Vilken luftningsnippel till bromsok? (beringer)

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag har ett 4-kolvsok från beringer till min ktm 690. Vilken dimension och gänga ska det vara på nippel? Din mc kunde inte hitta rätt...

Jo men den sitter i oket med nybytt vätska...ville inte tömma hela systemet igen..

Upptäckte läckaget efter bytet.

Last edited:
Har haft lös kolvarna och gjort rent oket. Har testat dra åt lite extra men det fuktar ändå runt nippelen. Inte så att det droppar men det syns efter ett par dagar. Får nog ta lös den och åka runt för att hitta rätt

Har haft lös kolvarna och gjort rent oket. Har testat dra åt lite extra men det fuktar ändå runt nippelen. Inte så att det droppar men det syns efter ett par dagar. Får nog ta lös den och åka runt för att hitta rätt

Ja, kan bli lite svårt annars.

Annars om du har gängtolk, skjutmått så kan du mäta dig fram.
Åk annars till en verkstad eller något så kan nog de hjälpa dig.

Fick tag i en likadan nippel. Men det läcker iaf mellan gängen och oket. Kan eller ska man använda något där emellan? Lite bromsoks fett kanske?

Fick tag i en likadan nippel. Men det läcker iaf mellan gängen och oket. Kan eller ska man använda något där emellan? Lite bromsoks fett kanske?

Tror inte lite fett hjälper, om det läcker med en ny nippel är risken att det är ytan i oket som har en repa eller något så att den inte kan sluta tätt.

Tänkte om gängen är "torr" nippelen är ju stål och oket aluminium...
Nippeln är konisk i botten. Jag antar antar att det är där den tätar också?

Tänkte om gängen är "torr" nippelen är ju stål och oket aluminium...
Nippeln är konisk i botten. Jag antar antar att det är där den tätar också?
Gängan tätar inget.
Tätningen sker i den koniska delen i botten..
Lär finnas ett specialverktyg för att putsa konan om den varit skadad..
Vem/när/var/hur.. ingen aning.

Om det fortfarande läcker trots att du bytt nippeln låter det som om gängan är torsk och inte förmår upprätthålla adekvat tryck mellan sätet i oket och nippeln. Detta är allvarligt och absolut inget som skall ordnas med en fullösning, för du kan ju gissa vad som händer nästa gång du behöver bromsa hårt och det inte är riktigt tätt, handtaget går i botten och du tappar bromsverkan...

Gängen ser fin ut i oket. Ny nippel som sagt. Det kan ju varav att det sitter fel nippel där från början då jag köpt oket begagnat och jag i min tur köpt en likadan som satt där..

Tror i så fall inte det tätar tillräckligt vid konan. Jämför man de nipplar jag har har den nya två hål för lutningen och är lite mindre spetsig. Vet dock inte om det påverkar kronan så det inte håller tätt.

Ingen som vet EXAKT vilken nippel det ska vara?

Bifogat

• 20160307_193749.jpg
    20160307_193749.jpg
    1.1 MB · Visningar: 88
Nippeln säljs inte lös från Beringer utan ingår i renoveringssatsen. Nippeln du har ser inte original ut. Jag kan kolla i helgen om jag inte har ett renoveringskitt liggande jag kan mäta på. Luftningsnipplar är ju semiuniversal och minnet säger mig M7.

Last edited:
Det vore snällt Boris! Den silverfärgade satt där från början och den svarta köpte jag. Den är egentligen till ett brembook. Längden och gänga överensstämmer iaf.

Dessa mäter 6mm på "tappen" spontant känns de lite smala.

I renoveringssatsen ingår kolvar och packningar också, vilket inte kändes så aktuellt.

Okej. Tack för att du kollade. Har rengjort oket igen och kollat så inget ligger kvar i botten av luftnippeln. Verkar hålla tätt nu iaf. Om någon vet var man kan få tag i endast nippel utan att köpa hela servicekittet kan ni gärna skriva i tråden.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman