Vilken motorcykel?

Jag låste bakbromsen en kort stund medvetet bara för att känna och träna på att släppa upp ifall den låser sig. Fram har jag aldrig låst men man kanske går omkull då på asfalt som min kusin på uppkörningen ;-) Blev mer en lång och låg stoppie då jag bromsade för hårt fram.
Ja, det är nog bara bra att leka och lära känna hojen.

Bra där!

Man går inte per automatik omkull bara för att man låser hjulet, pratade med en yngre kille i helgen som uttryckte sig åt det hållet. Varifrån kommer den uppfattningen?
Antingen släpper man direkt bromsen och så har man skrämt skiten ur sig själv men rullar vidare. Eller så har man så enormt dålig kontroll på sig själv att man inte fattar att man kan släppa bromsen, eller så har man så dålig koll att man inte märker att det låser. Båda är ganska skrämmande tanke att sen ha dem i trafiken.
Eller så har man så bra balans att man bara åker med låst hjul en bit.

Omkull går man bara i de två mittersta fallen. Inte automatiskt samma microsekund man låser.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Kanske har man erfarenhet av att låsa framhjulet på en vanlig trampcykel, då brukar man gå omkull.
Det har aldrig lixom varit tanken på att man ska kunna göra en stoppie på en damcykel med korg.
 
Bra där!

Man går inte per automatik omkull bara för att man låser hjulet, varifrån kommer den uppfattningen?
Antingen släpper man direkt bromsen och så har man skrämt skiten ur sig själv men rullar vidare. Eller så har man så enormt dålig kontroll på sig själv att man inte fattar att man kan släppa bromsen, eller så har man så dålig koll att man inte märker att det låser. Båda är ganska skrämmande tanke att sen ha dem i trafiken.
Eller så har man så bra balans att man bara åker med låst hjul en bit.

Omkull går man bara i de två mittersta fallen. Inte automatiskt samma microsekund man låser.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Om det är riktigt kasst fäste kan man ju råka ut för att trots att man släpper bromsen tar det några meter innan hjulet börjar rulla igen, och på den tiden kan hojen börja lägga sig så när man får fäste igen så börjar hojen svänga ganska raskt. Eller bara lägga sgi hela vägen. :hihi
 
Bara jag som alltid fått stoppie innan låst hjul, hur mycket jag än provat? :va
 
Om det är riktigt kasst fäste kan man ju råka ut för att trots att man släpper bromsen tar det några meter innan hjulet börjar rulla igen, och på den tiden kan hojen börja lägga sig så när man får fäste igen så börjar hojen svänga ganska raskt. Eller bara lägga sgi hela vägen. :hihi
Helt klart, men tyckte inte ämnet behövde alla om-utifall-att scenario.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Bara jag som alltid fått stoppie innan låst hjul, hur mycket jag än provat? :va

Jag har fått framhjulslåsning med frugans Harley efter ett surprise-filbyte av en bil i rusningstrafik på kötrafiks-flottig asfalt.
Sjukt äckligt, lyckligtvis kasade framhjulet lite i sidled så jag hamnade typ 50cm in emellan två bilar i bredd framför.
Hade jag släppt hade jag parkerat framhjulet i bilen framför.
Ramla gjorde jag aldrig dock, då hade jag väl blivit mos av någon lastbil kulle jag tro
 
De videos jag sett när de går omkull på millisekunden vid framhjulslåsning har nog nästan alltid varit i kurva eller så är det för att jag bara sett videos från kurvan på Mulholland :D


Hur som helst, det sämsta man kan göra är att inte öva på bromsning varje år men vem gör det?
Jag kanske bromsar lite grand och känner på hojen men ingen effektiv bromsning från 90 till 0 tex.
 
Last edited:
De videos jag sett när de går omkull på millisekunden vid framhjulslåsning har nog nästan alltid varit i kurva eller så är det för att jag bara sett videos från kurvan på Mulholland :D


Hur som helst, det sämsta man kan göra är att inte öva på bromsning varje år men vem gör det?
Jag kanske bromsar lite grand och känner på hojen men ingen effektiv bromsning från 90 till 0 tex.

Det är ju precis därför man åker på SMC-s avrostningar varje vår... :tummenupp
 
Varje år är lite overkill, tycker jag, men vart tredje år eller så absolut. Annars blir det mycket skåpmat. Bättre att gå knix-kurs i så fall.

Grejen är ju att man drillar bromsningar, mini-KNIX och manöverbanor VARJE säsongsstart, så är man i bättre trim varje år. Det är ju själva poängen att göra det varje år! :fakta

En avrostning = ca 400 mils körtrim (subjektiv upplevelse). Och har man gjort 50 rejäla inbromsningar det första man gör på säsongen så bromsar man ju definitivt bättre den gången man verkligen behöver det...

Nu sist vi körde avrostningar så bromsade deltagarna under sista övningen bättre (och kortare) med enbart bakbroms än vad de gjorde med bägge bromsarna första övningen. Det är mycket talande...
 
Grejen är ju att man drillar bromsningar, mini-KNIX och manöverbanor VARJE säsongsstart, så är man i bättre trim varje år. Det är ju själva poängen att göra det varje år! :fakta

En avrostning = ca 400 mils körtrim (subjektiv upplevelse). Och har man gjort 50 rejäla inbromsningar det första man gör på säsongen så bromsar man ju definitivt bättre den gången man verkligen behöver det...

Nu sist vi körde avrostningar så bromsade deltagarna under sista övningen bättre (och kortare) med enbart bakbroms än vad de gjorde med bägge bromsarna första övningen. Det är mycket talande...

Ok, det är kanske lite annorlunda hos er än här nere i södern. Totalt fick jag göra fyra inbromsningar på avrostningen i år, och då fick vi inte göra den första i hög fart. Samma på de flesta andra övningarna (totalt tre försök på manöverbanan tex), så många i kö att det inte blev särskilt mycket övande. Hade gärna övat 50 ggr på varje moment men nu blev det ju mest att lyssna på samma teori för momenten som jag mindes från förra året. Dock var det ju närmare 120 pers på avrostningen istället för 6 st eller hur många du sa det var uppe hos er.
 
Jättekul att prata inbromsningar, men vi kanske ska hålla tråden till trådskaparens fördel ? Vad vill du ha ut av hojen ? Hur tänker du köra ?
 
Ok, det är kanske lite annorlunda hos er än här nere i södern. Totalt fick jag göra fyra inbromsningar på avrostningen i år, och då fick vi inte göra den första i hög fart. Samma på de flesta andra övningarna (totalt tre försök på manöverbanan tex), så många i kö att det inte blev särskilt mycket övande. Hade gärna övat 50 ggr på varje moment men nu blev det ju mest att lyssna på samma teori för momenten som jag mindes från förra året. Dock var det ju närmare 120 pers på avrostningen istället för 6 st eller hur många du sa det var uppe hos er.

6 i Piteå men det kom 9 i Pajala! :crash

2015 kom det 86 i Boden om jag minns rätt... och då hann vi med massor av inbromsningar. Allt beror ju på planeringen och hur möjligheterna ser ut där man kör.
 
Haha tack, jag vet ej e åkt vad jag vill ha ut men tanken är att jag ska köra den motorväg och landsväg till jobbet 8 mil t/r

Mvh Fredrik
 
Haha tack, jag vet ej e åkt vad jag vill ha ut men tanken är att jag ska köra den motorväg och landsväg till jobbet 8 mil t/r

Mvh Fredrik

Motorväg och landsväg 8 mil om dagen... ja då är det ju en hoj som inte mår dåligt av den typen av körning du skall ha.

Sedan kommer det erfarenhetsmässigt att regna ett antal av dessa jobbdagar, dvs då vill ha någon form av kåpa och dräglig körställning.

Några förslag:

Triumph Sprint ST
Honda VFR 800
BMW F800 ST/GT
BMW R1100S
 
Haha tack, jag vet ej e åkt vad jag vill ha ut men tanken är att jag ska köra den motorväg och landsväg till jobbet 8 mil t/r

Mvh Fredrik

Jag har kört sporthoj, sporttourer, nakenhoj och risig gammal sunkhoj till pendling på de distanserna i flera år, allt funkar utmärkt och är mest bara en fråga om smak. Se till att skaffa ett bra allväderställ som håller dig torr, och montera handtagsvärme på hojen så kan du köra vad som helst. (Med förbehåll för att jag aldrig ägt en motard, och folk säger att de är synnerligen tråkiga för motorvägande)
Och skaffa vettiga däck som håller länge och har bra våtfäste.
 
Suzuki bandit 1200 hade jag som första. Bra kräm, billig i inköp, billig försäkring, stabil för uppkörningen och även kul något år efter du tagit kortet. Bandit 1250 har jag också haft och är snäppet bättre men kanske svårt att hitta en i din prisrange. Edit: Verkar finnas en hel del 1250 under 40 på blocket!
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top