Vilken mc modell ska en kortis som mig ha?

Johanna_modig

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Gällivare
Hoj
Ingen
Hej, jag har ingen som helst koll på mc, har aldrig kört de i hela mitt liv men jag har alltid tänkt att jag ska ta mc kort och nu bestämde jag att det var dax. Jag är en alldeles mega kort tjej på 153 cm så jag behöver ju ha en hoj som inte är allt för stor. Dessutom vill jag ju helst inte köpa en ny hoj de första jag gör och utöver det så har jag ju målbilden att jag glider fram på en sån där custom (tror jag de heter, krom å grejjer?) De borde väl finnas någon mer kortis än jag som kör mc och kan tipsa mig? Mvh/johanna
 
En polares flickvän övningskörde på en Virago 535 för mig, och hon är yttepytteliten med den funkade bra gällande hennes längd iaf.
Åk runt till lite hojhandlade och provsitt allt du kommer över.
 
En av de kortaste (1,50) tjejerna jag känner kör Ducati Monster. Hon lämnade in sadeln till en kunnig person som tunnade ur den. Hon ville inte ha en larvig mc.

Fast den är ju inte blänkande med krom och sånt...
 
En mini är i allmännhet inte så stark heller. Då är det inte så kul med ett tungt åbäke.
Eller gör som tiotusentals hästtjejer som köper så höga hestar att dom inte kommer upp på dom utan pall.
Men krakarna brukar ju inte trilla omkull lika lätt som en motorcykel.
 
Föräldrarna har en VN800, skulle tippa att majoriteten av världens dvärgar når ner på den.
 
Nej nej nej. Ingen customhoj. Den kommer att döda ditt intresse på nolltid.


Buy quality, cry once
 
Åk till en butik och provsitt hojar. Det är inte bara höjden som avgör. Kanske du har långa ben? Eller korta? Vikten avgör också, och styrka, balans osv osv.

Provsitt! Även om du inte ska köpa nytt, så ger det en fingervisning. Har du bestämt dig för kromis så finns det ju även där en massa olika storlekar, även om de allra flesta customhojar är låga. Men som sagt, låg är inte lika med lätthanterlig för en kort person. Enda fördelen är att du når ner.

Flera hojar finns med lägre sadel/sitthöjd, och/eller går att sänka.
 
Vad kan du tänka dig lägga på en första hoj?

Är det custom, HD eller liknande hon drömmer om ska hon ha det. De har ju rätta ljudet enligt mig och skön gång och man behöver inte åka så fort för att njuta, fast man kan köpa annan hoj som kanske är lättare att köra upp på. Gissar att du har någon att övningsköra med eftersom du vill ha hoj nu, om inte behöver du inte ha bråttom med att köpa. Hör av dig till trafikskolor om de har en övningshoj som passar dig.
 
Last edited:
Om du ska övningsköra och köra upp med hojen så är ju en krompråm ingen höjdare, krypkörning med en sån är ju som att fickparkera med släp, det kanske går, men är onödigt krångligt.
 
153 cm? Pja, inte vet jag? men troligen skulle jag nog oroa mig mer för hojvikt än sitthöjd, i vart fall. Ett tips kan väl vara att köpa senaste numret av Bike/Motorrad (nr 7, 2019) där de testar 5 småhojar i A2-segmentet. De flesta under 170 kilo, fulltankade, och med en sitthöjd kring 78 cm. Med sadel av den moderna typen som smalnar av fram, dessutom...

Tokroliga små rackare som väl kör åttor kring allt vad custom heter, om nu det nu är av någon betydelse...?
 
en yamaha v-max kanske skapligt med effekt å lite krompråm med
 
Min sambo (som inte kör själv utan åker med mig) är 154cm. Hon brukar roa sig med att provsitta hojar när jag släpar med henne på MC-mässor och affärer. Biten man inte får glömma är att även om benen når ner ska armarna också nå fram till styret och fötterna ska nå till fotpinnarna. Kawasaki Vulcan gick inte pga det senare t ex.
Så du måste verkligen prositta och testa fullt styrutslag och dylikt.

Den enda hojen jag vet att hon uttryckt sin fulla belåtenhet med är Moto Guzzi V7. MÖJLIGEN även att Ducati Scrambler skulle funka också av de modeller hon provat.

"The struggle is real" som hon brukar säga om sin längd. :)
 
Det finns sänksatser för hojar och köpa - 2cm brukar inte vara ett problem och sänka.

Man måste dock ofta räkna in kostnad på att kapa stödet lite också
 
Ok, tänkte inte skriva något först men iom att jag hjälpt sambon med att bygga om hennes hoj så kommer en del saker att tänka på. Som någon redan har påpekat så gäller det även att hitta en hoj där styret är höjt och tillbakadraget eftersom även armarna brukar vara korta. Har man korta ben så behöver man även tänka på hur BRED motorcykeln är eftersom en fet custom hoj ofta gör att benen sticker rakt ut för en kort person. Slutligen så gäller det att hitta en custom hoj som antingen har fotpinnarna rakt ner under sadeln och inte framflyttad till nästa månad.

Så det där med uppkörning och övningskörning. Titta på er6 eller liknande alternativt kör upp på en liten mellanklasshoj för att sedan gå till tungt kort. Krypkörning med en tung customhoj där du inte når att vrida styret riktigt kommer att sluta med en tippning.

Den första hoj som min sambo skaffade sig var Ducati Monster 620 som vi fick hjälp av Ducati att sänka tills den var grymt låg. Fördelen med en sådan hoj är att den är en twin vilket gör den smal, fotpinnarna sitter 'rätt' samt att den har ett chassi med väghållning och faktiskt går att sänka rätt mycket genom att släppa ner gaffelkronan och skruva ner bakfjädringen (detta gör att geometrin bibehålles). Om det inte räcker så brukar många hojar kunna få ännu lägre genom att byta ur det som kallas hundbenet men det gäller fortfarande att hålla koll på att man sänker lika mycket fram som bak.

Så nu tar jag och smiter iväg :glömdet
 
Alltså, tipset om Ducati Monster är genialt. En 620 eller motsvarande är nog bland det bästa man kan hitta. Ok en Honda Shadow 600 är troligen lägre men helvete så mycket mer svårmanövrerad.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Det finns sänksatser för hojar och köpa - 2cm brukar inte vara ett problem och sänka.

Man måste dock ofta räkna in kostnad på att kapa stödet lite också

Präsis....:tummenupp
(brukar vara generellt 3-3,5 cm)

På det släppa upp gafflarna ca 1-2 cm
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top