Vilken mc ska man ha?

Hetkyckling

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ingen
Tjo, ny här på Sporthoj. Undrar lite över vilken 125'a man ska ha egentligen. Jag har vart runt och kollat lite på Yamaha, och WR125X ser rätt lämplig ut. Däcken var dock otroligt smala, och ser ut som cykeldäck. Jag är rätt lång, ~187, och man kan väl sitta i rät ställning i den. Jag har aldrig haft en mc förut, och jag har tänkt att börja övningsköra nästa vecka. Jag vet inte ett dugg om att meka, så en mc som är lite mindre underhållsfri skulle sitta bra. Helst vill jag ha en fyrtaktare, och gärna en som går lite snabbare :tummenupp

Tack på förhand.
 
Röstar för Cagiva mito jag!:) Är lika lång som dig och sitter perfa på min^^ Inte ser den liten ut heller så man skäms inte så mycket över den...förutom ljudet då men vem tycker inte om lite 2 taktsvåldtäckt i öronen på morgonen?:yoparty
 
Vad har du för budget för de första? Om det är 4takt så skulle jag säga en yzr 125, känns rejäl och ser rejäl ut, annars är både aprilia rs 125 och mito att rekomendera trots att de är 2 takt. Att meka är nog inga problem tror jag inte då det finns ett gäng kompetenta mekare på forumet om du kör fast :tummenupp
Provsitt å provkör å se va du tycker bäst om bara :hojraket
 
Vill du ha en sporthoj eller en motard?

2t sporthoj:
Aprilia RS 125
Cagiva Mito

Om man ostryper dessa så blir det duktigt med kräm i dem. 15 hk strypt och ca 30 hk ostrypt.

2t motard:
Gasgas 125 sm
Ktm 125 exc motard
Yamaha dt125x -05 och framåt

De två första är riktiga värstingar med ca 37 hk ostrypt, riktigt snygga också. Tyvärr måste man serva dem ofta. DT:n har 24 hk ostrypt och man behöver inte alls serva den ofta. Den är snygg och går bättre än en 4t.

4t sporthoj:
Yamaha Yzf r125

15 hk, snyggaste 4t.

4t motard:
Yamaha wr125x
Yamaha xt125x
Ch racing

Den första är bäst. Vätskekyld motor med insprutning. 15hk. De två andra har den så kallade "Yamahamotorn". Luftkyld med förgasare, 11 hk.

Observera att en lätt-mc enligt lag bara får ha 15 hk, om man ostryper är det på egen risk. (Finns ändå väldigt många som gör det).
 
köp inget 4takts skräp! slöa så fan, köp en 2t å bort me strypningarna så går de som fan:hojraket
 
4-takt är de inte direkt något klös i så de känns som du kör runt på en trimmad moped,
eller de e ju kraft i de men inte lika mycket gemfört med 2-takt

Aprillia rs:en tyckte jag var bekvämast om man e lång och har lite ryggproblem,
annars var cagiva miton nästan lika bra:)
och dom låter gött!
 
Å alla dessa tvåtakts talibaner :rolleyes:
Om han inte har kört något annat så tror jag han inte kommer tycka att en 4 t me 15 hk är slö. Sen så tror jag inte att det är nyttigt att gå från 0hk till 34. Lets face it, du kommer köra 125an i två år sen ditchar du den för en mellan, så kasta inte ut multum.

Mina 2 öre :)
 
Schysst för alla svar, tänkte på lite motard style mcr då jag testat sitta på WR125an och den kändes asnice. Jag har hört att WRn kommer upp i runt 120, men det är inte ett så stort problem, har bara tänkt åka på motorväg om jag ska till någon kompis eller dylikt. Annars blir det som en liten joyride, ska inte stå hemma så jag bevarar "känslan" lite längre :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top