Vilken moppe till grabben?

Av alla jag känt som har haft baotian har det varit tvärtemot vad du sa. Massa pill hit och dit.

Jag renoverade en där elsystemet hade brunnit för 5-6 år sedan, efter det har den använts dagligen av en tjej, inga problem.

Den jag köpte för ett par veckor sedan renoverade jag elsystemet på (bytte lampor, tuta och lite annat som hade dött av överspänning då den var körd utan batteri) samt satte i ett Biltemabatteri.

I övrigt justerade jag bara bakbromsen på den.

Jag ser ingen anledning till att den inte skulle fungera bra i 5-10 år till, sålänge den inte huligankörs eller trimmas, MAO så är den död inom två år i min ägo :D

Jag köpte den för 3, så även om den är död om tre år så har den kostat mig mindre än vad en Aerox skulle ha tappat i värde.

Du menar väl ändå inte att du kör trimmad moppe när du har hojkort? :va

vem har sagt jag har hojkort :rolleyes:

har uppkörning om 3 veckor

Jag renoverade en där elsystemet hade brunnit för 5-6 år sedan, efter det har den använts dagligen av en tjej, inga problem.

Den jag köpte för ett par veckor sedan renoverade jag elsystemet på (bytte lampor, tuta och lite annat som hade dött av överspänning då den var körd utan batteri) samt satte i ett Biltemabatteri.

I övrigt justerade jag bara bakbromsen på den.

Jag ser ingen anledning till att den inte skulle fungera bra i 5-10 år till, sålänge den inte huligankörs eller trimmas, MAO så är den död inom två år i min ägo :D

Jag köpte den för 3, så även om den är död om tre år så har den kostat mig mindre än vad en Aerox skulle ha tappat i värde.

se, moppen kan va skit, bara man kan fixa den så är den guldvärd :tummenupp

Last edited:
Ett annat tips på moppe kan vara Yamaha Jog RR. Den placerar sig nog mellan Aerox och Neos i "sportighet" och ligger oftast lite lägre i pris än Aerox. Plus att det verkar vara mindre risk för att hitta någon som en tidigare ägare har trimmat livet ur.

Du menar väl ändå inte att du kör trimmad moppe när du har hojkort? :va
Jag hade tungt hojkort när jag och en kompis fick ett ryck och trimmade livet ur hans gamla moppe. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad den gjorde, men jag har för mig att den gick 90 när jag testkörde den ensam i ett industriområde, och 70 med oss båda på. Skitskoj ju. :hihi

TS skriver att moppen ska vara Ok för två personer och då tycker jag inte Aerox är ett bra alternativ, om man nu inte vill sitta på en lite skumgummibit ovanpå tanklocket.
Jag tolkade det som att han skulle ha en moppe som var godkänd för två personer. Inte att den skulle klara av långtouring med två personer på.

Åkte förbi en skola och det stod säkert 40 moppar utanför, alla scooters. Såg fan ut som en jävla mopedaffär. Dagens ungdomar har det för jävla bra :D ..
På något vis så verkar dagens moppeföräldrar ha väldigt gott om pengar. Mopeder är dyra, moppekort är dyrt, soppa är dyrt, försäkring är dyrt. Och ändå finns det väl knappt någon unge idag som har en moppe som är äldre än 10år.

Aerox har det varit problem med. Iallafall de som varit lite begagnade.
Det kanske beror på hur de har behandlats av den tidigare ägaren?

Av alla jag känt som har haft baotian har det varit tvärtemot vad du sa. Massa pill hit och dit.
Enligt vad jag har hört så är de lite ojämna i kvalitet. Antingen så är det något mest hela tiden eller så går de en evighet utan minsta problem.

kan väl säga såhär,

Köpte en peugeot speedfight som första moped, efter ställt in förgasaren, rensat ut röret och tatt bort avlagringnar från porten och kolven så gick den som ny och tveka inte på gas,

Köpte en peugeot vivacity åt min bror, gick i 30 med trimvariator och avgasrör utan blindtarm, satte i ny avikter och ställde om förgasaren och gick klockrent efter det,

Köpte en mito 125a från 00 med 95ans motor, Gick som en påse nötter bluddra och gick inte över 120, ställde om förgasaren och rengjorde filtret och nu går den som ett skott,

Jetforcen är de enda fordonet jag köpt som gått klockrent från start

Vad får ungarna sina pengar ifrån? När jag va 15 hade jag en Crescent Compact som jag köpt isärplockad i en låda för 700 kr när jag va 14 och så jag skruvade ihop till en fungerande enhet hemma i lägenhetskällaren med farsans verktygslåda :yoparty

Sachsmotor är kärlek! :Bugar

Tyckte ändå jag hade tur att farsan betalade försäkringen i två år!

Vart bara jag och en till i min klass som hade riktiga moppar, jag med min compact, och en polare med en Dakota. Han körde inte vintertid, men det gjorde jag och flera scooteråkare, och den enda som aldrig hade startproblem i 20 minusgrader var jag :tummenupp Alltid första kicken!

När blev det fräckt med automatväxel förresten? På farsans tid vart det bara tjejmoppar som va autoväxlade :död

Men ska jag ge ett förslag till tråden tycker jag Honda Zoomer (NPS50) är en av dom fräckaste mopparna på marknaden.

Ska han läxa upp dom stora grabbarna är ju denna med en extra kudde på pakethållaren oslagbar!
http://www.blocket.se/varmland/Goddig_Monark_Monarscoot_34828785.htm?ca=18&w=3

Annars är Crescent 2000 porriga som få!
http://www.blocket.se/dalarna/Crescent_2000_56a_34856350.htm?ca=18&w=3 Bara på med femhalva, 17 bing och kukusantändning

Eller köp honon en Monark skoterette och en lös kinesfyrtaktare brevid så pojken får en riktig LHS-utbildning i ombyggnad!
http://www.blocket.se/varmland/Veteran_moped_Scoterett_34755752.htm?ca=18&w=3

Att ha en växlad moppe är dock något ja ångrar jag inte skaffa,

Enda växlade jag kört e cross och de va ett tag sen så tog lite vana att få in växlingen och kopplingen när ja köpte min 125a, men nu går de ju bra iofs

Även om det skulle ha varit så att en Aerox vore ett extremt dåligt köp som skulle komma att stå mera för reparation i garaget än att vara ute på rull? Är det inte då bättre att ställa en lite fråga här än att gå och dras med en 15-åring som tjatar hål i huvudet på honom för att moppen inte är reparerad än?

Ne det tycker inte jag är bättre för då lär sig väl ungen aldrig?.
Bättre att dom lär sig av sina misstag.
Man kan ju säga till ungen att kolla upp hojen? han är 15år och inte 7år.

Last edited:
Visst, jag har cyklat mycket jag med, men när polarna ska iväg och bada 2 mil bort och sätter sig på sina mopeder , då ska man vara helvetes mycket till cyklist för att inte bli efter, även om dom kör otrimmat.

Sen ska man två mil tillbaka också.

Plus att dom får med sig en massa grejer.

Sen får dom med moped alla brudar också....

Det är bara löjligt att tro att en cykel kan ersätta en moped för en normal femtonåring.

Jag förstår vad du skriver och håller med om det också. Kör alla ens kompisar moped och bor ute på landet så är det nog nära till hands att man vill ha en moped att ta sig runt för att inte hamna utanför och slippa vara beroende av föräldrars välvilja att köra en överallt.

Med det sagt så hade merparten av mina kompisar ett cykel och motionsintresse. Föll sig aldrig naturligt att vilja lägga 12 000- 15 000 på en moped. Tyckte det var vettigare att lägga dem på en riktigt bra mountainbike istället som jag kunde använda i skogen, öppna fält, till och från skolan etc.

Idag skulle jag kunna tänka mig att köpa en moped för att göra enklare ärenden sommartid. Då hade jag tänkt mig en gammal Vespa eller Lambretta. Ett mc-kort kommer väl till pass då kubiken på dem är lite mer än vad en 15 åring får framföra. Det är bara att konstatera att man har blivit lite bekvämare med åren. Det är inte lika roligt att cykla i ur och skur längre. :D

TS skriver att moppen ska vara Ok för två personer och då tycker jag inte Aerox är ett bra alternativ, om man nu inte vill sitta på en lite skumgummibit ovanpå tanklocket.

Peugeot Speedfight tycker jag är ett bra alternativ, även om den nog måste ha några år på nacken för att klara din budget på 10 000.

En asiatmoppe med hyfsat bra kvalle är Hyosung Rally. Den tillhör inte den där billigaste klassen som skitBaotian. Med din budget kan du nog få tag på en ganska ny sådan och med lågt miltal.

man sitter faktiskt förvånansvärt bra på bönpallen på aerox. ser löjligt obekvämt ut men som sagt, skenet bedrar.

....Tyckte det var vettigare att lägga dem på en riktigt bra mountainbike istället som jag kunde använda i skogen, öppna fält, till och från skolan etc....

Allt det som du gjorde med en mountainbike gjorde jag med moped!

Back