Vilken Linuxdistribution ska jag välja?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Vilken och varför? Har har någorlunda *nix erfarenhet, kör en hel del Solaris och FreeBSD i jobbet. Tänkte köra Linux på laptopen, vill lämna windowsträsket för gott.

Tackar.

/J
 
debian kör vi konsekvent,
stable/woody på servrarna,
roligare desktop om man kör testing eller unstable.

Stabil och enkel att uppdatera via nätet.
 
Håller med föregående talare. RedHat är extremt lätt att få igång och konfigurera
 
Linux Knoppix är också väldigt enkelt lätt och bra, jag får de timorrn om han som ska fixa det kommer ihåg o bränna det :)
Man kan ha 8st skrivbord samtidigt och sånt på det.. kan ha ett skrivbord med massa grejjer på och ett till och så vidare, så bara skiftar man genom att trycka på ett nummer i mitten av nedre skärmen... lägger in en länk med skärmdump med :P

http://www.xplinux.biz/ebay/knoppix.jpg

finns en jävla massa skins med om man inte gillar utseendet :P
 
Frågeställaren använder unix på jobbet,
varför skulle han vilja ha nybörjarråd och
fula windowslika desktopar?
 
Vad du än gör så kör inte in RedHat, bara problem med det enligt mig.

Kör Debian eller Slackware, enkelt och lätt att uppdatera särskillt Debian.
 
Nån som har erfarenhet av Vector? Ska tydligen vara rätt slimmat och är baserat på Slackware.
 
Jahapp, nu sitter jag och kör i Debian på lappen :)
Körde nätverksinstallation med bootfloppys, smidigt! :tummenupp
Det va dock ett jävla meck att få igång X på min gamla lap :huvet, men med hjälp av apt-get så var det lätt att uppgradera till XFree86 v. 4xx och då gick det bra. Apt-get är suveränt! :tummenupp

Har en hel del tweakande och utforskande att göra innan man känner att allt lirar som man vill men jag kommer nog att bli väldigt nöjd med Debian känns det som, tack för tipsen! :)
 
Solaris är precis lika fult det. Varför gnälla på alla andra men inte komma med egna råd? :kocko

gthyni skrev:
Frågeställaren använder unix på jobbet,
varför skulle han vilja ha nybörjarråd och
fula windowslika desktopar?
 
J-Bone skrev:
Jahapp, nu sitter jag och kör i Debian på lappen :)
Körde nätverksinstallation med bootfloppys, smidigt! :tummenupp
Det va dock ett jävla meck att få igång X på min gamla lap :huvet, men med hjälp av apt-get så var det lätt att uppgradera till XFree86 v. 4xx och då gick det bra. Apt-get är suveränt! :tummenupp

Har en hel del tweakande och utforskande att göra innan man känner att allt lirar som man vill men jag kommer nog att bli väldigt nöjd med Debian känns det som, tack för tipsen! :)
hur står sig debians apt-get mot gentoos emerge?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top