Vilken motorolja till CBR 600 F2?

Ninjaboy skrev:
Det är ju uppenbart att du inte har en aning om vad oljespecifikationer är och då tar ju inte piken så bra.

Summan av den här tråden är att om du sover gott med att använda den olja som din favoritmekaniker använder i en värre hoj än din så är det bra. Bättre än så blir det inte när man diskuterar olja.

Det är dock lite unikt att det är den mest okunnige som gör sig lustig. :rolleyes:

Helt riktigt; jag vet inte mycket om olja, och det är därför jag frågar här.
"Min favoritmekaniker" får stå för dig, jag ville ha ett svar från en fackman, en som jobbar med olja dagligen, som referens till "hobbyvetare", och fick det. Inget illa menat med det, jag gör samma sak med datorer; jag låter alltid en fackman säga sitt innan jag bestämmer mig för en datapryl. Många datanissar säger den ena och det andra, men när det kommer till kritan så vet dom inte i detalj hur allt hänger samman. Nu kanske du har olja som en del av ditt yrke dagligen, så jag ska inte säga mer om detta, mer än att jag som sagt lyssnar mer på fackmän än på hobbyvetare.

Hur som helst; jag fick mycket bra och tydliga svar på hur allt hänger ihop av min "favoritmekaniker", och att det är som någon sa här; "olja är religion". :)

Ett konkret exempel på att Honda nog vet vad dom gör när dom rekommenderar Castrol är ju att deras hojar bara går och går, även efter 10 år, och att de vågar ge fem års garanti... det finns ju märken som bara vågar ge två års garanti *host* *host*! :hihi

Last edited:
Själv tycker jag att grunden till ett beslut bör ligga i kunskap.

Visst kan man lita på en fackman och sedan påstå att denne alltid vet bättre än hobbyvetare...
Men det tror inte jag på! :tungan
Alltför många fackmän inom motorbranschen kan inte ett skit om olja. Iaf inte verkstadspersonal eller försäljare på firmorna.
Vill man ha smörjtekninsk VERKLIG kunskap får man kontakta oljebolagen, läsa tribologi, och mailbomba lektorerna på Luleå Universitet som är några av de bästa på våtfilmssmörjning. :mattias

Väl med mycket kunskap kan man lätt gå ifrån tesen att "dyrast är bäst".
Men då gäller det oxå att ha torrt på fötterna, OCH/eller ha kommit över de omfattande specifikationer som just den oljan man är intresserad av har. OCH kunna läsa dem!
Vem kan till vardags begreppet Centistoke t.ex?

Detta är ju oftast för mycket jobb för den enskilde, lite "lagom" intresserade, så man tar en shortcut och köper en dyr olja istället...
För visst betalar man i proportion till produktutvecklingskostnaden?

Tyvärr inte skulle jag vilja säga, men det är en HELT annan historia...
Kanske jag skriver den här en dag?
Om någon kan tänkas intresserad?

I detta inlägg:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=64844

länkar jag till en lite längre debatt i ämnet, och ni som orkar läsa kommer iaf att bredda er kunskap, och kanske man kan säga att kunskap alltid är bättre än tro.

Men som någon påpekade tidigare: Oljesnack bygger tyvärr alldeles för mycket på TRO och urbana MYTER...

Eller:

"Åsikter är som spikar. Lätta att slå i, nära nog omöjliga att dra ur!!" :huvet

Dr.Bike skrev:
Själv tycker jag att grunden till ett beslut bör ligga i kunskap.

Visst kan man lita på en fackman och sedan påstå att denne alltid vet bättre än hobbyvetare...
Men det tror inte jag på! :tungan
Alltför många fackmän inom motorbranschen kan inte ett skit om olja. Iaf inte verkstadspersonal eller försäljare på firmorna.
Vill man ha smörjtekninsk VERKLIG kunskap får man kontakta oljebolagen, läsa tribologi, och mailbomba lektorerna på Luleå Universitet som är några av de bästa på våtfilmssmörjning. :mattias

Väl med mycket kunskap kan man lätt gå ifrån tesen att "dyrast är bäst".
Men då gäller det oxå att ha torrt på fötterna, OCH/eller ha kommit över de omfattande specifikationer som just den oljan man är intresserad av har. OCH kunna läsa dem!
Vem kan till vardags begreppet Centistoke t.ex?

Detta är ju oftast för mycket jobb för den enskilde, lite "lagom" intresserade, så man tar en shortcut och köper en dyr olja istället...
För visst betalar man i proportion till produktutvecklingskostnaden?

Tyvärr inte skulle jag vilja säga, men det är en HELT annan historia...
Kanske jag skriver den här en dag?
Om någon kan tänkas intresserad?

I detta inlägg:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=64844

länkar jag till en lite längre debatt i ämnet, och ni som orkar läsa kommer iaf att bredda er kunskap, och kanske man kan säga att kunskap alltid är bättre än tro.

Men som någon påpekade tidigare: Oljesnack bygger tyvärr alldeles för mycket på TRO och urbana MYTER...

Eller:

"Åsikter är som spikar. Lätta att slå i, nära nog omöjliga att dra ur!!" :huvet

Ja visst finns det fackmän med dålig kunskap inom sitt område, men risken är nog ännu större att hobbyvetare generellt sett har sämre kunskap, detta är i alla fall min erfarenhet.
Och när man får till svar att "alla Castols oljor är sämre än den sämsta oljan som säljs på vilken mack som helst" så ökar ju inte det förtroendet hos hobbyvetare.. :rolleyes:
Då jag inte vill läsa en doktorsavhandling bara för att jag ska välja olja till min hoj, så lyssnar jag på Honda.
Det är väl knappast en slump att dom rekommenderar Castrol GPS för normal körning, och R4 för tuffare körning; ett sådant stort företag som Honda lär väl ska ha tekniker som har valt ut oljor med omsorg.

Hade nu Castrol varit så kasst som vissa vill göra gällande, så hade nog inte Honda valt att slänga in det i sina värstinghojar efter första sevicen.
Och hade Castrol varit så kasst, så hade väl inte heller Hondas hojar varit så driftsäkra som dom är.

Vad rekommenderar Kawa för olja förresten??? :D

Du har helt rätt i allt du säger Ludde.

Men... *skrattar*

Alltid detta men...

Visst skickar Honda i Castrol. Jepp. Och visst är GPS en alldeles ypperlig olja till 99% av alla av oss här.
MEN: Den är inte bäst!
Snarare "Jack of all trades, but King of none!"
För: Det gäller ju även för Honda att få ekonomi i sina affärer.

Hondas grundmurade driftsäkerhet ligger inte alls i vilken olja man kör med, det ligger i konstruktionen. materialval, toleranser byggsätt m.m för att Honda mycket sällan tar genvägar.
Detta märker man när man mekar mycket hoj, och det ÄR en annan känsla i många detaljer och lösningar.

Så ok, de väljer Castrol, och det är funkis som f-n. Men man skall veta att det är vilken annan olja som helst oxå!
Nästan iaf. (detta är en artikel i sig...)

Läs gärna mina länkar, och så ska vi ha lite djupare diskussioner. I´m ready to rock! :yoparty

Och: NEJ, man ska inte behöva göra en doktorsavhandling, och det är DÄRFÖR jag skrivit mina artiklar :)
Det som står på Bike är ju visserligen bara korta strofer av allt jag skrivit genom åren, men kan iaf ligga till grund som diskussionsunderlag.
Ok?
Jag varken har eller serverar några absoluta sanningar, och det säger jag inte heller, men jag har studerat såpass att jag iaf kan dela med mig av sådana elementära grundkunskaper som är lätta att ta till sig, och förhoppningsvis gör att den enskilde kan vinna kronor och ören samt göra ett bättre övervägt val av olja, för dina behov.

För det är ju just så det stavas: Kronor och Ören.

Pengar, som om man vill läsa lite annat en stund än "hur fort har du kört på bakslangen" osv, kan landa i DIN ficka, istället för någon handlares...
du-> :fatta! <-handlaren.

Dessutom är det roligt! :)
Så välkommen att fråga, och läsa!
Jag ska svara så bra jag kan.

I´ts your call...

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Du har helt rätt i allt du säger Ludde.

Men... *skrattar*

Alltid detta men...

Visst skickar Honda i Castrol. Jepp. Och visst är GPS en alldeles ypperlig olja till 99% av alla av oss här.
MEN: Den är inte bäst!
Snarare "Jack of all trades, but King of none!"
För: Det gäller ju även för Honda att få ekonomi i sina affärer.

Dr.Bike, tack för ett uttömmande svar! :banana
Dock undrar jag vilken olja du menar är bäst? :tungan
Och vad du menar med "det gäller ju även för Honda att få ekonomi i sina affärer"? :va

Visst jag ska läsa några av dina artiklar när jag har tid! :tummenupp

Tusan Ludde du såg det...(vilken olja som är bäst) *he he* Och jag hade tänkt återkomma till det, och det svaret är tyvärr: Det beror på!
Så kjag ber att få återkomma i det ämnet senare. Ok?

Ju mer man vet ju mindre vet man... :rolleyes:

Och vad jag menade med att Honda vill ha ekonomi i sina servicar?
Helt enkelt det att de väljer den BILLIGAST MÖJLIGA oljan!
Läs det nu inte som :cdevil läser bibeln, utan jag menar med ordet möjligt, just att de lägger sig på den för DEM lägsta acceptabla kvalitetsnivån (vilken iofs kan vara väldigt hög!) Men återigen: Mkt dyrare oljor finns.

Tack för tacket förresten :)

Ludde78 skrev:
Dr.Bike skrev:
Dr.Bike, tack för ett uttömmande svar! :banana
Dock undrar jag vilken olja du menar är bäst? :tungan
Och vad du menar med "det gäller ju även för Honda att få ekonomi i sina affärer"? :va

Visst jag ska läsa några av dina artiklar när jag har tid! :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Tusan Ludde du såg det...(vilken olja som är bäst) *he he* Och jag hade tänkt återkomma till det, och det svaret är tyvärr: Det beror på!
Så kjag ber att få återkomma i det ämnet senare. Ok?
QUOTE]

Ja Dr.Bike jag såg det, och har nu gått som katten kring het gröt i flera dagar, :gnissla så nu är det dags!!
För att göra en lång historia kort; vilken olja kör DU på?? :pannkyss
Jag ska nämligen åka och inhandla olja om några timmar, så nu jag vill ha tips!

Efter att ha läst många trådar om olja här så är jag förvånad över att det är mycket :4skrika... men förvånansvärt få konkreta tips på oljor som är BRA, mest på dom som är dåliga! :3freak
Så nu vill jag ha konkreta tips, och det fort! :yoparty
Tack förresten Ninjaboy mfl. som kommit med konkreta förslag, mer av den varan tack :tummenupp

Jag vill alltså ha förslag på olja att hinka in i hojen över vinterdvalan, och en bra olja att slänga in i den i vår.
Tack. :Bugar

Biltema säljer MC-olja, den lär ju funka som "vinterolja".
Jag kör med OKQ8 Superbike helsyntet i min CBR600, och det går utmärkt.

Mattias skrev:
Biltema säljer MC-olja, den lär ju funka som "vinterolja".
Jag kör med OKQ8 Superbike helsyntet i min CBR600, och det går utmärkt.

Tack för svaret, vad kostar dessa oljor? Hur många liter olja går det förresten i en CBR 600?

Biltemaoljan (helsyntet) kostar 70 kronor per liter, OKQ8-oljan runt 160 kronor litern.

CBR600F ska rymma 3,5 liter, men det går åt mer vid byte. Köper du fyra liter får du en slurk över att efterfylla med.

Mattias skrev:
Biltemaoljan (helsyntet) kostar 70 kronor per liter, OKQ8-oljan runt 160 kronor litern.

CBR600F ska rymma 3,5 liter, men det går åt mer vid byte. Köper du fyra liter får du en slurk över att efterfylla med.

Tack för ett snabbt svar :tummenupp
Har du provat Castrols oljor till din CBR? Honda rekommenderar just Castrol (GPS och R4), men alla verkar inte nöjda med Castrols oljor...

Ludde78 skrev:
Tack för ett snabbt svar :tummenupp
Har du provat Castrols oljor till din CBR? Honda rekommenderar just Castrol (GPS och R4), men alla verkar inte nöjda med Castrols oljor...
Äh, det är faktiskt som det skrivits ovan, vad som helst kommer att funka i princip. Jag brukade köra på Shell Advance delsyntet för att jag har shellkort och den lokala macken har dygnet runt-öppet. Sen fick jag bra pris på OKQ8-oljan så jag hällde i sån.

Den enda olja jag har haft bekymmer med är Motul, men det var i en R1. Den tycktes rinna rakt igenom motorn och gav upphov till kopplingsslir.

Slutsats: Häll i vafan som helst, chansen att det funkar utmärkt är GIGANTISK.

Edit: Fast jag svarade aldrig på frågan. :3freak
Jag har kört Castrol GPS och R4 i en Fireblade jag hade för ett tag sen. Gick finfint, det med.

Mattias skrev:
Äh, det är faktiskt som det skrivits ovan, vad som helst kommer att funka i princip. Jag brukade köra på Shell Advance delsyntet för att jag har shellkort och den lokala macken har dygnet runt-öppet. Sen fick jag bra pris på OKQ8-oljan så jag hällde i sån.

Den enda olja jag har haft bekymmer med är Motul, men det var i en R1. Den tycktes rinna rakt igenom motorn och gav upphov till kopplingsslir.

Slutsats: Häll i vafan som helst, chansen att det funkar utmärkt är GIGANTISK.

Edit: Fast jag svarade aldrig på frågan. :3freak
Jag har kört Castrol GPS och R4 i en Fireblade jag hade för ett tag sen. Gick finfint, det med.

Hehe ja okej, så resultatet efter all (nåja..) läsning om olja blir nog ändå att jag satsar på GPS:en! :hihi

Last edited:
Ludde: Vad jag kör på?

Jag kör numera uteslutande på Biltemas Helsyntetiska racingolja 15w-40.
Eller om du hellre vill: Statoil Racingway...det är nämligen samma olja. (Statoil är leverantören till Biltema)

ETT undantag är när jag kör in nyrenoverade motorer.
Då använder jag en mineralolja, för en helsyntet smörjer FÖR bra, och kolvringarna t.ex bryner inte in sig som de ska, utan poleras glasar och blir otäta. De sliter alstså inte in sig som de ska, och man mer eller mindre permanentar ett otätt läge.

Så inkörning på mineral. Därefter Helsyntet.

Och ja, aldrig mer Castrol för min del (tyvärr) för det är enda gångerna jag haft kopplingsslir.
Detsamma gäller många andra jag talat med: Slir vid användning av Castrol.

Jag har även kört på Motul300V men den är så dyr, och ger inte tillräckligt med "pang för pengarna" som jag annars är en vapendragare för den tesen.
Jag tjatade ju bl.a på Biltema i ett år innan de ens medgav att "de skulle väl testa då" (för att få tyst på tjatkråkan... :hihi

Men det var säkert fler som skrev brev till dem och tjatade?

Dr.Bike skrev:
Och ja, aldrig mer Castrol för min del (tyvärr) för det är enda gångerna jag haft kopplingsslir.

Jag lär väl bekänna att jag kör med Castrol GP 20W50. En av de få oljor som inte koksar igen fiberlamellerna (dvs ger en svart hård glansig yta) när man slirar mycket - som ju händer i dragracing utan stödhjul. Även Unocal "76" 20w50 funkar och Suzukis originalolja (som har avslöjats vara Castrol GTX 20w50). Har nog provat det mesta. Värst är Mobil-1 5w40 bilolja att koksa ihop fibrerna, fast av naturliga själv, dvs lågfriktionsadditiven men även Kendalls 20w50 MC-olja (mineral) beter sig mysko. Långmila-mineraloljorna för lastbilar funkar också hyffsat. Även Norsk Hydro's 10w40 mineral funkar förvånansvärt bra. Med ett literpris på 15 kronor... kan man byta rätt ofta utan att höja på ögonbrynet.

Hur de pallar mot förslitning? Har iiiingen aaaaaning! :D
Oljefilm som oljefilm... huvudsaken de pallar för 402 meter.

Ska prova Biltemas MC-syntet nästa säsong och Kendalls raka 50 mineral hur kopplingen beter sig.

Helt rätt Anders!!

Ytterligare EN av mina käpphästar:

De som tävlar behöver inga longlife eller väsrtingoljor.

De byter så ofta så att oljan aldrig hinner brytas ned.

Avseende kopplinsslir och de enkla oljor du har kört med så befäster det min teori om massa onödiga additiver, och friktionsmodifierare.
Inte för att jag kan säga att jag VET...men jag tror att det är dessa produkter som glasar på lamellerna.

Dr.Bike skrev:
Avseende kopplinsslir och de enkla oljor du har kört med så befäster det min teori om massa onödiga additiver, och friktionsmodifierare...men jag tror att det är dessa produkter som glasar på lamellerna.
Joo, så är det, det är additiverna som oftast är boven till kocksning. De är inte onödiga utan snarare är det kvaliteten på de nödvändiga tillsatserna som är avgörande.
I en olja som är framtagen för att klara specifikationen till en normal bilmotor precis, finns inte kvalitetsmarginalen att även gå helskinnad genom en racemotor som dessutom har växellåda och koppling i samma...

FZ1 skrev:
Joo, så är det, det är additiverna som oftast är boven till kocksning. De är inte onödiga utan snarare är det kvaliteten på de nödvändiga tillsatserna som är avgörande.

Jo. jag håller med om att ordet "onödiga" var dumt valt, men jag menade det ordet i ett sammanhang: Nämligen racemotorer och deras superkorta bytesintervall, vilket i sig tar bort behovet av flera additiver, men å andra sidan ställer högre krav på andra. Zink t.ex.

Såå HELT utan additiver går det inte.

Dr.Bike skrev:
Ludde: Vad jag kör på?

Jag kör numera uteslutande på Biltemas Helsyntetiska racingolja 15w-40.
Eller om du hellre vill: Statoil Racingway...det är nämligen samma olja. (Statoil är leverantören till Biltema)

ETT undantag är när jag kör in nyrenoverade motorer.
Då använder jag en mineralolja, för en helsyntet smörjer FÖR bra, och kolvringarna t.ex bryner inte in sig som de ska, utan poleras glasar och blir otäta. De sliter alstså inte in sig som de ska, och man mer eller mindre permanentar ett otätt läge.

Så inkörning på mineral. Därefter Helsyntet.

Jag har även kört på Motul300V men den är så dyr, och ger inte tillräckligt med "pang för pengarna" som jag annars är en vapendragare för den tesen.
Jag tjatade ju bl.a på Biltema i ett år innan de ens medgav att "de skulle väl testa då" (för att få tyst på tjatkråkan... :hihi

Men det var säkert fler som skrev brev till dem och tjatade?

Tack för tipsen, det blev GPS ändå, då jag läste i en tråd om någon verkstad som hade fullt av skurna motorer som gått på Statoils olja! :brinnerup
Hehe hur som helst, blir det problem med slirande koppling så är det ju bara att byta ut smörjan i vår! :hihi

Jepp.
Synd att det inte gick att "frälsa dig från ondo" :lol

Men du: Ge mig adressen till verkstan som "hade fullt av skurna motorer, som gått på Statoilolja". Jag måste omedelbart ringa dem!
Givetvis tror jag att det bara är bullshit av dem, för ingen motor skär av någon olja egentligen, det skall nämligen till ytterligare en sak för att det skall ske: Vanvård.

För, ÄVEN om du häller i den allra sämsta oljan, MEN byter innan den slits ned, så kommer allt att gå prima ändå. Iaf om du har en effektsvag motor.
Så en kass olja = oljebyte senast var 200:e mil. En bra var 500:e och en syntet håller i praktiken två säsonger, men alla byter ändå varje vinter...

Så, för att påståendet; "skuren pga statoil" ska stämma så MÅSTE nån (eller flera) gjort FEL med nära nog vilje.
Jag vågar påstå att Statoil INTE gör den allra sämsta oljan.
Och OM de nu gjorde det, så skulle som sagt motorerna inte skära på löpande band iaf.
Själv brukar jag schablonmässsigt ha OK´s lågprisolja som strykpojke och kärt hatobjekt. (mest på skoj faktiskt)
Men även den oljan hade jag kunnat köra på under förutsättning att jag bytte var 150:e mil + hade ett måttligt effektuttag. (lugn körstil)
Och många kör ju sin bil på den, och inte skär några motorer på löpande band???

Logik:

OM så hade varit fallet hade det varit krigsrubriker i tidningarna.
OM Statoil själva hade fått nys om detta, så hade de KÖPT varenda motor för att riva dem.
OM det var så hade troligen Statoil aldrig släppt ut oljan på marknaden alls, oljor är nämligen utsatta för rigorösa tester för att erhålla sina kvalitetsstämplar.
OM det var så, så hade antagligen hojägaren/na kört oljan 5-6 ggr längre än föreskrivet intervall, kanske t.o.m utan filterbyte = orenad olja strömmar igenom.

Så LITE eget kritiskt tänkande efterlyses. Bitte!

Ludde78 skrev:
Tack för tipsen, det blev GPS ändå, då jag läste i en tråd om någon verkstad som hade fullt av skurna motorer som gått på Statoils olja! :brinnerup
Hehe hur som helst, blir det problem med slirande koppling så är det ju bara att byta ut smörjan i vår! :hihi

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...