Vilken mc är mest lämplig för uppkörning?

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Tjena! :tuttar


Nu ska jag iväg och kolla på 2st olika hojar.

Den ena är en Yamaha XT600 93:a & den andra är en Suzuki GS500E 98:a.

Vilken av dessa hojar lämpar sig bäst till uppkörning samt lära sig köra med.

Kan ju vara värt att nämna att jag är 186cm lång och väger 70kg.



EDIT: Ska ta mellanklass, dvs 25kw. :)


Mvh Alex
 
Last edited:
Antar att han är född 1991 (se namn) så det är begränsat han ska ha.


@ Yamaha 1991 : Det är okej uppkörningshojar båda två. Jag skulle väl välja XT:n men det är jag. Smaken är som :arsele

Ok, han fyller 18 nästa år, tja XT´n är klart bäst, behövs bara en "kastrering" till 25 kw och regbes.
 
Last edited:
Jag tycker GS500E om du skall satsa på sporthoj i framtiden. Den har mest sporthojskänsla av dom båda
XT kan vara lite svårkörd på manöverprov m.m. när det gäller motorn. Enstånkor med förgasare vill ofta trilskas lite vid t.ex krypkörning.
 
annars är ju honda CB "seventyfifty" en klockren uppkörningshoj! :yoparty
 
Ta XT600an mycket roligare hoj. Är du sugen på gs500 så kolla hellre på Honda CB500 som är en mycket skönare hoj. Den tog jag precis mitt 25kw kort med.
 
Finns många GS500:or som är 25kw reggade redan, ta en sån, onödigt att bråka med att regga om själv, strypningsgrejjorna är inte billiga heller.

Samma gäller CB500/ER-5 osv, som liknar mycket på sucken.

Som någon sade, stånka och krypkörning är ingen höjdare precis, å andra sidan, skall man ha något hojjkort skall man väl fasen klara av det också...
 
En XT600 är betydligt lättare att manövrera i lågfartsbanorna medan 500:an är bättre vid högfart och bromsproven pga bättre fäste och stabilare chassi, fästet kan naturligtvis åtgärdas med landsvägsdäck då XT vanligtvis har lite mer off-road däck. Manöverbanorna har som bekant egenheten att de inte anpassas efter olika hojars egenskaper så man har klara fördelar i lågfartsdelarna om man har en hoj som har liten svängradie.

Sedan beror det mest på vilken typ av hoj du själv vill köra, det skiljer rätt mycket på hur man använder en off-road och en landsvägs MC och stypta till 25kW blir de ju ungefär lika trötta:gnissla
 
Kör själv en gse500 på körskolan, och svängradien är rättså kass, där är Honda Sevenfifty mycket starkare, när det kommer till svängradien så borde XTn krossa alla, tanke på att det är en offroad-hoj.
Har dock ingen aning hur den är i motorn som "cb_tobbe" snackade om.

Lycka till!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top