Vilken mc som första hoj?

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
.
Hejsan.

Min första post här. :)

Jag tänkte fråga vad ni anser kan vara lämpligt som första mc?
Jag är inte helt rudis så jag hade tänkt mig något riktigt och inte
börja med en moped eller nåt.

Jag har kollat lite på Suzuki GSX-R 600 och 750 men jag tar
gärna emot alla möjliga tips.

Gärna tips om försäkring (21 år), omkostnader som reservdelar, kvalitet
och skillnader mellan olika märken... ja allt. :)

Vänliga hälsningar,
mikal.

Provkör och känn dig fram.. det är ju trots allt du som ska ha grejerna. Kan kankse inte gå så mycket på vad andra säger.
Dessutom finns det lite trådar från förr som behandlar ämnet (OBS inget påhopp utan en påminnelse) :)

Men Kawa är bra :tummenupp

mikal skrev:
Hejsan.

Min första post här. :)

Jag tänkte fråga vad ni anser kan vara lämpligt som första mc?
Jag är inte helt rudis så jag hade tänkt mig något riktigt och inte
börja med en moped eller nåt.

Jag har kollat lite på Suzuki GSX-R 600 och 750 men jag tar
gärna emot alla möjliga tips.

Gärna tips om försäkring (21 år), omkostnader som reservdelar, kvalitet
och skillnader mellan olika märken... ja allt. :)

Vänliga hälsningar,
mikal.

Jag ska nog inte säga för mycket eftersom jag anser mig fortfarande va väldigt grön. hehe. Tog körkort i slutet på sommaren -05. Men som någon nu redan skrivit så är det väl det bästa att du provar dig fram och provar dom du e intresserad av(av dom du har råd med hehe). Jag har flera gånger läst folk rekommendera diverse små tråkiga hojjar(enligt min mening) till nybörjare och det är väl vist. Men tycker ändå att du ska köpa den hojjen du helst vill ha istället. Jag gick i tankarna på att skaffa en bandit eller dyl men när jag sen varit o kikat på en svart thunderace så föll man både snabbt och lätt. :) Och nu i efterhand tycker jag att jag gjorde rätt. Den e lättkörd. Stark och 5 växlar så man behöver inte växla så mycket. Behöver faktiskt inte växla ner alls om man ska köra om om man nu inte har jättebrottom. hehe. Sen e den framför allt _billig_ att försäkra. Det var dock en överaskning för mig eftersom försäkringen för lika gamla 600cc och 750cc R-hojjar var högre än för min 1000cc. :confused: Jag spammade försäkringsbolagen rätt hårt med kostnadsförfrågningar för olika hojjar så jag skulle få ett hum. :D
När jag tecknade försäkringen så kostade det mig 3600:- i halvförsäkring/helår och jag hade inte ens nåt mc-kort då. (Jag är och var 27 bast i somras och hojjen är en -96).

Nu i efterhand efterhand har jag fattat varför den var så billig att försäkra(allt e iofs relativt :). Men som ny var hojjen i försäkringsklass 6 och efter typ 9 år, tror jag det är, så går den automatiskt ner en försäkringsklass så nu ligger den väl i 5an.

Last edited:
mikal skrev:
Tja. Kan bara hålla med ovanstående talare om att köpa den hojen som DU gillar, sitter bra på osv. Börja kolla runt hos handlare o se va som finns. Värre e de med försäkringar :huvet du verkar ju va inne på dom dyra (läs skojiga) maskinerna. De enda sättet där e att ringa runt till ALLA bolag o kolla. Skriv gärna upp namnet på förläggaren du pratade med åxå, har själv vatt med om att få olika priser på samma hoj o bolag inom en veckas tid pga att ja pratade med olika personer.
Bytte precis själv från sporthoj till motard pga dessa satans premier. Gick från 9K skenhelförs/halvår till 1023kr hel/hel på mig... kan man leva med :tummenupp
Lycka till o välkommen till galenskapen

Hej,

jag tackar alla för svaren och länkarna.

Vad gäller många prylar så tipsar ju folk om olika saker som är bra för
nybörjare. Men som ni säger att man ska köpa det som man VILL ha
är ju väldigt klokt resonerat. Det handlar ju om en hel del pengar så
det är väl klokt att lägga dessa på något man verkligen gillar.

Så tack igen. :)

FANTEN skrev:
Den e lättkörd. Stark och 5 växlar så man behöver inte växla så mycket. Behöver faktiskt inte växla ner alls om man ska köra om om man nu inte har jättebrottom. hehe.

Det måste vara skönt att inte behöva växla så mycket, man kan ju bli trött i foten!

Dock ett tips, åk till en MC-handlare, nämn att Du är en nybörjare och lyssna på deras råd (obs, lyssna inte på någon på sh.com om eventuellt lämpliga hojar) Vänta sen tills det är vår och PROVKÖR de hojar som Du har råd med, den som känns bäst är den du ska köpa, oavsett om det är en zx, Gsx, CBX etc etc., Lycka till!

Last edited:
Goose skrev:
Det måste vara skönt att inte behöva växla så mycket, man kan ju bli trött i foten!

Dock ett tips, åk till en MC-handlare, nämn att Du är en nybörjare och lyssna på deras råd (obs, lyssna inte på någon på sh.com om eventuellt lämpliga hojar) Vänta sen tills det är vår och PROVKÖR de hojar som Du har råd med, den som känns bäst är den du ska köpa, oavsett om det är en zx, Gsx, CBX etc etc., Lycka till!

Tack för tipsen :)
MVH Micke

Hej!
Vad roligt att vi blir fler MC-förare hela tiden! Jag kan ge dig ett tips på första hoj. En Ural Wolf!! Den är mycket billigare än japanska motorcyklar men du har säkert minst lika skoj på den :tummenupp

Här kan du titta på den och andra Ural-modeller: Ural Wolf

Mvh, GP

Gaypolisen skrev:
Hej!
Vad roligt att vi blir fler MC-förare hela tiden! Jag kan ge dig ett tips på första hoj. En Ural Wolf!! Den är mycket billigare än japanska motorcyklar men du har säkert minst lika skoj på den :tummenupp

Här kan du titta på den och andra Ural-modeller: Ural Wolf

Mvh, GP
Fan va kul att det finns folk från min hembygd med humor, Ural hehe Världens bästa inhemska sporthoj i Ryssland!

Men 32 inlägg/dag är ju sjukt, visserligen är det mörkt upp i Bränna men va fan Du kan ju inte sitta och skriva på sporthoj hela dygnet

Last edited:
Goose skrev:

hehe. Mobbing. :3freak
Menade att det skulle va lättare att köra en hoj om den har mer vrid i motorn. Tex dyker det upp ett möte i en omkörning eller liknande så är det en grej mindre att tänka på om man slipper växla ner och bara kan gasa på istället. En liten grej som kan ha stor betydelse för en nybörjare. Sen samtidigt så ska den såklart ju inte resa sig upp heller. :)

Goose skrev:
Fan va kul att det finns folk från min hembygd med humor, Ural hehe Världens bästa inhemska sporthoj i Ryssland!

Men 32 inlägg/dag är ju sjukt, visserligen är det mörkt upp i Bränna men va fan Du kan ju inte sitta och skriva på sporthoj hela dygnet

Det blir nog inte 32 inlägg varje dag. Jag har varit sjuk så då är det lätt att man fastnar framför datorn. Nästa vecka ska jag jobba igen har jag tänkt mig så då blir det inte lika många inlägg :)
Är du också norrlänning?

Goose skrev:

inga problem efter som han blev medlem igår mitt medel hade nog inte vart långt borta men det dröjde väl ett år innna jag satte igång och skriva

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8