Vilken Linuxdist?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Är lite rookie på linux så jag undrar vilken man ska ha egentligen? Använder mest burken till att surfa, kolla film, lyssna på musik och programmera en del...
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
newstead skrev:
2473757 Är lite rookie på linux så jag undrar vilken man ska ha egentligen? Använder mest burken till att surfa, kolla film, lyssna på musik och programmera en del...
Testa en Live cd först, en sådan där som man inte behöver installera på hd:n.

Ubuntu är nice, lite seg att starta från skiva dock. Gillar man det så är det bara att smacka ner på hårddisken. Knoppix är helt ok också men jag har haft problem med att få igång nätverkskort med den.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Spinky Spendrup skrev:
2473792 Testa en Live cd först, en sådan där som man inte behöver installera på hd:n.

Ubuntu är nice, lite seg att starta från skiva dock. Gillar man det så är det bara att smacka ner på hårddisken. Knoppix är helt ok också men jag har haft problem med att få igång nätverkskort med den.
Tack för tipset fast riktigt så mkt rookie är jag inte. Har använt det lite på en nätverkskurs och nu kör jag med Red Hat fast jag har lite strul med att den startar om sig ibland..
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
En dist med en bra pakethanterare är väl att rekommendera.

Ubuntu använder sig av apt-get (som debian) och fungerar enligt mig mycket bra. Fedora (en redhat derivat) använder yum, som också fungerar ganska bra.

Sedan finns det distributionerna som använder pakethanterare som även kompilerar programmen vid installation (Gentoo) men det skulle jag nog inte rekommendera till en ovan.

Vad gäller strul med hårdvara så är det inte distributionen i sig som bestämmer kompatibiliteten, utan det handlar om vilken kärna man kör. Sedan kan man installera lösa moduler för hårdvara (en del tillverkare distribuerar färdiga driver-moduler för tex fedora) men senaste kerneln brukar alltid ha mycket bra stöd för dagens hårdvara.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En distribution med bra "livskraft" och där det även något år framöver kommer att finnas folk som jobbar med distributionen - är att rekommendera för någon som precis ska lära sig Linux eller bara vara "användare".

Jag skulle nog slå ett slag för Fedora från RedHat. De har lång vana av att jobba med distributioner och de paket som ingår brukar lira bra tillsammans och täcker in det mesta av hårdvara man vill använda. Men visst händer det att man får komplettera med lite speciella drivrutiner och firmware m.m. för t.ex. WLAN-kort eller någon kamera via USB o.s.v., men det gäller för alla distributioner.

Jag har annars kört det mesta som dykt upp sedan -93, men fastnat för RedHat och senare Fedora på mina egna arbetsdatorer. Kör i.o.f.s. Source Mage och OpenWRT på lite olika andra system, samt är "pappa" för en egenutvecklad distribution för routrarna (Bifrost), men det ligger lite utanför det normala desktop-användandet.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
SuSE är en klar kandidat.
Enkelt att installera och uppdatera, görs enkelt med GUI och inte CLI.

Vill du lära dig mer om hur systemet installeras och fungerar så finns det bättre val som tex. gentoo, debian och slack.

För en nybörjare så passar kanske SuSE bäst då de tär enkelt att komma igång att använda systemet.
 

Bifogat

  • usability1.png
    usability1.png
    113 KB · Visningar: 40
  • usability2 kopiera.jpg
    usability2 kopiera.jpg
    51.1 KB · Visningar: 31
  • apps3.jpg
    apps3.jpg
    95.5 KB · Visningar: 32
  • apps2-f-spot kopiera.jpg
    apps2-f-spot kopiera.jpg
    88.6 KB · Visningar: 38
  • cube.jpg
    cube.jpg
    76.6 KB · Visningar: 42
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Tack för tipsen! Kort skulle man kunna säga att Fedora, Ubuntu eller SuSE rekommenderas alltså?! Tipsa gärna om "vardagsprogram" oxå. Skulle gärna hitta en bra mediaspelare som spelar t.ex. mp3, mpeg osv..
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
newstead skrev:
2480651 Tack för tipsen! Kort skulle man kunna säga att Fedora, Ubuntu eller SuSE rekommenderas alltså?! Tipsa gärna om "vardagsprogram" oxå. Skulle gärna hitta en bra mediaspelare som spelar t.ex. mp3, mpeg osv..

Själv kör jag med XMMS för mp3 och oggfiler och för mpg,mpeg och wmv brukar jag köra med mplayer.

De är ganska så vanliga klassiker i sammanhanget.
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
PClinuxos(utmäkt som livecd då den kan ladda skivan till ram och då går snabbare än installerat) eller xubuntu är mina personliga favoriter för tillfället.

Har gått igenom dem flesta större under årens lopp. Före pclinuxos körde jag mandrivalinux under nått år. Välidgt lätt konfigurerat och väl uppdaterat program utbud.

Använder xine för allt utom musik. Till det använder jag xmms(med ogg/mp4 plugin). Amarok verkar lovande med som musik spelare.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Laddade hem Debian i dvd-iso format vilket blev 2 dvdskivor

funkar bra och man får massor av program installerade på samma gång.
mediaspelare, bildredigering, open office mm.
4-i-rad är hypnotiskt roligt fast jag vinner aldrig...

Strulet jag har är att jag inte lyckas installera drivrutiner för Nvidia grafikkortet och jag upplever kunskaps-gapet som mycket stort så jag har gett upp det.
De generella rutinerna fungerar men man kan inte ställa upp upplösningen.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top