Vilken NAS ska man ha?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom det börjar bli fullt på diskarna och trångt i mini-lådan är det dags att skaffa en NAS.

Kraven är: 2TB, så billigt som möjligt (gärna under tusenlappen), gärna tyst (vet inte om det brukar vara ett problem).

Nu är jag inte dummare än att jag kan hitta billigaste själv men eftersom jag aldrig haft nån typ av nätverksdisk innan känner jag att jag behöver lite guidance; vilka funkar bra, vilka funkar mindre bra?

Främsta användningsområdet kommer vara som bildserver så det är ett plus om det råkar finnas en tom plats där man kan sätta en disk och spegla framöver när det finns ekonomi.

Tips?

Det blir nog svårt att hitta något för under tusenlappen med både Ethernet och 2TB inkl diskarna. Möjligen med endast en disk (men då kan du inte ens skapa en RAID1-volym för att säkra upp data lite bättre). Jag har inte så bra kläm på dessa enklare NAS.

Om du öppnar plånboken lite mer, så kan jag varmt rekommendera WD ShareSpace. Finns i 2, 4 och 8TB-utförande (bara bestyckningen som skiljer). Hyfsat snabb, bra kvalitet på diskar, blir inte varm och är tyst. Dessutom sitter det Linux innanför skalet och som man kan optimera om man loggar in med SSH (går att trixa mer än via webbinterfacet). Klarar SMB, NFS (v2) m.m. Kan köras i bl.a. RAID1 och RAID5. Den senare ger mer diskyta (4st 1TB ger t.ex. 2,6TB i filsystemet), men tar mycket lång tid att återskapa - man får väga det för/emot. Just nu har 4TB-varianten sjunkit till drygt 4.000kr och det är extremt bra för vad man får.

Oj, det var lite mycket dock. :P

Just nu måste dock ekonomin gå först, vi kan sträcka oss till 1500 men sen blir det kärvt.

Western har ju MyBook Live eller vad de heter, funkar de bra?

Just nu måste dock ekonomin gå först, vi kan sträcka oss till 1500 men sen blir det kärvt.

Jag har också jagat en billig NAS men insett att man tappar ganska rejält i hastighet på de billigare. Fattas många gånger också lite funktioner men det är kanske mindre viktigt.
Hastigheten på de billigare blev ofta bara 3-5MB/s vilket jag tycker är på tok för långsamt för att man ska ha någon användning av den.
Nu var det något år sen jag kollade men tror inte det hänt så mycket.

Jag avråder från Mybook i vart fall. Jag har tyvär sålt en hög med mybooks och nästan alla har gått sönder efter några år.

Hastigheten på de billigare blev ofta bara 3-5MB/s vilket jag tycker är på tok för långsamt för att man ska ha någon användning av den.

För vår användning räcker det nog till att börja med åtminstone faktiskt. Den kommer inte vara mediaserver, vi kör nog separata iTunesbibliotek ett tag till. ;)

Tackar! :tummenupp

Jag avråder från Mybook i vart fall. Jag har tyvär sålt en hög med mybooks och nästan alla har gått sönder efter några år.

Aight, det låter inte bra. Har du nån åsikt om Buffalo?

Ingen erfarenhet.

Jag säljer enbart Netgear Readynas Duo idag och är kanonnöjd med den.
Den ligger dock klart över din budget.

Jag köpte en Qnap 212. Gjorde en hel del research innan. Den har en hel del bra funktioner och plats för två diskar. Hyfsat snabb för den pengen.

Kanske bättre att vänta lite och köpa en tills du har mer pengar? Man får vekrligen vad man betalar för.

Ingen erfarenhet.

Jag säljer enbart Netgear Readynas Duo idag och är kanonnöjd med den.
Den ligger dock klart över din budget.

Största problemet med den verkar vara att den har ett propreitärt filsystem. Det är inte alls bra för den pengen, tycker inte jag iaf... Men å andra sidan är den väl stabilare och havererar mindre än de billigare. :)

Kanske bättre att vänta lite och köpa en tills du har mer pengar? Man får vekrligen vad man betalar för.

Så är det alltid. ;)

Jag trodde faktiskt de låg lägre i pris men som det ser ut nu får det bli nåt litet billigt bara så vi får ut fotona tillgängligt till båda jobbdatorerna. Sen får man väl bygga nån Linux-filserver eller nåt när engagemang och ekonomi finns...

Jag köpte en Netgear Stora (ms2110 eller nåt hette den nog) som funkat kanon.

1500 på Mediamarkt med 1 tb disk och plats för en till så speglar den automatiskt om man inte ändrar inställningarna. Jag kör den som mediaserver med PS3an som spelare bl.a..

Funkat kalas för det lilla jag använt den till. Kan dela ut ftp och lite annat skoj, men inget jag gjort. Försökte skapa ett gästkonto som skulle ha tillgång till "delar" av vårt "Family library" (som alla konton kommer åt) för att kunna dela filmbiblioteket med polare. Men det har inte riktigt funkat utan att dela ut allt i katalogen, dvs semsterbilder och musik också. Vilket kanske inte alla som jag kan släppa film till ska se.

Men det går säkert att lösa om man orkar läsa manualer och pilla lite. Ska tydigen va en hyfsat kompetent liten låda påstår dem.

DÅ, när jag köpte den. Kostade en 1 Tb extern hårddisk 700-1200 pix beroende på märke och diskar. 1500 för en NAS då var givet, så det var ett rätt spontant köp faktiskt.

Helt klart värt att (om man har en snabb lina UT) kunna ligga på ett hotell med laptopen och kolla på film eller serier man har på NASen.

Kan vara värt att titta på D-Link DNS320.

Visserligen även över 1000:- om du ska ha diskar också.

Har kört den ca en vecka och har 2st 2TB i RAID1 och är kanon nöjd.

Finns flera funktioner, stöjder bla Apple Timemachine, SFTP, Torrent, NFS, Mediedelning(DLNA?), webinterface likt explorer för access av dina filer över internet.

Största problemet med den verkar vara att den har ett propreitärt filsystem. Det är inte alls bra för den pengen, tycker inte jag iaf... Men å andra sidan är den väl stabilare och havererar mindre än de billigare. :)

Kanske inte den allra mest prisvärda NASen rent enligt spec nä. Men driftsäkerheten ligger som en hög prioritet för att få nöjda kunder :).
En smidig sak är att den skickar mail om diskarna börjar bli trasiga så man kan beställa hem en ny disk och ringa kunden därefter ;).

Nämnde det mest då jag bara har erfarenhet av 3 NAS egentligen, Netgears gamla gris (som var skit), WD Mybook som var skit för några år sen i vart fall. Och sen så Readynas Duo som jag är riktigt nöjd med :).

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back