Sitter och suktar efter motard nu på årets näst sista månad för hojåka och valet står mellan en ducce 900ssie eller en 748 eller motard för hela slanten. Landsvägare är ju lite korkat att skaffa nu då jag vill köra lite is i vinter och det blir så satans dyrt med isdäck till en sporthoj
Så om jag nu ska köpa en motard, vad ska jag ha?
Jag har kollat på:
CRF450 (fortfarande lite dyra men är väl rätt grymma?)
XR650 (lite för tunga och klena för isåka?)
Yammas 426-450 (426 för gammal, 450 lite dyr kanske)
De flesta KTM förutom de där lc4 och såna där lv-motards. En 525smr ligger rätt bra till just nu och efter att ha kört polarens 525'a på isen så fastnade jag för den karaktären. 660'n är fortfarande för dyr tippar jag på.
Husaberg (kan inget om dessa modeller och kräver de inte rätt mycket service?)
De är de jag kan komma på på rak arm att jag har kikat på, finns säkerligen fler.
Kravet är att det ska gå att montera dit 19-21 (18-21) för isdäck och att den ska vara laglig för gata (e-reg duger för mig).
Sen vill jag ha så mycket motor som möjligt för pengarna, och gärna en hyffsat låg vikt. Hade en XR600 motard och det var som att köra en moppe som vägde 200kilo
Så vad är bäst enligt er "proffs"? Jag är inte märkesfixerad så det kvittar vad det står på tanken så länge den går ruskigt bra!
Det får kosta runt 50-60k, inte mer då jag måste köpa till isdäck mm och sen har jag en bil som måste säljas/bytas bort i samma veva.
Funderade ett tag på att köpa en ren cross/enduro till enbart is men kom på att jag vill köra lite gata först.
Ingen här som vill ha en Lancia Delta HF Integrale 16v (Turbo såklart, ca 240hk och 4wd, roligt på vintern) som är värd ca 53000:-. Jag kan ge cash emellan alternativt ta lite själv mot billigare objekt

Så om jag nu ska köpa en motard, vad ska jag ha?
Jag har kollat på:
CRF450 (fortfarande lite dyra men är väl rätt grymma?)
XR650 (lite för tunga och klena för isåka?)
Yammas 426-450 (426 för gammal, 450 lite dyr kanske)
De flesta KTM förutom de där lc4 och såna där lv-motards. En 525smr ligger rätt bra till just nu och efter att ha kört polarens 525'a på isen så fastnade jag för den karaktären. 660'n är fortfarande för dyr tippar jag på.
Husaberg (kan inget om dessa modeller och kräver de inte rätt mycket service?)
De är de jag kan komma på på rak arm att jag har kikat på, finns säkerligen fler.
Kravet är att det ska gå att montera dit 19-21 (18-21) för isdäck och att den ska vara laglig för gata (e-reg duger för mig).
Sen vill jag ha så mycket motor som möjligt för pengarna, och gärna en hyffsat låg vikt. Hade en XR600 motard och det var som att köra en moppe som vägde 200kilo

Så vad är bäst enligt er "proffs"? Jag är inte märkesfixerad så det kvittar vad det står på tanken så länge den går ruskigt bra!
Det får kosta runt 50-60k, inte mer då jag måste köpa till isdäck mm och sen har jag en bil som måste säljas/bytas bort i samma veva.
Funderade ett tag på att köpa en ren cross/enduro till enbart is men kom på att jag vill köra lite gata först.
Ingen här som vill ha en Lancia Delta HF Integrale 16v (Turbo såklart, ca 240hk och 4wd, roligt på vintern) som är värd ca 53000:-. Jag kan ge cash emellan alternativt ta lite själv mot billigare objekt
