vilken motard?

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Efter att ha provat lite kompisars motarder och lånat hem en motard o åkt på ett par dagar konstaterade jag att jag fan måste ha en. Men jag vet inte vad jag ska ha. Vill ha en HVA 510SMR men plånpoken säger nej efter som min enduro åkning kostar. Så jag undrar vilken hoj som är bäst.
Modellerna jag funderar på är:
Honda 450 crf
HVA 570Smr
KTM 450/525 EXC
Finns det andra vettiga modeller? Vill ej ha XR eller Yamaha
Vill ha för/nackdelar har haft en 450exc 03 som enduro hoj så vet den modellen.
Hur långt kan man åka med en motard? Byter ju Kamkedja o ringar efter 70h på tävlings hojen o så vill jag inte ha på en LV hoj.
Hur många mil går en motard på ett år?'
Hur täta servic intervaller ska det vara är det något man ska se upp med?
vanliga motorfel?
För det är väl mest motorn som tar stryk lr????
HJÄLP en förvirrad blivande SupermoREtard

Nu kanske jag är partiskt men jag är tycker KTM är bra jag har en 625 SXC med både motard hjul och enduro hjul bra fart i bågen service vart 250 mil. Har kört runt 20 mil på en dag inga problem alls. Du kommer få flera svar men det bästa är att testa så man vet vad man är ute efter, Husorna är ju grymma men de har jag ingen erfarenhet av.
jag kollade på blocket och det fanns några 625 till salu

Jag har en 660 SMC som i princip är samma som 625. Som ovan skrev, service var 250e mil (byta olja oftare vid bankörning) och verkar/ska hålla lika bra som gathojar av normal kvalitet.

Snäppet från 520/525 till 625/640/660 gör att man slipper en del krångel och det blir inte heller lika täta serviceintervaller. 640 LC4 har 500 mils intervaller, men väger lite mer....

//jaG

Husa är kanske ett alternativ när du är "van att skruva", det handlar om oljebyte var 5te-10de timme och oljefilter varannan gång. Ventiljustering var 10de-20de timme. En del halvtaskiga komponenter som stator/tändspole och avgasrör som spricker längst fram... men annars tycker jag den verkar rätt schysst! (har åstakomme problemen hittills själv...) Sen är det filter å sånt men det är ju det vanliga...

I utbyte för "allt jobb" så får man en ruskigt rolig maskin :) 02 ligger väl kring en 50-55oookr.

jra_racing skrev:
har haft en 450exc 03 som enduro hoj så vet den modellen
Kan du inte slänga på ett par gatdäck på en sån då? Hur mycket pill är det med den? Olja var 5e timme eller? Ventiljustering var..??

Skulle gärna höra någon som kan jämföra en 450exc med en honda 450!! Lite hur de går och om det skiljer nåt i serviceintervaller. Tycker iaf KTM:en faller mig mer i smak när det gäller det visuella.

Jo jag har haft en KTM 450 exc men det var förra säsongen sen vart jag sponsrad av Husqvarna och började åka 250te som är en grymt bra hoj i skogen men lite trött på gatan :) Men nu tänkte jag skaffa en ren motard hoj utan crosshjul o saker för jag har en cykel för sådant bruk. Sedan var det bra ord om KTM 625 o dyl men jag tycker dom värkar dunga o trötta dom är ju slöare än exc men väger 30kg mer stämmer detta lr?? Husa vill jag inte ha för då får man skruva ihjäl sig. men de andra hojarna då hur e dom?? vill ha mycket info tack..
Jag har en 04 husqvarna 250 te till salu reggad o hela kittet mycket bra skick, välvårdad och så intresse så PM:a mig pris 60000

Har själv en EXC450 motard och även om den är hur smidig som helst och går kanon så har jag fått dreva den till 14-48 för att komma i närheten av det drag jag vill ha. Problemet är bara att man varvar den rätt hårt vilket jag antar inte är så bra på lång sikt... Då mängden motardåkning nu överstiger enduroåkningen kommer jag sannolikt skaffa en 525 istället som har mer drag och därmed inte behöver varvas lika hårt. Hade en 520 02 tidigare och jag tyckte det var betydligt mer drag i den.
Honda har jag inte kört men skulle inte köpa en pga servicen (ventiler med shims + kolvbyte efter x h), tycker det är gränsfall med KTM's 15h då timmarna försvinner snabbt vid motardkörning. Men vill man ligga på topp så...
Mitt tips är alltså en 525

/Marcus

mada skrev:
Då mängden motardåkning nu överstiger enduroåkningen kommer jag sannolikt skaffa en 525 istället som har mer drag och därmed inte behöver varvas lika hårt.
Hur skiljer sig 450exc och 525exc i praktiken? Jag har fått för mig att högre kubik inte alltid måste va "värre". Vet inte om det har med effekt/viktförhållande eller vad det kan bero på. Har du kört bägge 2 av samma årsmodell och kan jämföra dom direkt? Vill gärna höra mer om det, är nämligen intresserad av o köpa en exc för enbart motardåkning. Är det dumt kanske????
:confused:

nej det stämmer att inte större behöver vara värre. 450 är mer varvvillig 525 drar mer från botten och behövs inte varvas utan mankan ligga och dra på låga varv utan att riskera ett motorstopp

Så är 525 mer lämpad för motardåkning?
Finns det några tillfällen då 450 kan vara bättre? (förutomnär man vill kombinera enduromed motard)

Tror ni det finns möjlighet att prova bägge hos en återförsäljare? Brukar man få testa alla hojar, eller är det bara vissa utvalda cyklar?

det är olika om dom har alla cyklar som demo hojar. Oftast brukar dom bara ha 525:an som demo efter som den är vanligare som motard. Till alla som tänkte köpa ny motard vill jag rekomendera husqvarna 450 och 510 smr dom är så jla brutala att åka o 510 spöar 525:an med hästlängder när det gäller effekt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back