vilken motorolja

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
till en zxr750 med lite skrap när man lägger i ettan? vill helst få detta försvinna :va har köpt bussningar å sånt som fattas men endå inte riktigt bra ska byta olja och se vad som händer... förslag på en olja som är bra för växellådorna?

MostWanted_NKPG skrev:
till en zxr750 med lite skrap när man lägger i ettan? vill helst få detta försvinna :va har köpt bussningar å sånt som fattas men endå inte riktigt bra ska byta olja och se vad som händer... förslag på en olja som är bra för växellådorna?
Spelar ingen roll, dessa hojarna är såna. :3freak
Är kopplingen frisk så den kopplar ur som den ska? Att byta olja påverkar minimalt, men du kanske kan prova med en ren mineralolja.

Last edited:
Prova med Castrol GPS Semisyntet 10W40. Vet ej hur den funkar på din hoj, men den var den enda som fick växellådan att kännas vettig på min förra VF750C. Helsyntet gav väldigt klonkig låda på den hojen.

Alla hojar har lite skrap eller åtminstone lite klonk när man petar i ettan oberoende av vad det är för olja. Det ska dock inte vara så man är färdig att ramla av. Är det så mycket så beror det på påligg eller att din polare har skruvat upp din tomgång. :D

Orsaken till att det klonkar lite är att lådan snurrar ju på för fullt men stoppas omedelbart när du petar i spettet. Enda sättet att garanterat slippa klonket är att ha en låda med synkad etta men dessa lådor brukar sitta i fordon med fyra eller fler hjul. :)

Men som sagt, det ska inte smälla hejdlöst.

MostWanted_NKPG skrev:
har köpt bussningar å sånt som fattas men endå inte riktigt bra ska byta olja och se vad som händer... förslag på en olja som är bra för växellådorna?
Det kan vara andra delar som är slitna och gör att kopplingen tar lite långt in, tex. leden som handtaget vrider sig runt.
Är det luft i systemet så gör även det att kopplingen tar långt in.

Byta motorolja för att få bort skrapet i växellådan... huh? Vilka olje-märken skickar med en mekaniker i oljan? :D Så länge växlarna alltid går att få i och de inte hopper ur - är lådan okej. Kika hellre efter krokiga kopplingslameller.

/kvaletta i helgen

hmm konstigt min förra motors växellåda lät inget i växlingen men när jag bytte till den här nyare lät den rejält med ett skrapande krrrrych ljud i ettan och tvåan samt trean lät en del med.. det sa mekanikern skulle försvinna när man bytte olja och det var inga problem..

men enligt dig så kommer de förmodligen inte försvinna alltså då olja inte gör så stor skillnad..

var förövrigt valvoline 10/40 olja han använde i den visst, helsyntet

Last edited:
Klart att oljudet kommer att försvinna, men det beror inte på oljan - utan på att kopplingslamellerna blir inkörda och kopplar ur ordentligt.

Om växellådan låter "skroink" när motorn är kall är helt normalt. Däremot när motorn/oljan är fullt uppvärmd ska kopplingen funka lite bättre (dvs frikoppla).

Naim skrev:
hmm konstigt min förra motors växellåda lär inget i växlingen men när jag bytte till den här nyare lär den rejält med ett skrapande krrrrych ljud i ettan och tvåan samt trean lät en del med.. det sa mekanikern skulle försvinna när man bytte olja och det var inga problem..

men enligt dig så kommer de förmodligen inte försvinna alltså då olja inte gör så stor skillnad..

var förövrigt valvoline 10/40 olja han använde i den visst, helsyntet

Hmm ok men den nyare motorn hade ju gått 2500mil redan så tycker lammelerna borde vara inkörda, den låter lika mycket från ettan till trean när den är kall som när den är riktigt varm. Jag tror inte att ett oljebyte skulle hjälpa så mycket... eller det kanske är helt fel olja i den? något färslag på vilken man ska använda? (vet att den frågan ställts förut och har sökt men skadar väl inte att fråga igen...)

vilka olika fördelar resp. nackdelar har t.ex helsyntet, halvsyntet samt mineral? funderar på att använda mineral nästa sång då det är rakamotsatsen av vad jag har i nu tror jag...

hmm nu borde jag lämna datorn och åka... inryckning idag :kocko

Är det bara jag som haft problem med att Castrol GPS kladdar ihop lamellerna? Vid kallstart på mina fd GPZ600 & DR600 där jag körde på GPS var det omöjligt att lägga i växel utan en rejäl smäll.....även med koppling indragen så drog den ganska mycket någon minut innan oljan blivit lite varmare.
Jag övergick snabbt till att starta med 1:an i eller rulla vid iläggning av växeln.

Har inte märkt detta fenomen med andra oljor och kommer givetvis inte att använda GPS i fortsättningen.

RWD skrev:
Är det bara jag som haft problem med att Castrol GPS kladdar ihop lamellerna? Vid kallstart på mina fd GPZ600 & DR600 där jag körde på GPS var det omöjligt att lägga i växel utan en rejäl smäll.....även med koppling indragen så drog den ganska mycket någon minut innan oljan blivit lite varmare.
Jag övergick snabbt till att starta med 1:an i eller rulla vid iläggning av växeln.

Har inte märkt detta fenomen med andra oljor och kommer givetvis inte att använda GPS i fortsättningen.
Jag kör med Castrol GPS i min hoj och jag har inga problem med kopplingen.

Robban_C skrev:
Alla hojar har lite skrap eller åtminstone lite klonk när man petar i ettan oberoende av vad det är för olja. Det ska dock inte vara så man är färdig att ramla av. Är det så mycket så beror det på påligg eller att din polare har skruvat upp din tomgång. :D

Orsaken till att det klonkar lite är att lådan snurrar ju på för fullt men stoppas omedelbart när du petar i spettet. Enda sättet att garanterat slippa klonket är att ha en låda med synkad etta men dessa lådor brukar sitta i fordon med fyra eller fler hjul. :)

Men som sagt, det ska inte smälla hejdlöst.

Mycket av "klonket" kan man få att försvinna om man frikopplar - släpper kopplingen och frikopplar igen innan man första gången lägger i växel efter kallstart! Dvs. i regel har det inte så mycket med vilken olja man har i motorn även om det KAN vara så!

På min VFR är det i alla fall så att "klonket" försvinner nästan helt om jag bara gör en frikoppling extra innan första växeln läggs i!

Har du problem även när motorn är varm?

// Niklas

Avarage skrev:
Mycket av "klonket" kan man få att försvinna om man frikopplar - släpper kopplingen och frikopplar igen innan man första gången lägger i växel efter kallstart! Dvs. i regel har det inte så mycket med vilken olja man har i motorn även om det KAN vara så!

På min VFR är det i alla fall så att "klonket" försvinner nästan helt om jag bara gör en frikoppling extra innan första växeln läggs i!

Har du problem även när motorn är varm?

// Niklas

ja det är samma problem när motorn är varm. den klonkar till och hoppar fram pyttelite

Klonk!

MostWanted_NKPG skrev:

Det är ju en KAWASAKI.....det ska klonka lite då!
Min och andra som jag känner som har ZXR 750, klonkar då i alla fall.
BIltemas MC helsyntet duger i alla väder byt innan vinter förvaringen bara!

KÖR HÅRT ZXR REGERAR!!! :yoparty
// Kruger

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...