vilken minimoto ska man köpa?

7ohan

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
thn
Hoj
ingen
Hej!

Jag undrar vilken minimoto man ska köpa?
Vet inte om jag ska ha luft eller vatten kyld!?

Vatten kylda hojen får kosta max 5000:-
och den luft kylda ca 3000:-

Är det vär at lägga 2000:- för att få den extra effekten som en vatten kyld maskin har?

Ska ha den till att leka med först, men sen kanske åka på nån tävling.

Annonsering är ju förbjudet så skriv model namnet bara eller skicka ett pm med firman som säljer.
 
7ohan skrev:
Hej!

Jag undrar vilken minimoto man ska köpa?
Vet inte om jag ska ha luft eller vatten kyld!?

Vatten kylda hojen får kosta max 5000:-
och den luft kylda ca 3000:-

Är det vär at lägga 2000:- för att få den extra effekten som en vatten kyld maskin har?

Ska ha den till att leka med först, men sen kanske åka på nån tävling.

Annonsering är ju förbjudet så skriv model namnet bara eller skicka ett pm med firman som säljer.

Bor du inom skåne så kan du få köpa min...
Liknar den som är på bilden...
 

Bifogat

  • 29-29982058929.jpg
    29-29982058929.jpg
    9.7 KB · Visningar: 1,178
7ohan skrev:
Hej!

Jag undrar vilken minimoto man ska köpa?
Vet inte om jag ska ha luft eller vatten kyld!?

Vatten kylda hojen får kosta max 5000:-
och den luft kylda ca 3000:-

Är det vär at lägga 2000:- för att få den extra effekten som en vatten kyld maskin har?

Ska ha den till att leka med först, men sen kanske åka på nån tävling.

Annonsering är ju förbjudet så skriv model namnet bara eller skicka ett pm med firman som säljer.

Lägg lite pengar och köp antingen en GRC kopia B2 eller en Blata kopia B1
Jag har en Grc och e grymt nöjd
 
Mattelito skrev:
Lägg lite pengar och köp antingen en GRC kopia B2 eller en Blata kopia B1
Jag har en Grc och e grymt nöjd



Du har ingen bild du kan slänga upp? HUr många hk och hur fort går den?
 
arnoldsson skrev:
Du har ingen bild du kan slänga upp? HUr många hk och hur fort går den?

Motor: 50cc, en-cylindrig, 2-takt, vattenkyld
Växlar: Automat
Max hastighet: >88km/h
Max förarvikt: 110kg
Tank kapacitet: 1,5L
Bromsar: Dubbla skivor fram, Skiva bak
Drivning: Kedja
Bränsle: Blyfri 95 + 2-takts olja (blandat)
Torque: 4.5n.m/20000rpm
Start: Manuell
Hjul: 6,5" (slanglös)
Storlek: 99cm*28cm*46cm

OBS! Denna hoj har 50cc motor som varvar 20000rpm och otroliga 11hk.
Den e snyggare när man srippat kååporna på den
 

Bifogat

  • b2_1.jpg
    b2_1.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,044
Mattelito skrev:
Motor: 50cc, en-cylindrig, 2-takt, vattenkyld
Växlar: Automat
Max hastighet: >88km/h
Max förarvikt: 110kg
Tank kapacitet: 1,5L
Bromsar: Dubbla skivor fram, Skiva bak
Drivning: Kedja
Bränsle: Blyfri 95 + 2-takts olja (blandat)
Torque: 4.5n.m/20000rpm
Start: Manuell
Hjul: 6,5" (slanglös)
Storlek: 99cm*28cm*46cm

OBS! Denna hoj har 50cc motor som varvar 20000rpm och otroliga 11hk.
Den e snyggare när man srippat kååporna på den


Det låter inte dåligt, kan du pm:a mig en länk är du snäll?!
 
Visst finns det 50cc BZM motorer som levererar ca 18 hk men en kinakopia av en 10hk hoj ger inte 11hk det vill jag lova. Vidare så lär den garanterat inte varva 20k rpm. De italienska kan väl varva ca 19k rpm utan belastning.

Visst är den kinakopia han angivit den starkaste direkt ur lådan men den är ändå inte i närheten av det som angavs, därav min lite tråkiga överlägsna kommentar.

Jag tycker dock det hade varit väldigt kul att se en bänkning på en sådan. :) :tummenupp Det borde finnas folk på forumet som kunde ställa upp med det gratis bara lite på skoj sådär.

Jag tror nog att den kan ge i närheten av 8hk (på vevaxeln) iaf vid ca 14k rpm. Jag har sett att den har hållt ganska jämt med 8hk hojar på banan.

Hade det inte varit så dyrt att bänka (över 600kr) så hade jag gjort en bänkning av min när den är klar. Jag hoppas på strax över 8hk på vevaxeln.
 
Jänkarna har bänkat Bansheen!

Här är resultatet:

Dyno Results On Banshee Sho

--------------------------------------------------------------------------------

Just got back from Tests on Banshee

Temp 94.7
Humidity 31.1
Pressure 29.1
For all 4 pulls 102 jet -carbon fiber reeds- squish set to .90mm from 1.30mm stock clutch

Pull 1: Cold to warm up peak HP 9.30 stock pipe

Pull 2: Hot 2min after pull 1 8.75hp stock pipe

pull 3: Xp pipe 10min after pull 2 8.86hp 2-3 hp all the way up power curve

pul 4: Xp pipe no air filter 10 min after pull 3 9.28hp 5-8 hp all the way up power curve

we are using pull 2 as base line pull 1 was with bike cold

Rpms were 13.7 with pipe (stock and xp) 13.9 without air filter

--------------------------------------------------------------------------

Klart imponerande! :tummenupp Visserligen får man ta det med en nypa salt, men ändå. Det verkar vara på bakhjulet...., frågan är bara om det är en dyno gjord för småmotorer och inte en för stora vilket kan påverka resultatet.
 
EasyRider skrev:
Här är resultatet:

Dyno Results On Banshee Sho

--------------------------------------------------------------------------------

Just got back from Tests on Banshee

Temp 94.7
Humidity 31.1
Pressure 29.1
For all 4 pulls 102 jet -carbon fiber reeds- squish set to .90mm from 1.30mm stock clutch

Pull 1: Cold to warm up peak HP 9.30 stock pipe

Pull 2: Hot 2min after pull 1 8.75hp stock pipe

pull 3: Xp pipe 10min after pull 2 8.86hp 2-3 hp all the way up power curve

pul 4: Xp pipe no air filter 10 min after pull 3 9.28hp 5-8 hp all the way up power curve

we are using pull 2 as base line pull 1 was with bike cold

Rpms were 13.7 with pipe (stock and xp) 13.9 without air filter

--------------------------------------------------------------------------

Klart imponerande! :tummenupp Visserligen får man ta det med en nypa salt, men ändå. Det verkar vara på bakhjulet...., frågan är bara om det är en dyno gjord för småmotorer och inte en för stora vilket kan påverka resultatet.

för att först svara på trådskaparens fråga så är det inget tvivel om att du ska köpa en vattenkyld kines för 5000:- om nu deta är max vad du vil lägga. dom andra är inte prisvärda, dom har bara lågt pris.

men jag kan inte motstå att komentera det här tjafset om hk i 908:a.
jag har sett flera gånger att folk hänvisar till just denna bänkning för att visa hur bra hojen är, men när man läser inlägg från dom som kört 908:an som har 50cc & "11" hk jämfört med en italienare på 40cc & 9 hk så går ju den motorsvagare italienaren snabbara & accelererar bättre :va

har tyver inte fått sett eller provkört en 908, väntar med spänning på att nåninärheten ska köpa en, inge för att visa mig mallit utan för att jag är nyfiken på hur den går.



sammanfattning, köp bara vattenkylt oavset var den är tilverkad :tummenupp
 
Finns en kille på pocketbike.nu forumet som bänkat sin PB-908 och fått väldigt bra resultat också.
 
bumper skrev:
Finns en kille på pocketbike.nu forumet som bänkat sin PB-908 och fått väldigt bra resultat också.

ja, men han har ju bytt nästan allt i motorn bytt polini grejor ?
komer inte ihåg vad han gjort exakt, men han har ialla fall polini vevaxel i m.m.

tror han är en av dom som erkänner att han inte får riktit sasmma snur i den som i en riktig polini motor, trots att han trimat & bytt mycke grejor i motorn
 
Vad det gäller bänkningen ovan så gjordes den på en vanlig rullande landsväg för vanliga motorcyklar dvs. stora maskiner. Den gjordes av killen för att testa skillnaden mellan två pipor, inte återge den riktiga effekten.

Då massan på det hjul som skall roteras är väldigt stor i förhållande till motorns effekt blir hela mätningen fel. Han har själv sagt att man inte kan dra några direkta slutsatser av denna mätning vad det gäller effekten på motorn, men skillnaderna mellan piporna ser man bra.

För att mäta effekten på en minimoto på ett korrekt sätt så bör man ha en dyno gjord för småmotorer där massan på hjulet som skall roteras inte är så stor. En dyno för tex gokartar hade varit perfekt.
 
Last edited:
CarMan skrev:
har tyver inte fått sett eller provkört en 908, väntar med spänning på att nåninärheten ska köpa en, inge för att visa mig mallit utan för att jag är nyfiken på hur den går.

Du har snackat länge om det nu! Köp en själv för fan så slipper du fundera! Du kan ju alltid sälja den sedan om du inte trivs med den.

Att killen du snackar om bytt vev tycker jag inte är så särskilt konstigt. Det är något man får räkna med om man köper denna cykel. Det har varit problem med vevpartiet på vissa cyklar, framför allt på tidiga generationer. Problemet är dock inte fullt så stort som det ryktats men det är något man får ta med i beräkningarna. Många byter också vev för att kunna använda "vanliga" kopplingar (Polini, BZM, Zocchi osv).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top