Vilken Motard passar mig bäst?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter och suktar efter motard nu på årets näst sista månad för hojåka och valet står mellan en ducce 900ssie eller en 748 eller motard för hela slanten. Landsvägare är ju lite korkat att skaffa nu då jag vill köra lite is i vinter och det blir så satans dyrt med isdäck till en sporthoj :rolleyes:
Så om jag nu ska köpa en motard, vad ska jag ha?
Jag har kollat på:
CRF450 (fortfarande lite dyra men är väl rätt grymma?)
XR650 (lite för tunga och klena för isåka?)
Yammas 426-450 (426 för gammal, 450 lite dyr kanske)
De flesta KTM förutom de där lc4 och såna där lv-motards. En 525smr ligger rätt bra till just nu och efter att ha kört polarens 525'a på isen så fastnade jag för den karaktären. 660'n är fortfarande för dyr tippar jag på.
Husaberg (kan inget om dessa modeller och kräver de inte rätt mycket service?)
De är de jag kan komma på på rak arm att jag har kikat på, finns säkerligen fler.
Kravet är att det ska gå att montera dit 19-21 (18-21) för isdäck och att den ska vara laglig för gata (e-reg duger för mig).
Sen vill jag ha så mycket motor som möjligt för pengarna, och gärna en hyffsat låg vikt. Hade en XR600 motard och det var som att köra en moppe som vägde 200kilo :(

Så vad är bäst enligt er "proffs"? Jag är inte märkesfixerad så det kvittar vad det står på tanken så länge den går ruskigt bra!
Det får kosta runt 50-60k, inte mer då jag måste köpa till isdäck mm och sen har jag en bil som måste säljas/bytas bort i samma veva.
Funderade ett tag på att köpa en ren cross/enduro till enbart is men kom på att jag vill köra lite gata först.

Ingen här som vill ha en Lancia Delta HF Integrale 16v (Turbo såklart, ca 240hk och 4wd, roligt på vintern) som är värd ca 53000:-. Jag kan ge cash emellan alternativt ta lite själv mot billigare objekt :tummenupp

Motard

Dee_cati skrev:
Sitter och suktar efter motard nu på årets näst sista månad för hojåka och valet står mellan en ducce 900ssie eller en 748 eller motard för hela slanten. Landsvägare är ju lite korkat att skaffa nu då jag vill köra lite is i vinter och det blir så satans dyrt med isdäck till en sporthoj :rolleyes:
Så om jag nu ska köpa en motard, vad ska jag ha?
Jag har kollat på:
CRF450 (fortfarande lite dyra men är väl rätt grymma?)
XR650 (lite för tunga och klena för isåka?)
Yammas 426-450 (426 för gammal, 450 lite dyr kanske)
De flesta KTM förutom de där lc4 och såna där lv-motards. En 525smr ligger rätt bra till just nu och efter att ha kört polarens 525'a på isen så fastnade jag för den karaktären. 660'n är fortfarande för dyr tippar jag på.
Husaberg (kan inget om dessa modeller och kräver de inte rätt mycket service?)
De är de jag kan komma på på rak arm att jag har kikat på, finns säkerligen fler.
Kravet är att det ska gå att montera dit 19-21 (18-21) för isdäck och att den ska vara laglig för gata (e-reg duger för mig).
Sen vill jag ha så mycket motor som möjligt för pengarna, och gärna en hyffsat låg vikt. Hade en XR600 motard och det var som att köra en moppe som vägde 200kilo :(

Så vad är bäst enligt er "proffs"? Jag är inte märkesfixerad så det kvittar vad det står på tanken så länge den går ruskigt bra!
Det får kosta runt 50-60k, inte mer då jag måste köpa till isdäck mm och sen har jag en bil som måste säljas/bytas bort i samma veva.
Funderade ett tag på att köpa en ren cross/enduro till enbart is men kom på att jag vill köra lite gata först.

Ingen här som vill ha en Lancia Delta HF Integrale 16v (Turbo såklart, ca 240hk och 4wd, roligt på vintern) som är värd ca 53000:-. Jag kan ge cash emellan alternativt ta lite själv mot billigare objekt :tummenupp

Tja!! jag har en KTM 525 sx med lysen o motard kit till salu, de e en 03 som e ombyggd till 04... den har gått ca 25 timmar....

Hör av dig om du e intreserad av byte el nå....
/Morphed

Morphed skrev:
Tja!! jag har en KTM 525 sx med lysen o motard kit till salu, de e en 03 som e ombyggd till 04... den har gått ca 25 timmar....

/Morphed

Du kan ringa mig direkt, alternativt pm'a! 070-4061677 och byten är mest intressant så jag slipper hålla på och klydda med försäljning osv!

xr600..gick dåligt..200 kg!! ne nu djevlar :(
tycker 128 torr e hyffsat jag :rolleyes:
sen efter lite mods så går den som sejtan :yoparty
sen servar man den 1 gång på ktm,ns 100 ggr typ :rolleyes:
perfekt ishoj oså :yoparty

eller e ja ute o cyklar nu :va har inte prova så många. :rolleyes:

Jepp, cyklar som f-n om jag får säga det själv... :D :D :D

cross-e-kul skrev:
köp en ktm 125:a, 40+hp på 100kg torr, går som ett rent helvete

Har kört en sån men tyckte inte det var mycket att hänga i hjulgranen direkt. Visst var den lätt och smidig men en 525 är ju itne så långt efter på den fronten och för mig så känns de lika stora. Men alldeles för klent och ettrigt tyvärr. Sen vill jag göra mer än bara isåka och även om det bara skulle bli isåka så skulle det bli minst en 250.

/En som inte kan köra men värdesätter pulver i motorn...

Det är väl lika mkt service på vilken racehoj som helst, om den så heter CRF450, KTM 525 eller Husa 650..
Vill du ha mindre service så är det ju t ex KTM 640/660 och Honda 650 som du ska kolla närmare på.

Morphed skrev:

/Morphed

Jag ska ringa kTM-sverige på måndag och kolla upp det där med reggning av hojen och se vad de säger. Jag blev ruskigt sugen på att åka tillbaka direkt och handla den av dig men har lärt mig att sluta impulshandla saker nu mera :)
Ska räkna lite pengar och se vad jag kommer fram till också, fundera ut det pris du vill ha för hojen också, prutat och klart såklart! Sen måste jag planera in vad jag får betala för endurohjul och isdäck, men det är ju inte så bråttom än direkt.
Och för att få lite perspektiv så ska jag iväg och provköra en XR650 men jag har redan intalat mig om att den är på tok för stor och tung och med för lite riv i motorn (även om jag inte ens kan hantera en puch dakota).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT