Vilken (offroad/cross/enduro??) passar mina krav?

fz6n

Fantasilöst nick
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha FZ6N 2005
Funderar på att köpa mig något crossaktigt för motionskörning samt allmänt svineri i skogen hemma på går´n. Vilken mc är optimal för mig? Kraven är som följer:

- Minimalt med underhåll, dvs inga kolvbyten, 5 min oljebytesintervaller eller motorrenoveringar stup i kvarten. I stort sett bara tanka och köra

- Hyfsat bra tryck i motorn, cylindervolym spelar ingen större roll

- Helst elstart men inget direkt krav

- Pris upp till ca 25000 kr


Gör inget om hojen ser ut som kriget utseendemässigt så länge den uppfyller mina krav.

Ös på med förslag! :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kanske en Sursuki DRZ400 kunde passa, skall vara långt mellan servicarna på den, lite tyngre och segare än övriga fyrtaktare vad jag förstår . men man får inget gratis här i livet.

Skall du åka crossbana vill man inte ha ett bojsänke heller, så prova först...

Annars är det inte farligt med meka på en välskött 250 2-taktscross heller, göra rent och olja luftfilter efter varje körning är väl det viktiga (om man kör i dammig miljö, är det blött brukar jag inte vara lika noga där) - oljan i lådan byter man efter sisådär en 20 timmar eller så. :)

Blir det många timmar fort kommer du åka på saker som drivpaketsbyte, däck stup i ett, renovera dämpare/gaffel - att köra cross/enduro sliter hårt på materialet, mitt drivpaket på 300:an gick 46 timmar...sedan var det hög tid att byta dreven..

Något att relatera till - när du börjar orka köra, så blir det ~2 timmars aktiv körning per dag om det körs med attack.

/J
 

fz6n

Fantasilöst nick
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha FZ6N 2005
Kanske en Sursuki DRZ400 kunde passa, skall vara långt mellan servicarna på den, lite tyngre och segare än övriga fyrtaktare vad jag förstår . men man får inget gratis här i livet.

Skall du åka crossbana vill man inte ha ett bojsänke heller, så prova först...

Annars är det inte farligt med meka på en välskött 250 2-taktscross heller, göra rent och olja luftfilter efter varje körning är väl det viktiga (om man kör i dammig miljö, är det blött brukar jag inte vara lika noga där) - oljan i lådan byter man efter sisådär en 20 timmar eller så. :)

Blir det många timmar fort kommer du åka på saker som drivpaketsbyte, däck stup i ett, renovera dämpare/gaffel - att köra cross/enduro sliter hårt på materialet, mitt drivpaket på 300:an gick 46 timmar...sedan var det hög tid att byta dreven..

Något att relatera till - när du börjar orka köra, så blir det ~2 timmars aktiv körning per dag om det körs med attack.

/J


Intressant, tackar! :tummenupp

Är helt ny på detta med "geggcyklar" så till och börja med blir det nog mest sporadisk aktiv körning hemikring. Sen som du skriver med drivpaketsbyten, gaffelrenoveringar mm. är just det jag vill undvika i mesta möjliga mån. Kan bli aktuellt om man fastnar ordentligt i offroadträsket (bildligt talat).

Suzukin skall kollas upp lite närmare, vad omfattar normalt underhåll/service på en sådan vid "min" slags körning?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DRZ 400 finns i den prisklassen och går glassa runt på rätt mycke innan den säger ifrån.

Jag tycker du ska överväga om det är så jobbigt att skruva... Byta kolv på en 250 tvåtakt tar för mig nånstans mellan 15 och 30 minuter. Kanske tar ett par timmar för dig första gången men å andra sidan får du ut 40 timmar i sadeln innan det behöver göras. En 250 är mer maskin än de flesta kan hantera och har du inte kört förut kommer du kissa på dig första gången du öppnar upp den ordentligt där det är lite ojämnt.

För 25 000 kan du hitta en riktigt fin 250 fyrtakt eller en halvsunkig DRZ 400. Gaffeltätningar, länkage osv är samma sak på alla hojjar. De behöver underhåll om man ska vara seriös. Ska man inte vara seriös kan man köra tills innehållet har läckt ut och det tar emot godset ;) Ungefär samma sak som med de flesta sporthojjarna. Tvåtakt är alltid billigare och enklare att renovera och skruva på. Elstart behöver du inte på en tvåtakt, den sparkar du igång även om du inte kickat någon hoj förut, med några försök :)
 

fz6n

Fantasilöst nick
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha FZ6N 2005
DRZ 400 finns i den prisklassen och går glassa runt på rätt mycke innan den säger ifrån.

Jag tycker du ska överväga om det är så jobbigt att skruva... Byta kolv på en 250 tvåtakt tar för mig nånstans mellan 15 och 30 minuter. Kanske tar ett par timmar för dig första gången men å andra sidan får du ut 40 timmar i sadeln innan det behöver göras. En 250 är mer maskin än de flesta kan hantera och har du inte kört förut kommer du kissa på dig första gången du öppnar upp den ordentligt där det är lite ojämnt.

För 25 000 kan du hitta en riktigt fin 250 fyrtakt eller en halvsunkig DRZ 400. Gaffeltätningar, länkage osv är samma sak på alla hojjar. De behöver underhåll om man ska vara seriös. Ska man inte vara seriös kan man köra tills innehållet har läckt ut och det tar emot godset ;) Ungefär samma sak som med de flesta sporthojjarna. Tvåtakt är alltid billigare och enklare att renovera och skruva på. Elstart behöver du inte på en tvåtakt, den sparkar du igång även om du inte kickat någon hoj förut, med några försök :)


Tack för bra input!

"Kissa på dig" hahaha :banana :tummenupp


Jo som du säger, har suttit och plöjt igenom trådar och övriga internet i jakt på info, så börjar det luta åt en "skruvarhoj" i alla fall. Ett vettigt objekt samt en bra handbok är nog rätt väg att gå.

En 250 säger du, nåt speciellt märke? Tvåtakt eller fyrtakt?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Han menar 250 tvåtakt (det är minst meck med dem). :) Och effekten på en 250 cross är klart spännande som nybörjare, min 300:a har mer mitten, och saknar några pållar på toppen, jag är rätt van, men blir överraskad stup i ett i alla fall när det hissar framhjul. :D

Behöver du landsvägsreggat, eller skall det trailas till/från banorna? :)

Trailas det får man rusktigt mycket för pengarna om man handlar en ren cross (men där saknas el för lyse, något som går att ordna, men jag har inte behövt lyset än under min korta endurokarriär - ganska precis ett års körning).

Alla de stora tillverkar bra grejer, så det handlar mer om närhet till reservdelar, och vad dina polare kör - det är inte fel att åka samma-lika som de andra, kunskap och reservdelar.

Jag är KTM-frälst, och jävig, men de bygger bra hojar...och är billiga på reservdelar (med suveräna Karlströms på reservdelsfronten, nästan med allt i lager).

/J
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tvåtakt, jag skulle tipsa om Honda CR250 eller KTM 250 SX. Köp en 03 eller nyare :) Hondan är kanske lättare att hitta reservdelar till medans KTMen kan vara lite mer ready to race. Jag föredrar att skruva honda men då har jag kört mest honda också.
 

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
vilken cross

du ja har en suzuki drz 400e en 01:a den har varit kanon bra långa service intervaller bara å styra å gasa en jävligt följsam å lättkörd cross det är en bra cyckel att rekomendera....:tummenupp min e föresten till salu.. då jag har gått tillbaka till skruvandet på en husaberg
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top