Vilken Motard ska man tjacka???

Gamen

Nybliven myndighetsföraktare
Gick med
20 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Bytt från sport till motard, aldrig varit lyckligare
Sen en längre tid tillbaka kliar det som fan i busnerven. Lusten att lära mig bakdäckskörning, stoppies och liknande skitcoola saker har lett mig till en okontrollerbar köpa motard känsla.
Så eftersom vintern håller oss i ett järngrepp har man haft någorlunda med tid att spana runt. Rent ekonomiskt och vettigt ur service o försäkring synpunkt så har mitt öga landat på en xt660x, dock får jag erkänna att det buktar lite extra i underlivet när ktm kommer på tal.

Så min fråga är: VAD SKA JAG KÖPA????? :confused:
yamaha har 5 år garanti på sina prylar, ktm har 6 månader
yamaha kör med 1000 mil seviceintervall, vad ktm har vet jag inte på rak arm men det är typ 5 minuter.

Snälla bullen hjälp mig, jag vet inte om jag är ensamn om det här problemet men det börjar bli väldigt jobbigt.
(personerna som medverkat i texten heter egentligen något annat)

Typ galet glad för assistans :Bugar :Bugar
 
KTM 660 har 250-mils intervall på service. Så visst är det oftare än en XT men å andra sidan inte alls lika extremt som exempelvis en Husqvarna eller Husaberg. Du får ju ha i åtanke att dom extra pengar och extra tid du investerar i en motard får du tillbaks i körglädje.

Visst är en XT mindre krävande att äga, men den ger inte heller samma körupplevelse. En KTM 660 är en lyckad kompromiss för den som kör mestadels landsväg.

Men kör du väldigt mycket och inte gillar att skruva så kanske en XT passar dig bäst.
 
250 mils intervaller är iofs inte så farligt men vad handlar det om för kostnader/service. Tummen sitter inte ens mitt i handen när det kommer till meck, då är den rättare sagt placerad i rectum.
Tappar jag verkligen så mycket körglädje och prestanda på en xt jämte ktm? Om det stämmer så måste det nästan bli den senare.
Vad ska jag tänka på när det kommer till ktm? det skakar ju en hel del om stånkan, några brister som köparen bör iakta?

Tack för hjälp. :tummenupp
 
Gamen skrev:
250 mils intervaller är iofs inte så farligt men vad handlar det om för kostnader/service. Tummen sitter inte ens mitt i handen när det kommer till meck, då är den rättare sagt placerad i rectum.
Tappar jag verkligen så mycket körglädje och prestanda på en xt jämte ktm? Om det stämmer så måste det nästan bli den senare.
Vad ska jag tänka på när det kommer till ktm? det skakar ju en hel del om stånkan, några brister som köparen bör iakta?

Tack för hjälp. :tummenupp
En stånka SKA skaka, servicen är oljebyte, filterbyte och ibland ventiljustering.
 
Yamma och honda är väl inga direkta fartvidunder, men håller och har bra serviceintervaller.
KTM har mer hk. Finns en del att välja, allt från Duke II, LC4:an, 625 och 660
Och serviceintervall från 500 mil och tätare beroende på modell.

Husaberg och husqvarna är både extremare i service och hk än KTM...

Thats it!!
 
Gamen skrev:
vad ktm har vet jag inte på rak arm men det är typ 5 minuter.

Husa och Husqvarna har serviceintervaller på 12 respektive 17 minuter.

KTM 660 ska du byta olja och filter efter 250 mil och så ska du ventiljustera var 500de mil...

Helt ok tycker jag.

Som föregående talare har sagt, så är 660n en bra kompromiss!!!

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1986514&postcount=79

Lite statistik på motarderna här på SH och utveklingen de senaste 4 åren...
 
Rasorblade skrev:
KTM har mer hk.

inte nog med det så väger KTM _cirka_ 1/3 mindre än Yamman, runt 50 kg
(ta dock med en liten nypa salt, kommer inte ihåg siffrorna samt att det beror på vilka modeller man jämför)
och varje kilo gör ju sitt
 
Tackar tackar, börjar klarna lite nu. Sen jag kommit på att jag är för lat för kick så faller mitt öga mer och mer emot 625 an. Verkar prisvärd och med lite fix har man ju en året runt hoj :yoparty .
Någon som har några invändningar till det beslutet eller tänker jag helt åt helvete?

Måste ha ny hoj snart
 
Jag har en XR650 och så nöjd som jag är så kan jag inte annat än att rekommendera en sån! Bara att köra!! Jag servar min alldeles för ofta, men det är bara för att jag är barnsligt kär i den och puts och sköta-om tokig!

250-300 mil mellan servicen ska man kunna åka utan problem. (service = oljebyte, tar 30 min med förbundna ögon och tummarna avkapade och uppkörda i rektum!!)

Den är kickstartad, inga problem alls. Lär dig tekniken och den startar alltid direkt.

Hondakvalitèn genomsyrar cykeln, inga överaskningar allt är genomtänkt och väldigt robust. Inte det extremaste men i en helt annan division än XT660 som är en cykel mycket mer än touringhållet. Vill du busa och ha kul ska du inte ha en XT660!

Åk och kolla på en! Helst ska den ha helsystem.. då vaknar de stackars hästkrafterna upp som det nedstrypta avgassystemet tar bort :tummenupp
 
Om du ska köpa en helt ny KTM 660 så kanske det är bra att veta att från 05 så är det 500-mils intervalls servicar på KTM 660, inte 250 som det va förr.
 
Honda

HenRRik skrev:
Jag har en XR650 och så nöjd som jag är så kan jag inte annat än att rekommendera en sån! Bara att köra!! Jag servar min alldeles för ofta, men det är bara för att jag är barnsligt kär i den och puts och sköta-om tokig!

250-300 mil mellan servicen ska man kunna åka utan problem. (service = oljebyte, tar 30 min med förbundna ögon och tummarna avkapade och uppkörda i rektum!!)

Den är kickstartad, inga problem alls. Lär dig tekniken och den startar alltid direkt.

Hondakvalitèn genomsyrar cykeln, inga överaskningar allt är genomtänkt och väldigt robust. Inte det extremaste men i en helt annan division än XT660 som är en cykel mycket mer än touringhållet. Vill du busa och ha kul ska du inte ha en XT660!

Åk och kolla på en! Helst ska den ha helsystem.. då vaknar de stackars hästkrafterna upp som det nedstrypta avgassystemet tar bort :tummenupp
Håller med!
Har kört husa tidigare, kör xr650 nu,
efter lite förbättringar med helsystem, mer luft och ombestyckning så går den rätt bra, inte som en husa visserligen men frågan e om man vill meka eller köra!?
 
Själv ska jag åka och inhandla en Ktm 625 imorn :banana :banana

Och det är ju klart du ska ha en Ktm och busa runt med.
Och väljer du en 625 har du både El-start och bra drag.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top