Vilken moppe till grabben?

Allt det som du gjorde med en mountainbike gjorde jag med moped!

Hade du en MT eller DTa? Det var den viktigaste frågan på den tiden och jag hör fortfarande folk i min ålder dra upp den på fester samt hur mycket de lyckades trimma upp dem i för toppfarter :D

Där går man bet i diskussionerna eftersom man inte hade en moppe :gråta

Hade du en MT eller DTa? Det var den viktigaste frågan på den tiden och jag hör fortfarande folk i min ålder dra upp den på fester samt hur mycket de lyckades trimma upp dem i för toppfarter :D

Där går man bet i diskussionerna eftersom man inte hade en moppe :gråta

Först en Yamaha Chappy, när jag fyllde femton fick jag en Honda MT.
Gick bra så länge jag hade den...

Sammanfattning

Tack för massor av input på olika aspekter av moppegrejen!

Moppe eller cykel?
Kompisarna har moppe och jag och kidsen bor på landet. Dåligt med motion pga moppen då? Nej, grabben kommer att köra bl.a. till just fotbollsträningar mm.

Han ska bestämma själv vad han ska köpa?
Delvis. Han vill ha en Aerox (eller Slider). Jag hjälper honom kolla upp om det är vettigt. Jag kommer inte att köpa något som han inte vill ha.

Kines eller Japan?
Japan.

Moppe är dyrt!
Ja, men det hämtas in något jämfört med att alltid köra honom med bilen till kompisar och träningar.

Köpa oskruvat eller redan färdigtrimmat(!)?
Oskruvat. Man vet vad man får (någorlunda).

Slutsats:
Tjej- eller vuxenkörd och oskruvad Aerox är ett bra alternativ.

Jag märker att det finns mycket moppekompetens på forumet så det lär bli fler frågor från mig. Tack igen!

Skippa moppevärldens egen 240 Yamaha Aerox och fixa en Italjet Formula eller en Derbi Predator så blir nog din son överlycklig :tummenupp Vill han vara ännu mer egen, fixa en Italjet Dragster eller en Aprilia Area 51, tror inte någon på hans skola kommer ha en likadan :yoparty

Last edited:
Att köpa uddamodeller kan lätt ge huvudvärk den dag man ska ha tag i reservdelar.

Jag säger en svartröd Yamaha Slider. De är både snygga och så är det inte så jekla mycket putsande på lacken OM något skulle hända på en grusväg.

Vilken moped du än ska köpa, kolla att din lokala moppehandlare har delar till den.

Rätt många moppehandlare tar delar från Duells och även MC handlare som tar grejor därifrån borde kunna beställa hem delar åt dig.

Andra moppehandlare tar sina delar från Garage24 samma sak där med MC-handlare...

sachs_madass_black_front_right.jpg

Sachs Madass 50cc :tummenupp

Back