Vilken minimoto?

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Tjena!
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av kinaminimoto?
Tänkte börja köra lite minimoto i sommar-vad är det för likheter/skillnader på
MM105W,C4,Polini GP3-kopia och Blata kopian på Origami?
Vill ha en vattenkyld med så bra effekt som möjligt-väger 88Kg 183cm!
Dessa kostar 4500-6000:- och har 7-8hk.
Har ej kört minimoto tidigare men har haft flera större hojar,mest cross men även motard och landsväg.
Är det lika dålig kvalite på alla kinahojar som folk säger?
Skall man kanske satsa på en begagnad äkta minimoto istället för att slippa reparera hela tiden?
Om man köper en ny äkta för max 10000:- har de ju bara 3-4hk och är de i så fall för klena för en 88Kg klump som jag?
 
Last edited:
Är helt klart nöjd med min grc kopia 10hk kosta 3000kr på blocket Ny 6000kr
Räcker garanterat till en nybörjare. Har börjat köra lite seriöst på gokartbanan här i stan. Fixat lite på hojen så som ställt styret rakt, 7kugg drev,bytt drivrem till vattenpump,justerat bromsar. Har beställt en racekoppling.Dock 1000kr men sen ska den gå kanon. kör mot dessa västingar men deras hojar kostar 35-40 tusen. hänger på ganska bra. De enda dåliga är att orginal däcken inte håller länge. snart nya!
 
Last edited:
Tjena!
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av kinaminimoto?
Tänkte börja köra lite minimoto i sommar-vad är det för likheter/skillnader på
MM105W,C4,Polini GP3-kopia och Blata kopian på Origami?
Vill ha en vattenkyld med så bra effekt som möjligt-väger 88Kg 183cm!
Dessa kostar 4500-6000:- och har 7-8hk.
Har ej kört minimoto tidigare men har haft flera större hojar,mest cross men även motard och landsväg.
Är det lika dålig kvalite på alla kinahojar som folk säger?
Skall man kanske satsa på en begagnad äkta minimoto istället för att slippa reparera hela tiden?
Om man köper en ny äkta för max 10000:- har de ju bara 3-4hk och är de i så fall för klena för en 88Kg klump som jag?

Beror på vad du ska ha hojen till.... Ska du köra på bana typ gokartbana och har en tanke på att kanske tävla lite nån gång så hade jag satsat på en begagnad "äkta" för runt 9-12000:- Det stora +´et för och köpa en är att det går och få tag på delar.

Om du bara ska köra lite på nån parkering så är inte en vattenkyld att rekommendera då du måste köra hela tiden, det går inte och "fisköra" lite för då den kommer den och gå varm. Vattenkylda behöver lite fart för och funka bäst.
 
Tjena!
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av kinaminimoto?
Tänkte börja köra lite minimoto i sommar-vad är det för likheter/skillnader på
MM105W,C4,Polini GP3-kopia och Blata kopian på Origami?
Vill ha en vattenkyld med så bra effekt som möjligt-väger 88Kg 183cm!
Dessa kostar 4500-6000:- och har 7-8hk.
Har ej kört minimoto tidigare men har haft flera större hojar,mest cross men även motard och landsväg.
Är det lika dålig kvalite på alla kinahojar som folk säger?
Skall man kanske satsa på en begagnad äkta minimoto istället för att slippa reparera hela tiden?
Om man köper en ny äkta för max 10000:- har de ju bara 3-4hk och är de i så fall för klena för en 88Kg klump som jag?

Om det är en Kinamoto du söker så har jag en till salu...du kan ju slänga iväg ett mail eller pm i så fall. Du ser den på länken här eller under annonserna.
 
Beror på vad du ska ha hojen till.... Ska du köra på bana typ gokartbana och har en tanke på att kanske tävla lite nån gång så hade jag satsat på en begagnad "äkta" för runt 9-12000:- Det stora +´et för och köpa en är att det går och få tag på delar.

Om du bara ska köra lite på nån parkering så är inte en vattenkyld att rekommendera då du måste köra hela tiden, det går inte och "fisköra" lite för då den kommer den och gå varm. Vattenkylda behöver lite fart för och funka bäst.

Bor i Gislaved, så det blir bara gokartbana för min del på våran godkända sådan. Jag är ingen stjärnmekaniker precis så jag ser helst att det blir mer åka än reparerande! Hur många hk behöver man för att hojen skall orka dra iväg med en 88Kg klump någotsånär fort? Har inte hittat någon kinahoj med över 8hk på nätet men grc kopian hade ju 10, vilket modellnamn har den och var är den köpt? Beg. marknaden är ju en jungel, vad bör jag leta efter?
 
Bor i Gislaved, så det blir bara gokartbana för min del på våran godkända sådan. Jag är ingen stjärnmekaniker precis så jag ser helst att det blir mer åka än reparerande! Hur många hk behöver man för att hojen skall orka dra iväg med en 88Kg klump någotsånär fort? Har inte hittat någon kinahoj med över 8hk på nätet men grc kopian hade ju 10, vilket modellnamn har den och var är den köpt? Beg. marknaden är ju en jungel, vad bör jag leta efter?

Min är en Grc kopia:tummenupp
 
Om du är intresserad så har jag en GRC-kopia, 15hk, 20,000rpm, ca 90-100km/h, vattenkyld... :)

15hk.....hmmm...det har knappt super hojarna när vi tävlar. Säg mellan 8-11 så närmar vi oss verkligheten......
 
Last edited:
Har inte bänkat den eller nåt. Det var vad dom sa till mig när jag köpte den... skojjar du med mig eller? tävlingshojjar har lätt 15HK... tro mig, polaren har tävlat både i sverige och england så han borde veta vad han kör med och mot...


minidark out...
 
Har inte bänkat den eller nåt. Det var vad dom sa till mig när jag köpte den... skojjar du med mig eller? tävlingshojjar har lätt 15HK... tro mig, polaren har tävlat både i sverige och england så han borde veta vad han kör med och mot...


minidark out...

Ledsen och säga men då har dom som sålde hojen ljugit för dig....men det spelar ingen roll, för grc kopiorna går bra...:tummenupp

Dom vanligaste (mod.std) hojarna hade runt 9-10 hk på slangen förra året, till i år så är reglerna ändrade så dom har kanske runt 11 i år.

Dom i super som klassen hette förra året så hade värstingarna runt 15-16 och dom övriga kan jag tänka mig låg mellan 12-15hk.

Ska man ha över 15 så kan man en hel del om trimmning, för det går inte att bara köpa grejjer över disk och tro att man får 15 kusar direkt...mycke filande och provkörningar innan man får en körbar hoj med mycke pulver.

Vem e din polare föresten, man kanske vet vem det är då jag me tävlar.

/7an
 
Last edited:
Claes... kommer inte ihåg direkt vad han heter i efternamn... men han var/är riktigt duktig.. kör en lila DM -01 eller va de nu var...


Jo, de kanske inte stämmer.. men men... =)
 
Claes... kommer inte ihåg direkt vad han heter i efternamn... men han var/är riktigt duktig.. kör en lila DM -01 eller va de nu var...


Jo, de kanske inte stämmer.. men men... =)

Det spelar ingen roll....
 
Last edited:
Bor i Gislaved, så det blir bara gokartbana för min del på våran godkända sådan. Jag är ingen stjärnmekaniker precis så jag ser helst att det blir mer åka än reparerande! Hur många hk behöver man för att hojen skall orka dra iväg med en 88Kg klump någotsånär fort? Har inte hittat någon kinahoj med över 8hk på nätet men grc kopian hade ju 10, vilket modellnamn har den och var är den köpt? Beg. marknaden är ju en jungel, vad bör jag leta efter?


Jag själv började köra med en kina hoj för och prova på sporten innan jag köpte en dyrare, och sen en ännu dyrare och nu en skitdyr...:va Jonas A´s hoj går bra och är i bra skick så den kan jag rekommendera.... :tummenupp

Är det nått annat du undrar över så bara fråga på eller skicka ett PM.
 
Jag själv började köra med en kina hoj för och prova på sporten innan jag köpte en dyrare, och sen en ännu dyrare och nu en skitdyr...:va Jonas A´s hoj går bra och är i bra skick så den kan jag rekommendera.... :tummenupp

Är det nått annat du undrar över så bara fråga på eller skicka ett PM.

Ja,det verkar ju som det är 908an som gäller bland kinahojar. Man blir lite snurrig bland olika beteckningar på samma hoj, när man inte kan så mycket än! MM102,M2,GRC replika,908 är väl samma va? Kopplingen verkar vara det man bör byta på denna hoj,sedan verkar det vara perfekt för en nybörjare som jag. Är det fler delar som lätt "ramlar" sönder på denna hoj? Försöker bara få klart för mig vad som är mest ekonomiskt jämfört att köpa en beg. polini,DM,GRC eller liknande? "Äkta" delar är väl betydligt dyrare men skall man reparera kinahojar hela tiden blir väl det nog så dyrt? Kan ej bestämma mig-
908an eller beg. "äkta" 02-03:a för ca10000:- med 6-8hk!?
 
Ja,det verkar ju som det är 908an som gäller bland kinahojar. Man blir lite snurrig bland olika beteckningar på samma hoj, när man inte kan så mycket än! MM102,M2,GRC replika,908 är väl samma va? Kopplingen verkar vara det man bör byta på denna hoj,sedan verkar det vara perfekt för en nybörjare som jag. Är det fler delar som lätt "ramlar" sönder på denna hoj? Försöker bara få klart för mig vad som är mest ekonomiskt jämfört att köpa en beg. polini,DM,GRC eller liknande? "Äkta" delar är väl betydligt dyrare men skall man reparera kinahojar hela tiden blir väl det nog så dyrt? Kan ej bestämma mig-
908an eller beg. "äkta" 02-03:a för ca10000:- med 6-8hk!?

Kopplingen o framdrev orginal är svaga länkar på dom när man köper dom....o ska du köra på bana så är även däck av stor betydelse....En av fördelarna med Grc kopian är att det funkar o köpa italienska kvalitetsprylar såsom Polini eller Bizeta , på min är kopplingsbackarna utbytta till bizeta även fjädrarna går då att byta efter vilken färg(hårdhet) du vill ha. Kopplingstrumman med hela kåpan är Bizeta vilket gör att du kan få dit Bizetas framdrev som håller o finns att få tag på i valfri storlek.....för övrigt så är det ju en smaksak om man vill börja med Kina eller "Äkta Italienare" . :tummenupp
 
Ja,det verkar ju som det är 908an som gäller bland kinahojar. Man blir lite snurrig bland olika beteckningar på samma hoj, när man inte kan så mycket än! MM102,M2,GRC replika,908 är väl samma va? Kopplingen verkar vara det man bör byta på denna hoj,sedan verkar det vara perfekt för en nybörjare som jag. Är det fler delar som lätt "ramlar" sönder på denna hoj? Försöker bara få klart för mig vad som är mest ekonomiskt jämfört att köpa en beg. polini,DM,GRC eller liknande? "Äkta" delar är väl betydligt dyrare men skall man reparera kinahojar hela tiden blir väl det nog så dyrt? Kan ej bestämma mig-
908an eller beg. "äkta" 02-03:a för ca10000:- med 6-8hk!?

En "äkta" ligger runt 9-10hk på bakhjulet, priser på reservelar är nog ungefär lika. Men när man väl byter ut delarna efterhand så skaffar man "äkta" delar för dom håller mycke bättre.

Vilket du väljer beror på hur mycke du ska köra och om du ska tävla.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top