? Har sett en massa olika effektsiffror på den så jag vet inte vad jag ska tro... Går ju bevisligen att överladda, men denna ska hållas hyfsat original (tror jag...). Måste har lite pengar över till större turbo till Suzukin.

Vill du slippa korta service intervaller så får du glömma 520/525 och även husan.
Satsa på en 625/660. De tidigare modellerna har 250mils intervaller på oljan och modellerna yngre än 05 har 500mils intervaller :tummenupp

Honda XR650 har även den längre service intervaller.
 
Vill du slippa korta service intervaller så får du glömma 520/525 och även husan.
Satsa på en 625/660. De tidigare modellerna har 250mils intervaller på oljan och modellerna yngre än 05 har 500mils intervaller :tummenupp

Honda XR650 har även den längre service intervaller.

20 papp var väl gränsen?














xr,n funka bra. 200 mil mellan servicear.år
ja de är kort hjulbas så den går lätt upp om man har den bestyckad, öpen burk samt ljuddämpare.
annars om de ska va bekvämt så xt600 kanske.. går väl upp på 2,an för en amatör som mig.. iaf den äldre modellen.
 
Frugor ska inte bestämma vad man ska köpa för hoj !! :rolleyes: Är den man köper inte bekväm nog så får hon hoppa över att åka - hur kul är det ändå att skjutsa på en motard ???? Nä, en motard ska man som du själv säger ha för att busa o leka med - köra långturer o mala stor väg är hur tradigt som helst, det är inte det dem är gjorda för..
 
5timmar räcker, när ni kommit två timmar bort så vill hon endå vända hem om hon kör husan :D
 
Frugor ska inte bestämma vad man ska köpa för hoj !! :rolleyes: Är den man köper inte bekväm nog så får hon hoppa över att åka - hur kul är det ändå att skjutsa på en motard ???? Nä, en motard ska man som du själv säger ha för att busa o leka med - köra långturer o mala stor väg är hur tradigt som helst, det är inte det dem är gjorda för..

Nä, det ska de ju inte. Men jag skjutsar inte, det är skittråkigt. Usch... (en av orsakerna till att jag byggde om turbohojen till ensits.) Hon får fan köra själv. Hon har mc-kort. Så eftersom hon också ska köra den så får jag väl vara lite snäll och berätta vilken hoj som har vilka egenskaper... men om jag sen innan köp berättar för henne att hojen är bekväm på långfärd, snäll att köra och är jättetyst så kanske jag menar att den är skitobekväm, rejsig som fan, wheeliebenägen och för ett jävla oväsen men det kan jag ju inte säga. Det får hon själv upptäcka och då är hojen redan köpt.

5timmar räcker, när ni kommit två timmar bort så vill hon endå vända hem om hon kör husan :D

Hehe, ja, kanske det :D Men då får hon stå och vänta en stund tills jag kommer tillbaka. Såna småturer är knappt lönt. Heldagar ska det vara :tummenupp
 
Last edited:
För 20kkr så är nog smartaste valet en XR600 som redan nämnts och då blir det ju en slant över till en turbo eller ett par motardhjul.

En DRZ kanske man nog också hitta för 20kkr, den är roligare än en XR men inte lika pålitlig
 
Gasar upp min TT600 på 2:an, 3:ans växel blir svårt på raka om man inte står upp. Dock är den en slitvarg och tål det mesta, bra serviceintervaller dock kanske för lat om du bara ska leka med hojen:)
 
Varför ska du promt ha LV reggad?

Reggningen betyder endast negativa saker på priset, skit i det och köp en CRF 450
 
Varför ska du promt ha LV reggad?

Reggningen betyder endast negativa saker på priset, skit i det och köp en CRF 450

Kunna använda den på väg utan att vara hispig? :va

Hehe, ja, kanske det :D Men då får hon stå och vänta en stund tills jag kommer tillbaka. Såna småturer är knappt lönt. Heldagar ska det vara :tummenupp

Möjligtvis att det är annorlunda med slitvargarna men med en husa/ktm kommer du inte va ute en heldag :gnissla
 
Last edited:
Varför ska du promt ha LV reggad?

Reggningen betyder endast negativa saker på priset, skit i det och köp en CRF 450

Putte har helt rätt, jag vill kunna använda den på väg utan att behöva oroa mig om jag skulle bli stoppad av farbror blå. Folk brukar ju tycka att man ska säga "Jag är på väg till träning!" om man blir stoppad med e-reggad hoj, men poliserna går inte på det så ofta längre. (Iallafall inte de som stoppade mig på min gamla KTM 500 MX tvåtakt mitt i Helsingborg :D Men det löste sig till slut. Polisen hade förståelse, han körde själv hoj. Kanske dumt att dra in dit med den men jag hade lite akuta ärenden dit.) MEN, jag vill kunna köra rundor överallt. Därför vill jag ha lv-reggat för att slippa strul.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top