Vilken motard!?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej! Jag har inte så mkt kunnande om motard men tycker att det verkar roligt, så jag har gett mej in i djungeln!
Min fråga är: Vilken motard är bäst lämpad?
Förstår att folk tycker olika men är intresserad av era åsikter.
Jag hade väl tänkt att mestadels ha den till/från jobbet, lokalgator och i stan. Bor i Sthlm så det är mest asfalt men lite grus kan va skoj.. kan hända att d blir nån tur till Gotland el Göteborg, vet att d nog inte är optilmalt men tänkte börja med en hoj :)
Var först inne på KTM men service intervallen är väl typ på 500 mil?
Sen finns det ju så många olika att välja på :huvet
Nu har jag snöat in på XT660X.. 1000 mila service låter lite bättre men är dom inte lika rolga?
Har letat runt men inte hittar inte ingen tråd som ger mej svar på detta..

:Bugar
 
500 mil är inte lite, snarare tvärtom. Sen tycker jag att 500 är för mycket. Om du kollar på LC4orna, så tycker jag inte du ska köra längre än 250mil. Testa en xt660, sen testar du en motard, så kan du ju bestämma dig efter det... :-)
 
500 mil är inte lite, snarare tvärtom. Sen tycker jag att 500 är för mycket. Om du kollar på LC4orna, så tycker jag inte du ska köra längre än 250mil. Testa en xt660, sen testar du en motard, så kan du ju bestämma dig efter det... :-)

jasså.. så man kan säga att man inte blir "accepterad i motard" välden med en xt660x? :va

Eller någon som har andra förslag på nogon motard?
Xt ligger runt 50-55.000 för en 1åring typ.. Tycker d låter rimligt för min ekonomi :)
Nån som vet ngt man bör se upp för om man skulle börja med en lite äldre xt, typ -04 el -05.. El överhuvudtaget ngt man ska se upp för på xt´n?
 
Last edited:
jasså.. så man kan säga att man inte blir "accepterad i motard" välden med en xt660x? :va

Eller någon som har andra förslag på nogon motard?
Xt ligger runt 50-55.000 för en 1åring typ.. Tycker d låter rimligt för min ekonomi :)
Nån som vet ngt man bör se upp för om man skulle börja med en lite äldre xt, typ -04 el -05.. El överhuvudtaget ngt man ska se upp för på xt´n?

Jag körde en månad med xt660x nu för detta va mitt första år me körkort och den är slöööööööööööööööö, endå hade jag slipon, power commander3, steg 1 och 2 filter.

Mitt tipps köp en KTM det ska jag göra nu!
 
Varför inte behålla din Suzuki? Mycket motorcykel. Mycket mer motor än i en motard.

jo men den är ju inte för snygg ;)
vill ha ngt man kan leka lite med oxå.. :)

Jag körde en månad med xt660x nu för detta va mitt första år me körkort och den är slöööööööööööööööö, endå hade jag slipon, power commander3, steg 1 och 2 filter.

Mitt tipps köp en KTM det ska jag göra nu!

ok.. vilken ktm ska man sikta sej in på?
har inte för mkt mekmöjligheter heller.. visst olja, filter och sånt funkar ju.. men vad kostar dessa byten, asså om man gör det själv, förutom tiden ;)
har inte heller fattat riktigt power commander3 vad är det? :gnissla
 
Last edited:
Jag har inte redigt bestämt mig vilken KTM jag ska ha enu, högst upp på listen står ju självklart 690 SMC men vet inte om jag har råd med den har jag inte det står det och väger mellan 660 SMC och 690 SMR. Vet inte vad olja och filter kostar men inte så värst mycket sånt oroar inte mig så mycket, däremot får jag byta däck ofta när jag kör motard :) de kostar mer! =)
 
Det går säkert att leka med en Xt660x också om man vill de.. Har du väl börjat titta på motarder, så kan du inte förneka lekgenen. ;)

Min personliga åsikt är att Xt är seg och tung!

Flickvännen övningskör just nu på en Xt660x så jag har känt mig tvungen att testa den ett par gånger.
I jämförelse med min KTM 690smc eller Rocklets (forumnamn) KTM 640, så är Xt'n en touringhoj som man moterad motardhjul på. Säkert tokmysig att glida runt på landsbygden med eller som pendlarhoj till jobbet.

Hoppas ingen Xt ägare tog illa upp nu. :krama
 
jasså.. så man kan säga att man inte blir "accepterad i motard" välden med en xt660x? :va

Eller någon som har andra förslag på nogon motard?
Xt ligger runt 50-55.000 för en 1åring typ.. Tycker d låter rimligt för min ekonomi :)
Nån som vet ngt man bör se upp för om man skulle börja med en lite äldre xt, typ -04 el -05.. El överhuvudtaget ngt man ska se upp för på xt´n?

Accepterad?
Det handlar snarare om, precis som nån här i tråden sa, att det är ganska mycket mer fart och lek i en KTM 625 t.ex.
Det kostar kanske en femhundring att serva med olja och filter själv. Givetvis beroende på vilken olja du väljer.
Hade jag 50000 till en motard hade jag gått på en 625 eller 660 direkt i ditt läge! Du får en riktigt fin 625a för under 50000.
 
Accepterad?
Det handlar snarare om, precis som nån här i tråden sa, att det är ganska mycket mer fart och lek i en KTM 625 t.ex.
Det kostar kanske en femhundring att serva med olja och filter själv. Givetvis beroende på vilken olja du väljer.
Hade jag 50000 till en motard hade jag gått på en 625 eller 660 direkt i ditt läge! Du får en riktigt fin 625a för under 50000.

:fakta :)
 
Tycker du har gjort ett mkt bra första hojval. När du kört en sommar kan du byta upp dig till något större t.ex en FJ1100 eller Bmw k100, båda de hojarna har skottsäkra motorer med kraft så att det räcker och blir över.

En motard kan bli mkt dyr i drift, däck och service = du får mkt lite hoj för pengarna!

Lycka till med ditt köp!
 
Tycker du har gjort ett mkt bra första hojval. När du kört en sommar kan du byta upp dig till något större t.ex en FJ1100 eller Bmw k100, båda de hojarna har skottsäkra motorer med kraft så att det räcker och blir över.

En motard kan bli mkt dyr i drift, däck och service = du får mkt lite hoj för pengarna!

Lycka till med ditt köp!

Nu förstår jag inte hur du tänker när du säger att det är dyrt att köra motard. Jag och många vänner kör motard och alla tycker det är billigt att serva dom och köpa delar samt att man får MYCKET hoj för pengarna.......
 
ok har kollat runt nu idag på ktm maskiner.. men dom går ju inte att ha packboxar på väl?
skulle somsagt inte va fel att kunna dra på en tur å tälta el ta me en engångsgrill el en picknic. el det kanske finns vissa av ktm som man kan ha lite sådant på?
 
klart det går att ha de. men kör med ryggsäck istället
 
32545_1435961415743_1134185558_1302726_1586110_n.jpg


Packning är aldrig något problem ;)
 
Vad ska du använda hojen till? Köra rena nöjesturer och max ett par hundra mil om säsongen? Då ska du tveklöst köpa en KTM 690 smc. Men kör du som jag varje dag och har hojen som bruksfordon så passar en XT alt BMW Xmoto bättre.

Knappt godkända som motarder enlig folk här men långa service intervaller och en erkänt god driftsäkerhet talar för dem, men man får som sagt tulla lite på prestanda kraven. Och ärligt talat så räcker prestandan till om man är en normalbegåvad förare... Och du får en hoj med få mil på mätaren för ca 40 tkr.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top