Vilken Motard ska jag välja?

Imper

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2010
Hoj
2010 kawa 450
Hej!

Önskar hitta en Supermotard för stunts.

Den ska vara smidig att få upp på bakhjulet, så stabil som möjligt för att göra stoppisar, antar att jag behöver något som är ganska hårt i fjädring samt bra bromsar.

Då det gäller vrid vet jag inte om det blir så mycket svårare att få upp den på bakhjulet när det kommer till maskiner med kraften på toppen, tror väl inte det ska vara något större problem?

Mina funderingar har legat kring en crossmaskin typ 450 som jag bygger om å slänger på hjul, bromsar och hårdare fjädring, är osäker på om det hjälper med justeringar eller om man måste byta ut dämparna helt för att få dem hårda nog?

Min andra fundering är en 450/550 Aprillia SXV. Kan det vara så att 550 kan vara lite klumpig? Har även tittat på KTM 525.

Det viktigaste är som sagt att den är optimal för smidiga stunts och bus.

Aprilian är ju lite större än t.ex ktm 525/530, husa 450/550/650, honda crf hm 450, yama wr 450 osv.. En färdig hoj som motard är ju bättre än att köpa en enduro som sen får byggas om, husa fs skulle jag nog gått på eller en honda crf hm (kanske husqvarna sm510) - såvida du inte hittar en ombyggd ktm 530.. crf:en är ju grymt smidig, dock inte samma tryck i motorn som en husa o bara 5 vxl vilket jag tycker är lite kass för att köra gata.

haft många motarder (wr426, 450 exc, 525 exc 520 exc, 640 lc4 660 smc) .....men återkommer alltid till ktm 525 och 450 exc.....lätt meckat, inga problem att dra på fjädringen.....och går ganska bra! lätt kört på bakhjulet...:D

rekomenderar KTM 525 EXC med motardhjul

Jag ringde runt och hörde mig för ang Aprilian 550, "mannen" på verkstaden menade att det var ett riktigt lotto att köpa beg då det ofta ha slarvats med service och annat, men uppmanade mig att skaffa en ny då den var överlägsen rent prestandamässigt. Utifrån det så känns KTM som ett "bättre" alternativ.

Har jag förstått det rätt att EXC är en enduro och att man själv bygger om dessa?

Följdfrågan blir bromsarna, på Aprilian sitter det en 320 disk fram. Om man bygger om EXC, vad brukar man då använda för bromsar fram? ibland ser det nämligen ut som folk kör med vanliga enduro skivorna, verkar ju inte så coolt.

Last edited:
dej de finns oftast färdiga motardkit....då beror de på vilken hoj hjulen kommer ifrån men lc4ornas hjul passar dock har dom 320 mm skia och RFS (exc) hojarna har 310 på sin "powerpart" skiva.

Har haft lc4 hjul på min exc de funkar skit bra!

De jag har hör ang aprillian är att packningen mellan motorhalvorna är vanligt att den pajjar och läcker samt cyl packningarna då de är så pass tunna packningar på dom!

Om du inte måste ha den på gatan så är det bästa att välja en ktm smr då den har bäst bromsar/fjädring m.m. mot en exc, sen är ju ktmen hyfsat enkel att bygga ny bakram till med...
En smr brukar ju vara mycket billigare än en exc med.

Jag ringde runt och hörde mig för ang Aprilian 550, "mannen" på verkstaden menade att det var ett riktigt lotto att köpa beg då det ofta ha slarvats med service och annat, men uppmanade mig att skaffa en ny då den var överlägsen rent prestandamässigt.
.

Ingen som helst skillnad i prestanda mellan de gamla och nya. Däremot från 08 och framåt så är vissa barnsjukdomar åtgärdade.
Många 07or är oftast uppgraderade med samma fixar.
Aprilias motor är överlägsen i prestanda och vibrerar knappt någonting i jämförelse.
Dock så lämpar Aprilian inte sig för stuntning då den är lite nervös i insprutningen.
Ryan Moore körde ett tag stunt med en SXV450 men han har rätt mycket skills...

[YOUTUBE-ID]OsJJWYYfFjs[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...